در همایش علمی شخصیت شهید صیاد شیرازی مطرح شد؛

سردار احمدی‌مقدم: شهید صیاد شیرازی پیروزی‌های جنگ را مرهون ترکیب مقدس سپاه و ارتش می‌دانست

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی گفت: سپهبد شهید صیاد شیرازی فرمانده‌ای با تدبیر بود که پیروزی‌های جنگ را مرهون ترکیب مقدس سپاه و ارتش می‌دانست.
کد خبر: ۵۸۵۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰ - 25April 2023

سردار احمدی‌مقدم: شهید صیاد شیرازی پیروزی‌های جنگ را مرهون ترکیب مقدس سپاه و ارتش می‌دانست

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ پاسدار «اسماعیل احمدی مقدم» رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی صبح امروز (سه‌شنبه) در همایش علمی پیرامون شخصیت شهید «صیاد شیرازی» که در این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به اینکه وی مصداق بارز آیه «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ...» است؛ زیرا جان خود را در راستای عهد و پیمان خداوند فدا کرد، اظهار داشت: بیان خاطرات خوب است، اما عبرت‌ها فرازمان و فرامکان هستند به همین جهت باید از دل این خاطرات بتوانیم ساختار شخصیتی که در عهدی قابل استفاده هستند را استخراج کنیم.

سردار احمدی‌مقدم با بیان اینکه شهید صیاد بعد از برکناری از سوی بنی‌صدر به واحد عملیات سپاه تهران وارد شد، گفت: صیاد شیرازی از روحیه زهد و عرفانی خاصی برخوردار بود؛ زیرا دلبستگی نسبت به دنیا نداشت. اواخر جنگ که منافقین تحت حمایت ارتش عراق به مرز‌های کشورمان حمله کردند، نیروی کامل و منظمی از سپاه در منطقه وجود نداشت؛ چرا که همه نیرو‌ها برای مقابله با حمله عراق به خوزستان اعزام شده بودند به همین دلیل فقط عقبه‌های برخی تیپ‌های سپاه مانند قائم (عج) سمنان و روح‌الله مرکزی و ۲۷ محمد رسول الله (ص) تهران در منطقه حضور داشتند.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با بیان اینکه آن زمان بنده جانشین سردار «ایزدی» در عملیات نیروی زمینی سپاه بودم، افزود: همراه با ایزدی برای تشییع شهید «صالحی» به اصفهان رفته بودم که در آنجا به ایزدی اطلاع دادند منافقین به غرب حمله کرده‌اند؛ به‌همین دلیل ایزدی که مجروح هم بود از من خواست به غرب بروم و اقدامات لازم را برای جلوگیری از پیشروی منافقین انجام دهم. زمانی که منافقین به تنگه چهارزبر رسیدند، آنجا به همراه نیرو‌های موجود در منطقه از جمله تعدادی از نیرو‌های لشکر بدر، خط دفاعی را تشکیل دادیم و این باعث شد تا منافقین در آنجا متوقف شوند و امکان پیشروی آن‌ها میسر نشود.

وی اضافه کرد: آن زمان فرمانده‌ای از لشکر‌های سپاه در منطقه وجود نداشت، اما شناختی که نیرو‌ها از من به واسطه سابقه قبلی فعالیت در منطقه و جانشینی عملیات نیروی زمینی سپاه داشتند، موجب شده بود که حرف‌شنوی داشته باشند؛ در چنین شرایطی که در حال توجیه نیرو‌ها برای انجام عملیاتی علیه منافقین بودیم، صیاد شیرازی نزد ما آمد و پرسید که فرمانده اینجا چه کسی است که در پاسخ گفتیم فرمانده‌ای اینجا وجود ندارد؛ دوستانه هدایت نیرو‌ها را انجام می‌دهیم.

سردار احمدی‌مقدم خاطرنشان کرد: نظامی باید فرمانده داشته باشد؛ به همین دلیل حکمی را که «شمخانی» برای فرماندهی نیرو‌های منطقه توسط بنده نوشته بود، خواند و در آخر آن حکم نوشته بود که صیاد شیرازی نکاتی را به شما می‌گویند و کمک‌های لازم را به شما ارائه می‌دهند و بدین ترتیب بنده به سرپرستی قرارگاه نجف منصوب شدم.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی ادامه داد: من به صیاد شیرازی گفتم زمانی که بنده فرمانده سپاه در کردستان بودم، شما فرمانده نیروی زمینی ارتش بودید؛ لذا جایگاه شما از من بالاتر است؛ اما صیاد عنوان کرد که نظامی دستوری که صادر می‌شود را باید انجام دهد؛ با این حال پیشنهاد من این است ماموریت هلی‌برن را به من بسپارید که بدین ترتیب تحت حمایت صیاد، نیروی هوایی و هوانیروز ارتش ستون فقرات منافقین را شکستند.

وی با تأکید بر اینکه صیاد شیرازی چنین روحیه‌ای داشت، گفت: معمولاً وقتی که فردی فرمانده می‌شود، به‌عنوان مثال فرمانده گردان بعد مسئولیت فرماندهی گردان را از آن فرد می‌گیرند و فرماندهی گروهان را به او می‌دهند، پذیرش این فرماندهی سخت می‌شود؛ چرا که معمولاً انتظار می‌رود اگر فرماندهیِ بالاتری اعطا نمی‌شود، حداقل فرماندهی همترازی داده شود؛ اما شهید صیاد فاقد چنین روحیه‌ای بود؛ یعنی هر‌کجا حکم می‌شد، فارغ از هرگونه دلبستگی دنیایی، حضور می‌یافت و به انجام وظایف محوله می‌پرداخت.

سردار احمدی‌مقدم عنوان کرد: بنابراین درباره صیاد شیرازی باید گفت که وی فرمانده‌ای با تدبیر نظامی بود که پیروزی‌های جنگ را مرهون ترکیب مقدس سپاه و ارتش می‌دانست.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار