در حاشیه اجلاس همکاری‌های شانگهای؛

وزرای دفاع ایران و چین با یکدیگر دیدار کردند

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران و وزیر دفاع چین با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.
کد خبر: ۵۸۵۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۶ - 28April 2023
وزیر دفاع با ژنرال «لی شانگ فو» وزیر دفاع چین دیدار کردبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر «محمدرضا آشتیانی» وزبر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با ژنرال «لی شانگ فو» وزیر دفاع جمهوری خلق چین دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
امیر آشتیانی در این دیدار با تبریک انتصاب وزیر دفاع چین به عنوان عضو شورای دولتی و وزیر دفاع جمهوری خلق چین، مناسبات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین را به دلیل برخورداری از اشتراکات فرهنگی و روابط تاریخی دو کشور گفت: اراده سیاسی رهبران دو کشور و درک و اتخاذ مواضع مشترک نسبت به تحولات بین المللی از ارزش راهبردی در همه عرصه‌ها برخوردار است.
 
امیر آشتیانی با اشاره به سفر رئیس جمهور ایران به پکن در فوریه ۲۰۲۳ و ملاقات با جناب آقای «شی» رئیس جمهور چین، گفت: توافقات راهبردی سران دو کشور به نقطه عطفی در روابط تاریخی و دوستانه ایران و چین تبدیل شده است.
 
وزیر دفاع در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز سازمان همکاری شانگهای به یک سازمان تأثیرگذار در تحولات و معادلات جهانی تبدیل شده است، افزود: گسترش و تقویت این سازمان اقدامی موثر در پیشبرد چندجانبه‌گرایی در عرصه بین‌المللی است.
 
وی با بیان اینکه ایران آمادگی دارد تا همکاری‌های دفاعی و نظامی خود را با جمهوری خلق چین و سایر اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای در چارچوب ساز و کار‌های تعیین شده تقویت نماید افزود: اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی در حال تغییر است و به دنبال آن گسترش روابط ایران و چین از اهمیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار شده است.
 
این مقام ارشد نظامی با بیان اینکه ایران و جمهوری خلق چین از شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی درک درست و صحیحی دارند گفت: این دو کشور با شناخت اهداف و نیات آمریکا و متحدین این کشور همواره تلاش کرده‌اند تا مانع تحقق رویکرد‌های یکجانبه گرایانه و تمامیت خواه غرب در مورد کشور‌های مستقل شوند.
 
وزیر دفاع گفت: معتقدیم تنها در سایه تعامل و همکاری بین کشور‌های همسو است که می‌توان با چالش‌ها و تهدیدات مشترک امنیتی در سطح منطقه و جهان مقابل کرد.
 
وزیر دفاع با بیان اینکه ایالات متحده آمریکا در حال حاضر در شرق اروپا، غرب آسیا و سطح منطقه به بحران‌سازی و تنش‌آفرینی مشغول هستند، گفت: سیاست‌های آمریکا یک تهدید مشترک برای ایران و چین است؛ ما مخالف جهان تک‌قطبی هستیم.
 
وزیر دفاع با اشاره به برگزاری رزمایش مشترک دریایی ایران، چین و روسیه در قالب کمربند امنیت دریایی گفت: این موضوع نشان داد هر سه کشور مخالف نگاه سلطه‌جویانه غرب و آمریکا هستند آمادگی داریم که آزمایش‌ها و تمرین‌های مشترک در زمینه‌های دریایی، زمینی، پدافند هوایی را از لحاظ کمی و کیفی گسترش دهیم.
 
امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به سرعت اهمیت و حساسیت تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی خاطرنشان ساخت: تداوم گفت‌وگو و انجام تبادل هیئت‌های دفاعی نظامی و اطلاعاتی در سطوح مختلف برای دو طرف بسیار مفید و سازنده خواهد بود.
 
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در پایان از وزیر دفاع چین برای ادامه مذاکرات و عملیاتی کردن توافقات دو کشور برای حضور در تهران دعوت به عمل آورد.
 
لی شانگ فو وزیر دفاع چین نیز در این دیدار روابط دو کشور را با توجه به قدمت تاریخی و تمدنی، مهم ارزیابی کرد و گفت: گسترش روابط با ایران برای چین از اهمیت بالا و راهبردی برخوردار است.
 
وی ارتباط و تعامل میان ایران و چین را با توجه به اراده سیاسی رهبران دو کشور در میان تغییرات مهم جهانی با اهمیت توصیف و برگسترش روابط و همکاری‌های دفاعی نظامی دو کشور تاکید کرد.
 
وزیر دفاع چین با بیان اینکه نگاه ما به روابط با جمهوری اسلامی ایران عمیق و بلندمدت است، خاطرنشان ساخت: دو کشور ایران و چین به یکدیگر اعتماد راهبردی متقابل دارند و هر دو خواهان استقلال و پایان دادن موجود هستند.
 
وی با بیان اینکه کشور چین همواره از ایستادگی ایران در برابر تحریم‌های یکجانبه حمایت کرده است، گفت: هر نوع مداخلات داخل در ایران را محکوم کرده و معتقد به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران هستیم.
 
وزیر دفاع چین با قدردانی از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در موضوعات بین المللی و کلان کشور چین و همچنین منافع دو کشور گفت: دو کشور همکاری صمیمانه و موثری علیه سلطه برخی از کشور‌ها دارند.
 
لی شانگ فو ادامه داد: ما معتقدیم که افق خوبی پیش روی ما است و جمهوری اسلامی ایران نقش خوب و سازنده‌ای در مسائل منطقه‌ای دارد و از حل مسائل ایران با همسایگان خود حمایت می‌کنیم.
 
وی با تبریک عضویت ایران در اجلاس شانگهای از درخواست عضویت ایران در «بریکس» تشکر کرد و اعلام نمود: کشور چین با ایران در خصوص صلح و ثبات همکاری خود را ادامه خواهد داد. وزیر دفاع چین با تحسین پیشرفت‌های دفاعی ایران آن را نشان دهنده قدرت نظامی ایران دانست.
 
لی شانگ فو با تقدیر از مواضع جمهوری اسلامی ایران در اجلاس شانگهای آن را محصول روحیه انقلابی جمهوری اسلامی ایران دانست.
 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار