شاعر مجموعه «خاک باران‌خورده» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

نمایشگاه کتاب تهران؛ یک محرک در زمینه ترویج کتابخوانی/ کتابخوانی ارادی باشد نه اداری

شرافت با تاکید براینکه بهترین الگوسازی برای مطالعه و ترویج کتابخوانی، مأنوس بودن پدر و مادر با کتاب است، گفت: رویداد‌های فرهنگی مانند نمایشگاه بی‌المللی کتاب تهران نیز می‌تواند به‌عنوان یک محرک و مشوق در این زمینه عمل کند.
کد خبر: ۵۸۵۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹ - 29April 2023

«سید محمدجواد شرافت» نویسنده و شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، ضمن اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب جزو اتفاقات برجسته فرهنگی است، اظهار داشت: این رویداد فرصتی برای حضور ناشران و معرفی کتاب‌ها در حوزه‌های مختلف است که به‌ویژه برای شهرستانی‌ها که دسترسی کمتری به کتاب دارند فرصت مبارکی است تا بتوانند به تما‌می کتاب‌های تازه منتشر شده دسترسی داشته باشند.

وی افزود: میزان مفید بودن و تاثیرگذاری چنین رویدادی نیازمند بررسی جدی است و اینکه چقدر در انس گرفتن مردم با کتاب و ایجاد موج کتابخوانی مؤثر است. هرچند شاید گروهی صرفا برای تفاخر یا تفرج به کتاب و نمایشگاه روی می‌آورند، اما چنین رویداد‌های فرهنگی می‌تواند برای تما‌می اقشار و خانواده‌ها در ترویج مطالعه عمیق با هدف یادگیری موثر باشد.

شاعر مجموعه «خاک باران خورده» در ادامه گفت: این رویداد توانسته در زمینه واردات کتاب و معرفی کتاب‌های جدید دیگر کشور‌ها نیز موفقیت‌هایی داشته باشد. اما در کنار واردات کتاب که در واقع واردات علم، دانش و اندیشه است، باید نسبت به موضوع صادرات کتاب و دیپلماسی فرهنگی توجه جدی صورت گیرد و ظرفیت‌های موجود فعال شود.

شرافت بیان کرد: به‌عنوان مثال، برخی شاعران ما به چند زبان تسلط دارند و می‌توانند در صادرات آثار فرهنگی نقش ایفا کنند. در فرصت نمایشگاه‌های کتاب تهران می‌توان از چنین ظرفیت‌هایی برای تبادل فرهنگی در این حوزه استفاده کرد. همچنین نمایشگاه کتاب یکی از بهترین رویداد‌ها برای شاعران جهت آشنا شدن با آخرین کتاب‌های شعر منتشر شده و ناشران تخصصی این حوزه است. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصتی طلایی برای فروش محسوب می‌شود و بی‌شک خوانندگان تخصصی کتاب‌ها از این فرصت برای آشنا شدن با کتا‌ب‌های مورد علاقه‌شان استفاده می‌کنند.

این نویسنده در ادامه درباره موضوع کتابخوانی در جامعه گفت: کتابخوانی باید ارادی باشد و نه اداری؛ چراکه صرفا با چند پلاکارد و آیین‌نامه نمی‌توان فرهنگ‌سازی کرد. کتابخوانی و انس با کتاب باید از خانواده آغاز شود. به‌عنوان مثال پدر و مادری که مرتب گوشی به‌دست و با کتاب بیگانه‌اند، نمی‌توانند انتظار فرزندان کتابخوان داشته باشند. بهترین الگوسازی برای مطالعه و ترویج کتابخوانی، مانوس بودن پدر و مادر با کتاب است. رویداد‌های فرهنگی مانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز می‌تواند به‌عنوان یک محرک و مشوق در این زمینه عمل کند. هنگامی که کودکان همراه با والدین خود در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند، قرار گرفتن در فضایی مملو از عطرکتاب و تماشای شور و نشاط آن، می‌تواند آن‌ها را با کتاب نزدیک‌تر کند و این شوق به خرید و مطالعه کتاب در طول سال نیز تداوم داشته باشد و به مرور در وجود کودکان نهادینه شود.

شرافت با اشاره به برنامه‌های فرهنگی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: از آنجایی که بسیاری از بازدیدکنندگان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از شهرستان‌ها هستند، می‌توان نشست‌های تخصصی ویژه استان‌ها و معرفی فرهنگ، ادب و هنر در مناطق مختلف کشور طراحی و اجرا کرد. به‌عنوان مثال رویداد‌های شعرخوانی با حضور شاعران استان‌ها، یکی از پیشنهاداتی است که می‌تواند بر جذابیت بخش فرهنگی نمایشگاه کتاب بیفزاید و مخاطبان بسیاری داشته باشد.

این شاعر در پایان با اشاره به اینکه یکی از مهمترین تاثیرات نمایشگاه کتاب بر صنعت نشر، ایجاد انضباط زمانی برای معرفی آخرین کتاب‌های منتشر شده در کشور است، بیان کرد: نمایشگاه کتاب به‌عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور، مناسب‌ترین فرصت برای آشنا شدن و ارتباط‌گیری مستقیم مردم با مسئولان، نویسندگان و چهره‌های فاخر و برجسته فرهنگی کشور در حوزه‌های مختلف است.

سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار