دومین عقب‌نشینی ائتلاف نتانیاهو مقابل مخالفان/ معافیت «حریدی‌ها» از خدمت اجباری به‌تعویق افتاد

ائتلاف حاکم بر رژیم صهیونیستی با ابراز نگرانی از بحران و بی ثباتی داخلی در این رژیم در دومین عقب نشینی خود در مقابل ائتلاف مخالفان، تصویب لایحه معافیت «حریدی‌ها» از خدمت اجباری در ارتش را به بعد موکول کرد.
کد خبر: ۵۸۵۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۷ - 24April 2023

دومین عقب‌نشینی ائتلاف نتانیاهو مقابل مخالفان/معافیت حریدی‌ها از خدمت اجباری بتعویق افتادبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، پایگاه خبری صهیونیستی «ایزرائیل نیوز» در گزارشی از درخواست رهبران ارشد ائتلاف حاکم بر رژیم صهیونیستی به ریاست «بنیامین نتانیاهو» از احزاب دینی حریدی به عنوان بخشی از این ائتلاف، برای تعویق تصویب پیش نویس لایحه «معافیت از خدمت اجباری» خبر داد.

مقامات ارشد ائتلاف حاکم بر رژیم صهیونیستی از سران احزاب دینی حریدی خواستند به‌خاطر بحران داخلی کنونی بین صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی، حداقل تا چند ماه آینده، تصویب پیش‌نویس لایحه «معافیت از خدمت اجباری برای حریدی‌ها» را به تعویق بیاندازند.

پایگاه خبری صهیونیستی «ایزرائیل نیوز»، از تمایل حزب حریدی «شاس» برای موافقت با درخواست رهبران ائتلاف حاکم خبر داد و نوشت: حزب دینی حریدی «اتحاد یهودیت توراتی» اعلام کرده که باید شورای توراتی این حزب در نهایت در این مورد تصمیم بگیرد.

این رسانه صهیونیست نوشت: اکنون بحث بر سر این است که آیا قرائت اول پیش‌نویس لایحه «معافیت از خدمت اجباری برای حریدی ها» تصویب شود، اما قرائت‌های بعدی آن به بعد موکول شود یا کلا برای چند ماه آینده، از دستور کار خارج شود.

پایگاه خبری صهیونیستی «ایزرائیل نیوز»، تصویب لایحه «معافیت از خدمت اجباری برای حریدی ها» را بخشی از پیش شرط‌های آن‌ها برای حضور در ائتلاف حاکم اعلام کرد. احزاب حریدی خواستار نهایی شدن این لایحه، پیش از تصویب بودجه بودند.

حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو بعد از پیروزی در انتخابات اخیر، با احزاب حریدی توافق کرده بود تا قانونی تصویب شود که راه را برای معافیت دانش‌آموزان مدارس دینی حریدی از خدمت اجباری هموار کند.

بر اساس پیش‌نویس این لایحه که در سایت کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) منتشر شد، تحصیل تورات در مدارس دینی معادل انجام خدمت اجباری در نظر گرفته شده و براساس این قانون تبعیض‌آمیز، فراگیران علوم دینی از امتیاراتی معادل کسانی که در ارتش هستند، بهره‌مند می‌شوند.

تعویق لایحه معافیت خدمت اجباری حریدی‌ها دومین عقب نشینی ائتلاف نتانیاهو در مقابل ائتلاف مخالفان به شمار می‌رود. پیش از این ائتلاف نتانیاهو مجبور شد که در سایه اعتراض شدید مخالفان، لایحه تغییرات قضایی را به حالت تعویق در آورد.

دوقطبی ایجاد شده در رژیم صهیونیستی هر روز تشدید شده و حتی عقب نشینی ائتلاف حاکم از لوایح مورد نظرش هم نتوانسته فضای پرتنش این روز‌های سرزمین‌های اشغالی را آرام کند.

هزاران نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی شنبه شب برای شانزدهمین هفته متوالی راهی خیابان‌ها شدند و علیه لایحه جنجالی تغییرات قضایی این رژیم و نتانیاهو نخست وزیر اعتراض کردند.

تظاهرات علیه لایحه نظام قضایی در حالی صورت می‌گیرد که نتانیاهو در نتیجه فشار افکار عمومی و فشار‌های آمریکا مجبور شد که این طرح را به صورت موقت تعلیق کند.

نتانیاهو هفتم فروردین ماه در یک نطق تلویزیونی گفت: تصمیم گرفتم برای حصول یک توافق گسترده و جلوگیری از چند دستگی بین «اسرائیلی‌ها»، رای کنست درباره لایحه تغییرات قضایی را به حالت تعلیق درآورم.

وی تاکید کرد لایحه تغییرات قضایی را به تعویق می‌اندازیم، اما هرگز از آن دست نمی‌کشیم.

در لایحه کابینه نتانیاهو موسوم به لایحه تغییرات قضایی، از اختیارات دستگاه قضا کاسته و در مقابل قدرت و جایگاه قوه مجریه و مقننه در این رژیم تقویت خواهد شد.

در این لایحه، اختیارات مشاور قضایی کابینه رژیم صهیونیستی و همچنین اختیارات مشاوران قضایی دیگر وزارتخانه‌های این رژیم گرفته خواهد شد و وزیر این امکان را خواهد داشت هر مشاور قضایی را که بخواهد در دفتر خود برکنار یا منصوب کند.

این لایحه پیشتر در جلسه کنست در قرائت اول با ۶۳ رأی موافق و ۴۷ رأی مخالف به تصویب رسید. معافیت از خدمت اجباری حریدی‌ها نیز یکی دیگر از مسائل بحث برانگیز در درون رژیم صهیونیستی و بین صهیونیست‌ها است. طیف سکولار‌ها در رژیم صهیونیستی این معافیت را نوعی تبعیض بین خود و دینداران ارتدوکس‌ها می‌دانند و معتقدند که درحالی که آن‌ها باید خدمت اجباری را انجام دهند، این ارتدوکس‌ها از انجام آن معاف هستند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار