معاون هماهنگ‌کننده ارتش:

ارتقای امنیت دریایی کشور/ ناوگروه‌های نداجا در آبراه‌های بین‌المللی حضوری مقتدرانه دارند

امیر دریادار سیاری با بیان اینکه امنیت دریایی کشور در سطح بالایی حفظ شده و ارتقاء یافته است، گفت: ناوگروه‌های ما نیز امروز در اقصی نقاط جهان در آبراه‌های بین‌المللی حضوری فعال و مقتدرانه دارند.
کد خبر: ۵۸۶۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱ - 30April 2023

اقتصاد آبی و دریامحور موجب رشد و توسعه کشور خواهد شدبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر دریادار «حبیب الله سیاری» معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز (یکشنبه) به مناسبت روز ملی خلیج فارس در نشست تخصصی «تاب آوری خلیج فارس در پرتو تحولات جهان جدید» در دانشگاه شیراز، با اشاره به کلام نورانی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که فرمودند ما باید از دریا حداکثر استفاده را کنیم، اظهار داشت: ما باید باور کنیم که ایران اسلامی یک کشور دریایی است؛ دریای خزر در شمال و خلیج همیشه فارس و دریای عمان در جنوب کشور با ظرفیت‌های زیادی که در خود دارند در پیشرفت کشور بسیار مؤثرند و متاسفانه ما تاکنون نتوانسته‌ایم از این ظرفیت‍‌ها بهره‌برداری مناسبی داشته باشیم.

امیر سیاری ادامه داد: بسیاری از مشکلات موجود در کشور با توجه به منابع و منافعی که ما در دریا داریم و خدادادی هستند قابل حل است، بطور مثال دریا یکی از راه‌های تامین نیازمندی آب، دستیابی به انرژی، توسعه صنعت گردشگری، تامین منابع غذایی، حمل و نقل دریایی و دیگر امکاناتی است که تاکنون به دلایل مختلف از جمله تلاش استعمارگران برای دور نگه داشتن ما از منابع و منافع غنی دریایی بهره‌برداری مناسبی از آن‌ها صورت نگرفته است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر اینکه آب‌های دریای عمان و استفاده از دریای عمان یک گنج است، افزود: دریا از اهمیت اقتصادی، سیاسی، نظامی و تجاری برخوردار است و ۹۰ درصد از تبادلات اقتصادی ایران از این طریق انجام می‌شود.

دریادار سیاری یادآور شد: استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل دریایی، توسعه مدنیّت در نوار ساحلی دریا، توسعۀ اقتصادی از طریق ایجاد بنادر، فروش دانش دریایی، ایجاد و توسعۀ ترانزیت کالا، ایجاد مشاغل متنوع و گسترده، استفاده از بستر و زیربستر دریا، منابع دریایی، مزارع دریایی، انرژی دریایی و تجارت از طریق صنعت گردشگری دریایی تنها بخشی از فعالیت‌های اقتصادی است که تقریبا ما خیلی کم از آن بهره بردیم.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش به ویژگی‌های سیاسی و امنیتی دریا اشاره کرد و افزود: منافع راهبردی در دریا شامل اعمال قدرت، پشتیبانی از سیاست‌های کلان، توسعۀ روابط برای اتخاذ تصمیم‌های کلان از طریق دریا و حضور مقتدرانه است.

وی گفت: استفاده و کنترل درست از دریا در تولید مواد غذایی، صنعت گردشگری، تولید و تجارت دارو، تأمین شغل، تولید انرژی‌های تجدیدپذیر با استفاده از باد و جزر و مد، تولید انرژی‌های تأمین پذیر از طریق باد، موج و جزر و مد دریا از سایر مسائل مربوط به دریا است که کمتر به آن پرداخته‌ایم.

امیر سیاری تصریح کرد: به برکت انقلاب اسلامی دست استعمارگران از دریا‌های ما کوتاه شده و با شناخت منابع دریایی و توجه خاص به حوزه دریا و مدنظر قرار گرفتن آن توسط دولت محترم در برنامه پنج ساله هفتم توسعه، ما می‌توانیم تحول قابل توجهی در رشد اقتصادی و توسعه و پیشرفت کشور بر اساس اقتصاد دریاپایه داشته باشیم.

وی افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب آمده است که جوانان کشور از فرصت‌ها و منابعی که تاکنون دست نخورده باقی مانده استفاده کنند تا ایران اسلامی در آینده همچون سایر کشور‌های پیشرفت‌ه‍ای که به دریا‌ها راه دارند و بر اساس این ویژگی رشد و توسعه یافته اند؛ پیشرفت محسوسی داشته و بهتر از آن کشور‌ها از منابع دریایی استفاده کند.

دریادار سیاری با اشاره به اهمیت موضوع امنیت دریایی، گفت: اگر اقتدار و امنیت دریایی برقرار نباشد استفاده از منابع دریا در دیگر ابعاد امکان ندارد؛ به برکت نیرو‌های دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در خلیج همیشه فارس، دریای عمان، دریای خزر و آب‌های بین المللی حضور مقتدران‌ه‍ای دارند؛ امنیت دریایی کشور در سطح بالایی حفظ شده و ارتقاء یافته است. ناوگروه‌های ما نیز امروز در اقصی نقاط جهان در آبراه‌های بین‌المللی حضوری فعال و مقتدرانه دارند و این‌ها همه نشان‌دهنده توان دریایی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای برقراری امنیت در دریا و نشان‌دهنده اقتدار دریایی کشورمان است.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش در پایان خاطرنشان کرد: امنیت دریایی، بهره‌برداری صحیح از منابع و منافع دریا‌ها و توجه به اقتصاد دریاپایه موضوعاتی است که اگر در کنار یکدیگر مورد توجه قرار گیرد، می‌تواند مسیر توسعه و پیشرفت کشور را متحول کرده و به شتاب آن بیافزاید.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار