نماینده پارلمان عراق:

آمریکا عامل گسترش فساد مالی در عراق است

یکی از نمایندگان پارلمان عراق با اشاره به گسترش فساد مالی در این کشور به نقش مهم اشغالگران آمریکایی در این روند اشاره کرد.
کد خبر: ۵۸۶۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷ - 30April 2023

آمریکا عامل گسترش فساد مالی در عراق استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از المعلومه، «محمد البلداوی» یکی از نمایندگان پارلمان عراق تاکید کرد که اشغالگران آمریکایی در این کشور باعث گسترش فساد در عراق شده‌اند.

وی افزود: فساد در عراق از زمان آغاز اشغالگری آمریکا در این کشور گسترش پیدا کرده است. این اشغالگری باعث شد راه برای سرقت اموال ملت عراق و نابودی روح شهروندی در میان مردم این کشور باز شود.

البلداوی بیان کرد: از همان زمان فساد در عراق رواج پیدا کرد به طوری که حتی زمان بازداشت ایهم السامرائی وزیر سابق عراقی به اتهام فساد توسط نیرو‌های امنیتی، نظامیان آمریکایی وارد عمل شده و وی را آزاد و به خارج از کشور منتقل کردند.

وی اضافه کرد: بسیاری از مسئولان با کمک نظامیان آمریکایی به کشور‌های همسایه به ویژه امارات و اردن فرار می‌کنند.

البلداوی بیان کرد: دولت عراق اقدام به فعال سازی توافقنامه‌های بین المللی برای بازگرداندن گروهی از مجرمان و فاسدان کرده است.

براساس گزارش‌های منتشر شده در عراق، میلیارد‌ها دلار در این کشور در جریان پرونده‌های فساد به غارت رفته و از سال ۲۰۰۳ تاکنون عراق دست کم ۴۵۰ میلیارد دلار در جریان عملیات فساد مالی از دست داده است.

پیش از این نیز نمایندگان پارلمان عراق اعلام کرده بودند که آمریکا عامل ایجاد فساد و نظام سهمیه بندی‌های طایفه‌ای در عراق است و تلاش دارد از این طریق به صورت دائمی، کنترل عرصه سیاست را در عراق به دست بگیرد.

محمد ریاض در این خصوص تاکید کرده بود: این آمریکا بود که اجازه داد رهبران سیاسی در عراق دست به فساد زده و پست‌های حکومتی را بر اساس مبانی طایفه‌ای سهمیه بندی کنند.

وی اضافه کرد: آمریکا تمایلی ندارد که فساد در عراق ریشه کن شود چرا که این مسأله در نهایت به تحقق ثبات سیاسی در این کشور می‌انجامد و آمریکا این را نمی‌خواهد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار