معاون اسبق هماهنگ‌كننده قرارگاه منطقه‌ای ثامن‌الائمه (ع) سپاه در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

چگونگی شکل‌گیری عملیات سپاه خراسان/ جبهه مقاومت از برکات تأسیس سپاه پاسداران است

سردار «حسینی‌فر» گفت: جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مظلومان جهان، از جمله مسلمانان ساکت نخواهد بود؛ بر همین اساس هدایت نیروها در جبهه مقاومت که با هدف دفاع از ممالک اسلامی شکل گرفته توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به طور خاص نیروی قدس انجام می‌گیرد.
کد خبر: ۵۸۴۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۳ - 22April 2023

سردار سرتیپ دوم پاسدار «سید کاظم حسینی‌فر» معاون اسبق هماهنگ‌كننده قرارگاه منطقه‌ای ثامن‌الائمه (ع) سپاه پاسداران در گفت‌وگو با خبرنگار دفا‌ع‌پرس در مشهد ضمن اشاره به نحوه شکل‌گیری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خراسان، درخصوص فلسفه تأسیس این نهاد انقلابی توسط امام خمینی (ره) در دوم اردیبهشت، اظهار داشت: در ابتدای پیروزی انقلاب که کمیته‌های انقلاب اسلامی شکل گرفت؛ این نهاد انقلابی در خراسان به فرماندهی مرحوم آیت‌الله «عباس واعظ طبسی» تولیت اسبق آستان قدس رضوی و در خیابان جنت مشهد، حوالی اداره دارایی، مستقر شد. علاوه بر مرحوم آیت‌الله طبسی، در آن ایام حجت‌الاسلام «غلامرضا صفایی» نیز مسئولیت عملیات کمیته انقلاب اسلامی خراسان را عهده‌دار شد. من با ایشان، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران آشنایی داشتم به همین جهت با حجت‌الاسلام صفایی در این قسمت همکاری خودم را آغاز کردم.

وی افزود: در روزهای انتهایی فروردین و ابتدای اردیبهشت ۱۳۵۸، حجت‌الاسلام صفایی من را خواست و گفت: «با توجه به اوضاعی که کشور دارد؛ امام خمینی (ره) فرمان تشکیل نهادی تحت عنوان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را ابلاغ فرمودند تا حافظ و نگاه‌بان انقلاب باشد به همین خاطر؛ تشکیل عملیات سپاه خراسان به من واگذار شده است بنابراین؛ از تو می‌خواهم که تعدادی از افراد عملیاتی کمیته‌های انقلاب اسلامی را شناسایی و اسامی آنها را به دستم برسانی».

حسینی‌فر در تشریح شکل‌گیری و اقدامات واحد عملیات سپاه در استان خراسان گفت: پس از شناسایی افراد مورد نظر به اتفاق حجت‌الاسلام صفایی؛ واحد عملیات سپاه خراسان را در باشگاه افسران ارتش، واقع در خیابان امام خمینی (ره)، راه‌اندازی کرده و در آنجا به صورت شبانه‌روزی فعالیت داشتیم تا امنیت شهرهای استان، بخصوص مشهد، تأمین شود به طوری که در آن ایام تأمین امنیت؛ شب‌ها بر عهده نیروهای گشتی سپاه بود و بعد از آن در روز مجدداً امنیت شهر به شهربانی آن زمان واگذار می‌شد.

جانباز و پیشکسوت دفاع مقدس یادآور شد: مدتی بعد از راه‌اندازی و قوام گرفتن واحد عملیات سپاه؛ این واحد از خیابان امام خمینی (ره) به خیابان کوهسنگی منتقل شد و چندی بعد هم ساختمان مرکزی این نهاد انقلابی به منطقه ملک‌آباد مشهد، که قبلاً اداره ساواک رژیم پهلوی در خراسان بود، انتقال یافت و واحدهای متعدد و دیگر سپاه پاسداران در استان در همان جا راه‌اندازی شد.

وی در ادامه در تشریح مجاهدت‌های سپاه در مقابله با جریانات معاند و مخالف جمهوری اسلامی ایران ابراز داشت: عناصر ضد انقلاب و به طور خاص سازمان مجاهدین خلق، که بعدها منافقین نام گرفتند، از همان ابتدا در فکر تیشه زدن به ریشه انقلاب اسلامی ایران بودند چراکه آن منافعی که برای خود ترسیم کرده بودند را نتوانستند جامه عمل بپوشانند و به همین خاطر شروع به مخالفت با جمهوری اسلامی ایران کردند. اوج این مخالفت‌ها در دوران ریاست جمهوری «ابوالحسن بنی‌صدر» نمود بیشتری داشت و به حدی رسید که درگیری‌های سپاه با منافقین به صورت آشکارا در کوچه و بازار انجام می‌شد که در این ایام هم تعداد زیادی از نیروهای سپاهی به وسیله عناصر منافقین کوردل به شهادت رسیدند.

معاون اسبق هماهنگ‌كننده قرارگاه ثامن‌الائمه (ع) سپاه با اشاره به تمامی کارشکنی‌های جریان نفوذ همچون بنی‌صدر در ابتدای جنگ تحمیلی، تصریح کرد: هرچه که از روزهای دفاع مقدس می‌گذشت حضور سپاه پررنگ‌تر و اثرگذاری این نهاد انقلابی بیشتر آشکارتر می‌شد. سپاه پاسداران از روزهای نخست حمله رژیم بعث عراق به ایران در کنار ارتش جمهوری اسلامی ایران حضور داشت اما باید توجه داشت که ارتش یک مجموعه سازمان‌دهی شده است و توانایی اجرای جنگ چریکی را ندارد به همین خاطر تنها سازمان یا نهادی که توانایی اجرا و هدایت چنین جنگی را داشته و دارد؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. پاسداران از این طریق و با جان‌فشانی‌هایی که از همان روزهای نخست از خود نشان دادند، توانستند راه دشمن را سد کنند.

حسینی‌فر با اشاره به اینکه در روزهای نخست دفاع مقدس؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با یک سازماندهی خاص از تمامی کشور، گردان‌های نظامی تشکیل داد؛ تأکید کرد: با اینکه سپاه هنوز کارش به تشکیل لشکر و حتی تیپ هم نرسیده بود اما این گردان‌ها در جای‌جای مناطق عملیاتی برای دفاع از کشور مستقر شدند و هر منطقه‌ای به استانی از استان‌های کشور واگذار می‌شد. برای نمونه در آن زمان که شهید «بابامحمد رستمی» فرماندهی عملیات سپاه استان خراسان را عهده‌دار بود در منطقه «چهارشیر» اهواز حضور یافت و برنامه‌های مرتبط با سپاه استان را در آنجا سازماندهی نمود و از همان منطقه، نیروها را در مناطقی مثل «سوسنگرد» و «دب حردان» پشتیبانی می‌کرد.

فرمانده اسبق تیپ ۲ جوادالائمه (ع) در تکمیل این بخش صحبت‌های خود تأکید کرد: اگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس حضور نمی‌یافت به طور قطع و یقین اهواز به تصرف نیروهای دشمن درمی‌آمد و بعد از آن برای اشغال سایر شهرها اقدام می‌کردند. نمود بارز این مسئله در عملیات مرصاد مشهود است که منافقین طی نقشه‌هایی که در اختیار داشتند هدف نهایی‌شان بعد از گذر از مرز ایران؛ تصرف دیگر شهرها از جمله تهران بود. منافقین در زندان‌ها سازماندهی شده بودند و اگر آن‌ها از کرمانشاه عبور می‌کردند، معلوم نبود که اوضاع و احوال کشور به کجا می‌رسید؛ بر همین اساس باید همان جمله معروف امام خمینی (ره) را متذکر شویم که فرمودند: «اگر سپاه نبود، کشور هم نبود».

وی گفت: به رغم تمامی موفقیت‌ها و دستاوردهایی که نصیب سپاه می‌شد اما هرگاه که جمعی از پاسداران دچار غرور می‌شدند؛ خداوند آن‌ها را مورد امتحان قرار می‌داد و دچار شکست‌هایی می‌کرد تا بلکه به داشتن ادوات یا ساز و برگ نظامی مغرور نشوند که عملیات‌های «والفجر مقدماتی» و «رمضان» از جمله آن‌هاست. همین رخدادها باعث می‌شد که امثال سردار شهید «عبدالحسین برونسی» خود را اصلاً به حساب نیاورند به طوری که وقتی تانکی منهدم می‌شد، ایشان می‌گفت: «آن تانک به دستور خداوند و توسط بسیجیان مظلوم و نوجوان از بین رفته است و من در این بین نقشی نداشتم!»

رئیس اسبق بازرسی لشکر ۵ نصر در پایان صحبت‌های خود درباره تأثیرگذاری سپاه بر روی جبهه مقاومت بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه در راه دفاع از مظلومان جهان، از جمله جبهه مقاومت، ساکت نخواهد بود و بر همین اساس هدایت نیرو در این جبهه‌ همگی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به طور خاص نیروی قدس انجام می‌گیرد. اگر دیروز شخصیتی مثل سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» و امروز هم سردار «اسماعیل قاآنی» میدان‌دار این عرصه بوده و هستند همه و همه از برکت فرماندهی رهبر معظم انقلاب اسلامی است که این جریان را هدایت می‌کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها