دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

راهبرد رئیس‌جمهور عراق در سفر به ایران

سفر روز گذشته «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق به ایران در میانه شرایط متلاطم و پرآشوب منطقه را می‌توان مهر تائیدی بر روابط تاریخی محکم، ثابت و تغییر ناپذیر دو کشور دوست و برادر دانست.
کد خبر: ۵۸۵۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۵ - 30April 2023

سفر رئیس جمهور عراق به ایران مهر تائیدی بر روابط مستحکم دو کشورگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: سرانجام بعد از مدت‌ها برنامه‌ریزی صبح روز گذشته شاهد نشستن هواپیمای «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق در تهران بودیم. سفر بسیار مهم و حساس که نشان از عمق استراتژیک مشترک دو کشور دوست، برادر و البته همسایه ایران و عراق دارد. بر این اساس بعد از ورود رئیس جمهور عراق به تهران و انجام گفت‌وگو‌ها و جلسات اولیه شاهد برگزاری نشست خبری مابین «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان و «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق عراق بودیم.

اما فارغ از انجام این سفر، باید گفت آن چیزی که سفر رئیس جمهور عراق به ایران را بسیار مهم و بااهمیت کرده قرار گرفتن منطقه خاورمیانه در وضعیت و شرایط بسیار حساس و شکننده امروزی است. از یک طرف همه روزه شاهد جرم و جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطینی هستیم و از طرف دیگر کمی آن طرف‌تر جنگ اوکراین و روسیه هم چند ماه از یکی سالگی آن می‌گذرد. ضمن اینکه افغانستان هم بعد از روی کار آمدن طالبان شرایط خوبی ندارد و حملات گاه و بی‌گاه تروریستی داعش در این کشور زخمی‌ها و کشته‌های قابل توجه را موجب شده است.

حال در این شرایط بی‌ثباتی که منطقه در آن قرار دارد شاهد سفر رئیس جمهور عراق به ایران هستیم. دو کشوری که با توجه به قدرت و توانی که دارند و در تحولات منطقه تاثیرگذار هستند از اهمیت و جایگاه بسیار مهمی در منطقه برخوردار هستند. بر این اساس این سفر را می‌توان به فال نیک گرفت تا شاهد ورق خودن فصل نوینی در روابط دو کشور ایران و عراق باشیم. ضمن اینکه این افزایش وحدت و همگرایی بین دو کشور دوست و برادر منطقه در دراز مدت می‌تواند امنیت ایران و عراق و سپس امنیت منطقه را تامین کرده و یا شاخص‌های آن را افزایش بدهد.

البته همانگونه هم که «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق در سخنان خود در این نشست خبری عنوان کرد روابط بین دو کشور ایران و عراق بسیار عمیق‌تر و گسترده‌تر از آن است که به ارتباط میان نهاد‌های دو کشور محدود شود. شاهد امر هم این است که ایران و عراق به دلیل تاریخ و مذهب مشترکی که دارند دارای روابط بسیار گسترده و متنوع در تمامی زمینه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی بین مردم خود هستند. موضوعی که با گذر زمان و سالیان طولانی موجب شده تا ثبات و امنیت این دو کشور درهم تنیده شده باشد.

اما «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق در این نشست خبری یک سخن بسیار مهمی را بر زبان آورد و آن وفادار بودن دولت و ملت عراق به کمک‌های بسیار فراوان ایران بود. رئیس جمهور عراق به این مهم اشاره کرد که عراق چه در زمانی که از سوی نظام سابق گرفتار ظلم و ستم بود و چه در زمان داعش که در حال اشغال بود، کمک‌های بسیار مهم، به موقع و حیاتی را از جمهوری اسلامی ایران دریافت کرد که نتیجه آن امنیت و ثباتی است که امروز از آن برخوردار است.

موضوعات دیگری هم در این سفر مورد توجه و بحث و بررسی دو طرف قرار گرفت که از آن جمله می‌توان به تامین حق آبه و همینطور چگونگی مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد. دو موضوعی که در صورتی که مورد توجه قرار بگیرند و به درستی مدیریت شوند می‌توانند تاثیر بسیار مهمی در حفظ و تعمیق روابط مابین دو کشور ایران و عراق داشته باشند. ضمن اینکه دو طرف در این نشست خبری توافق کردند که در حوزه بهبود و گسترش زیرساخت‌های دو کشور تبادل اطلاعات و دانش بیشتری داشته باشند.

از طرف دیگر روابط دو کشور ایران و عراق آنقدر دارای زمینه‌های مشترک است که تا پیش از انجام توافق بین ایران و عربستان این کشور میزبان چندین دور مذاکرات به منظور رفع سوءتفاهم‌ها و نزدیک شدن دیدگاه‌های دو طرف بود. بعد از توافق دو کشور ایران و عربستان هم این رئیس جمهور عراق بود که قبل از سفر به ایران و روز گذشته در زمان برگزاری نشست مطبوعاتی از حل و فصل مشکلات بین دو کشور مهم همسایه خود ابراز خرسندی کرد.

در پایان باید گفت روابط ایران و عراق به عنوان دو کشور دوست و برادر بعد از سرنگونی صدام متحول شد و امروز به بالاترین سطح خود رسیده است و سفر روز گذشته «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق به ایران نیز فصلی نوین را در تاریخچه روابط دو کشور در تمامی زمینه‌ها رقم خواهد زد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها