دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

حشد الشعبی عامل اصلی نابودی داعش در عراق

بدون شک تاریخ عراق و حتی تاریخ منطقه یک نام را برای همیشه به یاد خواهد داشت و هیچگاه آن را فراموش نخواهد کرد و آن نام حشد الشعبی است.
کد خبر: ۵۸۵۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۵ - 25April 2023

گروه بین‌الملل دفاع‎پرس: بدون شک تاریخ عراق و حتی تاریخ منطقه یک نام را برای همیشه به یاد خواهد داشت و هیچگاه آن را فراموش نخواهد کرد و آن نام حشد الشعبی است. گروه مبارز عراقی که ۹ سال قبل در دهه دوم خردادماه ۱۳۹۳ و بعد از سقوط شهر موصل به دست تروریست‌های تکفیری داعشی و پیشروی آن‌ها تا اشغال یک سوم عراق توسط این گروهگ تروریستی تکفیری با فتوای تاریخی آیت‌الله سیستانی تشکیل شد.

حشد الشعبی عامل اصلی نابودی تروریسم داعش در عراق

حشد الشعبی عراق بعد از تشکیل خیلی زود و سریع توانست تا با همکاری سایر نیرو‌های مسلح عراق ازجمله ارتش این کشور وارد میدان نبرد با تروریست‌های تکفیری داعشی شود و با رشادت‌های فراوان و ایثار و ازخودگذشتکی نیرو‌ها و رزمندگان مقاومت بعد از نبرد‌هایی حساس و سرنوشت‌ساز تروریسم داعشی را در کشور عراق شکست بدهد.

اما مردم عراق و صد البته مردم دیگر کشور‌های همسایه این کشور به خصوص ایران و سوریه آن زمان را که گروهک تروریستی تکفیری داعش ابتدا در سوریه مناطق فراوانی را تحت کنترل خود درآورد و سپس در عراق پیشروی سریع و غافلگیرکننده‌ای پیدا کرد و بخش قابل توجهی از این کشور را تسخیر کرد هیچگاه فراموش نکرده و تا سالیان بعد نیز از یاد نخواهند برد. به خصوص زمانی که امروز در آن به سر می‌بریم که با شکست کامل تروریست‌های تکفیری داعش، بساط این گروهک تروریستی از عراق برچیده شده است.

حشد الشعبی عامل اصلی نابودی تروریسم داعش در عراق

برای درک و فهم هرچه بهتر روزگاری که بر مردم عراق در ۹ سال قبل یعنی سال ۲۰۱۴ میلادی گذشت باید به وضعیت و شرایط بسیار بحرانی و خطرناکی اشاره کنیم که مردم عراق در مواجهه و روبرویی با کاروان ترویست‌های تکفیری داعش داشتند. سقوط یکی پس از دیگری شهر‌های عراق توسط ماشین تروریستی داعش می‌رفت تا با رقم زدن روز‌های بسیار تلخ و دردناک تاریخی به عنوان لکه ننگی در تاریخ بشریت ثبت و ضبط شود. اما این حشد الشعبی عراق بود که با کمک خداوند و ایثار و از خودگذشتگی مبارزان و رزمندگان خود از شکل‌گیری یکی از سیاه‌ترین وقایع تاریخی بشر جلوگیری کردند.

البته کلید موفقیت و پیروزی حشد الشعبی در برابر تروریست‌های تکفیری داعش را می‌توان در سازماندهی و گروه‌هایی که آن را تشکیل دانست. زیرا این گروه مقاومت عراقی فقط از مسلمانان و بالاخص شیعیان تشکیل نشده است بلکه حشد الشعبی از گروه‌های سنی مذهب، مسیحیان و حتی ایزدیان شکل گرفته است. بر این اساس می‌توان گفت این گروه مقاومت عراقی با عضوگیری از تمامی اقوام و قبایل عراق به نیرویی منسجم و واحد تبدیل شد که توانست داعش را شکست بدهد.

حشد الشعبی عامل اصلی نابودی تروریسم داعش در عراق

موضوع مهم دیگری که اهمیت و جایگاه حشد الشعبی را نه تنها در عراق بلکه در منطقه خاورمیانه به همگان نشان داده و اثبات کرده است جامع بودن این گروه مقاومت عراقی است. بر این اساس باید گفت حشد الشعبی از چیزی در حدود ۴۲ گروه فعال تشکیل شده است. ضمن اینکه مناطق عملیاتی این گروه مبارز عراقی شامل بغداد، بابل، دیالی، صلاح‌الدین، الانبار و الگرمه از توابع شهر استراتژیک فلوجه در الانبار بوده است.

حال نکته بسیار مهم در این بین اهداف پنج گانه‌ای است که حشد الشعبی بر اساس آن شکل گرفته بود. از جمله این اهداف می‌توان به نبرد با داعش و بیرون راندن آن از خاک عراق، حفاظت از کشور، حفاظت از اماکن مقدس، آزادی مردم عراق از یوغ تروریسم و کمک به عراقی‌هایی که توان جهاد ندارند اشاره کرد. در واقع اینگونه شد حشد الشعبی به عنوان منجی بزرگ مردم عراق در برابر حملات و تاخت و تاز تروریست‌های تکفیری داعشی معرفی شد و نه تنها مردم عراق که کردم منطقه با آن‌ها آشنا شدند.

حشد الشعبی عامل اصلی نابودی تروریسم داعش در عراق

در پایان باید گفت حشد الشعبی یا بسیج مردمی عراق با الگو گرفتن از نیروی بسیج مستضعفین ایران توانست در بحرانی‌ترین و سخت‌ترین برهه و مقطع زمانی تاریخ عراق با بسیج کردن مردم این کشور در نخستین قدم در بهترین زمان ممکن مانع از پیشروی و اشغال کامل عراق شده و در قدم بعدی زمینه شکست و نابودی این گروه تروریستی را فراهم کند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها