وابستگی حیات رسانه‌های بیگانه به شبکه سوژه‌یابی جدید

رسانه‌های بیگانه به دنبال این هستند که به هر طریقی که شده در قالب سلیقه‌ها و نسل‌های مختلف، ارزش‌ها را بتوانند در اذهان تغییر بدهند.
کد خبر: ۵۸۶۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰ - 30April 2023

وابستگی حیات رسانه‌های بیگانه به شبکه سوژه‌یابی جدیدبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، برنامه زنده «امواج شبهه» شبکه رادیویی گفت‌وگو با حضور دکتر علیرضا داودی (کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی)، دکتر محمود رضا کبیری (محقق و پژوهشگر حوزه رسانه) و طی تماس تلفنی با عباس محمدیان (کارشناس مسائل رسانه و مدیر کل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد) به موضوع «متناقض نمایی رسانه‌های بیگانه با هدف تسخیر ذهن مخاطب» پرداخته شد.

دگردیسی یازدهم، منشور مهسا امینی

دکتر علیرضا داودی کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: مجموع سرویس و دسکی که روی پروژه‌ای به اسم مسیح علی‌نژاد سرمایه گذاری کردند به این جمع بندی رسیدند که توان ادامه ندارد، در آن ایام به دلیل شلوغی موضوعات این بحث جدی گرفته نشد و یک ماه قبل از عید دیدیم فرایند نیما زم شدن مسیح علی‌نژاد آغاز شد، سه مسئله را با محوریت رسانه‌ها نسبت به این موضوع می‌توان بررسی کرد، رسانه‌های بیگانه معمولا در دو حوزه نسبت به فضایی که خودشان ایجاد کردند عقب می‌مانند، یکی حوزه کار در کشور‌های آفریقایی است که به دلیل بهم ریختن پارادایم‌هایی که در آفریقا وجود دارد از خودشان عقب می‌مانند.

وی افزود: بخش قابل توجه دیگر مربوط به جمهوری اسلامی ایران است رسانه‌های بیگانه معمولا سه مدل فضا سازی را انجام می‌دند، یکی فضا سازی نسبت به پیامی که وجود ندارد یعنی علی الارض واقعه‌ای رخ نداده است، اما درصدد هستند تا بواسطه این پیام اتفاقی رخ دهد که سر سلسله این اتفاق را می‌توان به رادیو فردا ربط داد.

این کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد: مورد دوم راجع به پیام‌هایی است که واقعه‌ای رخ داده است، اما به دلیل سخیف بودن، کم وزن بودن و غیر قابل اعتبار بودن اصالت موضوع امکان وایرال شدن آن وجود ندارد بنابراین رسانه پشت آن قرار می‌گیرد تا بتواند آن را تبدیل به یک قله کند که در این مورد اینترنشنال به غیر از همه ماموریت‌هایی که دارد ذاتش اینگونه است.

داودی تصریح کرد: اما مسئله سوم مربوط به واقع‌ای است که رخ داده، پیامی تولید و موضوع نیز مشخص شده، اما امکان بهره گیری عمومی بیگانه از این سوژه برای سازماندهی و ساماندهی کف خیابان وجود ندارد در این مورد بی بی سی فارسی به عنوان رسانه‌ای که هنرش در واقع این موضوع است فعالیت می‌کند.

وی افزود: این سه اتفاق در حال رخ دادن است و این‌ها پس از یازده دگردیسی که در واقعه مهسا امینی داشتند، روی دگردیسی نهم به مشکل خوردند، یعنی بحث سازماندهی مرکب بدون اتکا سرویسی بود که اصل آن را در جورج تاون می‌توانستیم ببینیم.

این کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: در دگردیسی دهم به مونیخ رفتند و در دگردیسی یازدهم روی بحث منشور مهسا امینی کار کردند که قرار بود چهار بحث را پیگیری کند، یکی پوشش عقبه غیر تجمیع اپوزیسیون، دوم نشان بدهد که اپوزیسیون توانسته در ارتباط بین دسک، سرویس و رسانه در سه کشور اصلی آمریکا، انگلستان و فرانسه با پشتیبانی سه تا از کشور‌های حاضر در منطقه به جمع بندی برسد، نکته سوم امید آفرینی در داخل جهت امتداد شبکه‌هایی که از اول انقلاب ایجاد کرده بودند و رکن چهارم اشاره به طراحی تم مبارزاتی جدید برای رسیدن انقلاب به مرحله جنگ چهارم که از حالت ترکیبی خارج و وارد حوزه جنگ‌های تخمینی شده و وارد فرآیند جنگ‌های ژله‌ای می‌شویم.

رسانه‌های بیگانه به دنبال طبیعی سازی کردن وقایع

وی عنوان کرد: رسانه‌های بیگانه این فضا را در دو فضا شروع به بررسی می‌کنند نخست طبیعی سازی کردن و نکته دوم اینکه این اتفاق را بگونه‌ای جا بیاندازند که اساسا این جدا شدن‌ها بخشی از یک کلان برنامه است که اجرا می‌کنند که این را می‌توان در برنامه‌های من و تو دید که روی این موارد تمرکز جدی‌ای دارند.

دکتر محمود رضا کبیری محقق و پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به اینکه نظام برانداز همه توان خود را گذاشت تا بتواند نظام جمهوری اسلامی ایران را تسلیم کند، گفت: در این واقعه جمهوری اسلامی ایران تصمیم بر مماشات گرفت چرا که معتقد بود اگر بخواهیم به مردم خودمان حقیقت را بازگو کنیم موجب آگاهی بیش‌تر مردم خواهد شد، این روندی بود که در این مدت رخ داد.

وی افزود: در صحبت‌های رهبری در چند روز گذشته دیدیم به راحتی در مورد رفراندوم و عدالت طلبی با شخص اول مملکت صحبت می‌شود، نکته‌ای که حائذ اهمیت است این که رهبری در صحبت هایشان سعی بر تبیین داشتند و به دنبال این نبودند که یک جانبه گفتگو را پیش ببرند.

کبیری عنوان کرد: در هشت ماه گذشته با صحنه‌ای رو به رو بودیم که تمام جریان برانداز رو به رو ما ایستاد و زمانی که به نتیجه نیز رسید رهبری با او برخوردی قهرآمیز انجام نمی‌دهند بلکه می‌گویند گفتمان ما گفتمانی واضح است که مقدمه و موخره آن نیز مشخص است و حرکتمان نیز براساس همان گفتمانی است که عنوان می‌شود.

تغییر ارزش‌ها در اذهان از اهداف شبکه اجتماعی تیک تیک

عباس محمدیان کارشناس مسائل رسانه و مدیر کل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد در گفتگو تلفنی با برنامه امواج شبهه گفت: امروزه سیاست دوگانه غرب در جامعه فرهیخته نظام بروکراسی کشور ما اینگونه شفاف نشده است که هر کشوری حد و حدودی و خطوطی قرمز برای خود ترسیم کرده است، ما متاسفانه از جو روانی حاکمی که توسط رسانه‌ها القا می‌شود دچار آسیب شده ایم، اینکه می‌بینیم شبکه اجتماعی تیک تاک به یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیا تبدیل شده نشان از این دارد که در عصر تکنولوژی و ارتباطات ظهور و بروز پیدا کرده و بیشترین مخاطبی که به این شبکه رجوع می‌کند مخاطبان زیر ۱۸ سال هستند.

وی افزود: کشور‌های دیگر برای اینده کشور و نسل جوان خود احساس خطر کرده و فیلتر می‌کنند در حالی که در کشور ما پس از اینکه تکنولوژی‌ای ورود پیدا می‌کنند تازه به دنبال فرهنگ سازی هستیم و هیچگونه برنامه‌ای در این خصوص نیز نداریم.

محمدیان ادامه داد: حدود ۶۰ میلیون کاربر در ایالت متحده این شبکه اجتماعی توانسته با خود همراه کند این نشان دهنده این است که توانسته نیاز جوان ۱۸ ساله را به خوبی بشناسد و دیدیم که از این طریق توانستند یک واقعه را دامن بزنند، بسیاری از کشور‌ها از روند گسترش این شبکه اجتماعی بهت زده شده بودند و در روند جریانات سیاسی تحت تاثیر قرار گرفتند و اقدام به فیلتر این شبکه کردند، زمانی که دیدند جوانان از کشور خود و آرمان‌های آن دور می‌شوند.

کارشناس مسائل رسانه و مدیر کل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد گفت: این فضای سرگرمی تکنولوژی امروز محتوای خود را به جوانان زیر ۱۸ سال ما می‌دهد و از این طریق آن‌ها را از خانواده‌ها دور می‌کنند، این رویه نشان داد نوجوان‌ها شیفته فناوری و رسانه‌های اجتماعی هستند، اما این روند در کشور ما در دولت‌های مختلف به روندی پایدار تبدیل نشد تا تحت تاثیر رسانه‌های غربی قرار نگیریم، امروز که از آزادی حقوق بشر صحبت می‌شود در حقیقت تنها برای ایران این نسخه را می‌پیچند.

وی عنوان کرد: این رسانه‌ها به دنبال این هستند که به هر طریقی که شده در قالب سلیقه‌ها و نسل‌های مختلف، ارزش‌ها را بتوانند در اذهان تغییر بدهند، آمریکا و اروپا پس از اینکه مطمعن شدند افزایش محبوبیت این شبکه اجتماعی برای سلامتی نوجوانانشان مضر است پازل را بگونه‌ای چیدند که محدود و فیلتر کنند چرا که به عنوان یکی از رقبای جدی آمریکا محسوب می‌شد در حقیقت از این طریق از سرمایه نخبگانی تکنولوژی و آینده جوانان خود محافظت کردند.

فلج کردن رسانه‌های داخلی در وقایع اخیر

داودی با اشاره به اینکه این رسانه‌ها پنج اتفاق را در وقایع اخیر دنبال کردند گفت: این رسانه‌ها بعد از رویداد‌های سال ۸۸ دو تست را رفتند که نسبت به سال ۸۸ بیش از ۳۴ فاکتور آن تغییر کرده بود، یعنی در حقیقت مدل رزمشان تغییر کرد، سال‌های ۹۶ و ۹۸ عملیات موفقی داشتند، اما جنس موفقیتشان در میدان نبود بلکه در دگردیسی مدلی بود که بعد از سال ۸۸ به دنبال آن بودند که قریب به ۳۴ فاکتور داشت که در مواجه با این فاکتور‌ها دو نهاد قدرتمند را در ایران مشاهده کردند.

وی افزود: نخستین نهاد، نهاد افکار عمومی غیر قابل منعطف در مقابل این‌ها بود و نکته دوم نهاد سازمان رسانه‌ای در انقلاب اسلامی بود، این‌ها به این فکر افتادند که اقدام به طراحی پدافند در درون مرز‌های کشور با روش آفند خطی کنند که متخصص این کار تنها دو رسانه cnn و bbc word است که طبیعتاً سر ریز این دو به رادیو فردا و بی بی سی فارسی انجام می‌شود.

این کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی عنوان کرد: طراحی این خط خود را در قالب این اکوسیستم نشان می‌دهد که در مرحله سوم یعنی پافندی که تبدیل به آفند خطی کردند در مرحله سوم تشکیل یک سازمان داد که در سال ۹۶ شکل گرفت، اما سعی بر پنهان کردن آن داشتند، اما، چون مانی مردمی نداشت همه پرسپکتیو را بر روی یک قشر متمرکز کردند به همین دلیل در این مرحله نهادی تحت عنوان سازمان رفتار سازی سازمان واحد شکل دادند که سه بخش را شامل می‌شد.

داودی گفت: بخش اول مربوط به رسانه‌ها می‌شد که برای اولین بار یک مورد مشترک را چند نفر عنوان می‌کنند و یک خط ارتباطی را دنبال می‌کنند و رادیو فردا را به شبکه نیم من و تو، پرگار بی بی سی وصل کردند به این شیوه رفتار سازی سازمان یافته واحد می‌گویند مخاطب زمانی که یک پیام واحد دریافت می‌کند قفل می‌کند و ناخودآگاه آن را می‌پذیرد.

وی ادامه داد: در مرحله چهارم بحث سرم ابولا، فلج کردن رسانه‌های داخلی را دنبال کردند در وقایع اخیر رسانه‌های داخلی را فلج کردند اگرچه فلج موضعی بود، اما در رزم میدان هر یک ساعت فلج سه ساعت تنفس برای طرف مقابل ایجاد می‌کند.

این کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی افزود: در مرحله پنجم مدل گنبد نقره‌ای را ایجاد کردند، تمام امید جریانات ضد انقلاب این بود که مردم را زیر گنبد بیاورند یعنی با حداقل صدا حداکثر پژواک را بتوانند ایجاد کنند به همین دلیل از بحث فرکانس خفاش بسیار استفاده کردند، استاد این روش بی بی سی فارسی بود که به خوبی نیز عمل کرد.

شکستن قرق یعنی پدافند خط مردمی فعال است

وی عنوان کرد: این پنج گام را کنار یکدیگر قرار دادند تا بتوانند نشان دهند که اپوزیسیون به فهم یا هم فهمی تجمیعی رسیده است، اما با سه مشکل عمده مواجه بودند، سازمان خط پدافند نهادی و دولتی در ایران شکسته شد، اما سازمان خط پدافند مردمی شکسته نشد چرا که مدل استفاده شده توسط این رسانه‌ها در این فضا مدل ۴۲ تا ۵۷ حضرت امام بود، سه نفر در طول تاریخ مبارزاتی این هنر را به خرج دادند و قرق شکن بودند، شکستن قرق یعنی پدافند خط مردمی فعال است، قرق زمانی شکسته می‌شود که خط پدافند مردمی نابود شود.

داودی در ادامه گفت: نکته دوم این است که اتصال خط پشتیبانی در ایران را از دست دادند، آن جایی می‌توانیم این خط را بشکنیم که تمام مسئولان کشوری به صورت واحد عمل کنند و قانون فصل الخطاب باشد.

وی تصریح کرد: مسئله سوم که مسئله‌ای بسیار مهم بود اشاره به این داشت که شبکه نظام نامه سوژه‌های جدید را از دست دادند و این بسیار مهم بود، حیات رسانه‌های بیگانه به شبکه سوژه یابی جدید وابسته است سوژه زمانی که تکراری شود دیگر ناکارآمد می‌شود، بنابراین ما با دو حالت در رسانه‌ها نسبت به این فضا مواجه هستیم حالت نخست برگشت و تجدید سازماندهی در داخل که اختصاصا کار روی سالگرد‌ها انجام خواهد شد و مسئله دوم ایجاد خط سوژه سازی جدید که تقریبا در چهار دهه گذشته رسانه‌های بیگانه هر جا به مشکل خوردند را نجات داده است.

برنامه «امواج شبهه» گفت‌وگویی تخصصی پیرامون ماهیت شناسی و رفتارشناسی رسانه‌های فارسی زبان بیگانه است که با هدف روشنگری و افشای تکنیک‌های رسانه‌ای است، روز‌های یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از آنتن این شبکه به نشانی موج اف‌ام ردیف ۱۰۳،۵ مگاهرتز پخش می‌شود.

علاقمندان می‌توانند نظرات خود را از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ و شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام رسان‌های مجازی به اشتراک بگذارند. این برنامه به سردبیری دکترعلیرضا داودی، نویسندگی و تهیه کنندگی سیده فاطمه شعار، اجرا و کارشناسی مصطفی صادقی و اجرای بخش خط اشغال برنامه توسط حسین کاظم نیا به روی انتن می‌رود همچنین در این برنامه فائزه مقدم مسئول دعوت از مهمانان، فائزه سلطانی خبرنگار برنامه امواج شبهه و فاطمه عبدالوند و احمد یوسفی به عنوان آیتم ساز فعالیت می‌کنند.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها