دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

پایان جنگ یمن در گرو گام‌های عملیاتی عربستان سعودی

هرگونه پیشرفت در جریان حرکت در مسیر صلح یمن بدون شک به عربستان سعودی و گام‌های عملیاتی این کشور به منظور دستیابی به آتش بس و صلحی پایدار بستگی دارد.
کد خبر: ۵۸۶۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۰ - 02May 2023

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: بعد از توافق غیرمنتظره و غافلگیرکننده ایران و عربستان به میزبانی کشور چین و تلاش دو کشور برای رفع سوءتفاهم‌ها و مشکلات و مسائل گذشته، شاهد روی دادن مجموعه تحولات مثبت و امیدوارکننده‌ای تحت تاثیر این توافق بسیار بزرگ و بااهمیت در جریان پایان بخشیدن به جنگ ۹ ساله یمن هستیم.

موضوع پایان جنگ یمن که اگرچه بسیار دیر و بعد از وارد آمدن خسارات و تلفات فراوان به مردم و زیرساخت‌های این کشور در حال انجام است، ولی بازهم جای امیدواری دارد که روزی که خیلی هم دور نیست شاهد پایان درد و رنج مردم مظلوم این کشور باشیم. بر این اساس هم در روز‌ها و هفته‌های اخیر شاهد رفت و آمد‌های فراوان و فشرده دیپلماتیک هیات‌های عربستان به یمن هستیم.

پایان جنگ بمن در گرو گام‌های عملیاتی عربستان سعودی

اما موضوع و مسئله‌ای که در این میان توافق همیشگی صلح و پایان این جنگ خون‌بار و خانمان‌سوز را اندکی به برخی مسائل و مشکلات روبرو کرده قرار داشتن عربستان سعودی زیر فشار بسیار فراوان و قدرتمند غربی‌ها است. با توجه به اخبار و اطلاعاتی که در رسانه‌های غربی و منطقه‌ای منتشر شده مقامات عربستان قبل و حتی بعد از توافق با ایران به شدت تحت فشار و محدودیت‌های کشو‌های غربی به ویژه آمریکا به منظور خودداری از صلح با یمن و پایان بخشیدن به جنگ ائتلاف سعودی با این کشور قرار دارد.

این در حالی است که بعد از توافق ایران و عربستان سعودی، مذاکرات صلح این کشور پادشاهی با یمن برای دستیابی به صلح پایدار و همیشگی آغاز شده و همچنان هم در جریان است. ضمن اینکه در جریان این مذاکرات نه تنها عربستان که طرف یمنی هم به منظور توافقی مستحکم و تغییرناپذیر دارای عزمی جدی و مثبت با هدف پایان بخشیدن به این جنگ ویرانگر برای آسایش و آرامش مردم خود است.

پایان جنگ بمن در گرو گام‌های عملیاتی عربستان سعودی

حال در این میان موضوع امیدبخش فضای مثبت و امیدوارکننده حاکم بر مذاکرات صلح یمن و عربستان سعودی است. فضایی که اگر همانند روز‌های اخیر به درستی و با اصول دیپلماتیک مدیریت شده و با اعتماد متقابل همراه باشد چشم‌اندازی امیدبخش را پیش روی دو طرف مذاکرات قرار می‌دهد تا در فضایی امن و آرام و همراه با حسن نیت و تاکید بر اصل همجواری با یکدیگر توافق صلح را امضاء کنند.

از طرف دیگر «علی القحوم» عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن نیز در سخنان و اظهارنظر‌هایی که در روز‌های اخیر انجام داده بر این موضع تاکید کرده است که اولویت اصلی یمنی‌ها در مذاکرات صلح با عربستان سعودی پرداختن و پیگیری پرونده‌های بشردوستانه، توقف تجاوزات، رفع محاصره‌های هوایی - دریایی و زمینی، خروج تمامی نیرو‌های نظامی خارجی، بررسی نحوه و چگونگی بازسازی یمن و در نهایت پرداخت غرامت توسط ائتلاف عربی است.

پایان جنگ بمن در گرو گام‌های عملیاتی عربستان سعودی

اما در این میان نباید از نقش بسیار مهم و حساس سازمان ملل متحد در مدیریت و به سرانجام رسیدن مذاکرات صلح یمن و عربستان سعودی غافل شد. زیرا سازمان ملل با توجه به جایگاهی که در جهان دارد و نقشی که می‌تواند در حل و فصل بحران یمن داشته باشد می‌تواند با فراهم کردن فضایی امن و مناسب در جهت پیشبرد مذاکرات صلح ضمن جلوگیری از دخالت کشور‌ها و نیرو‌های خارجی و بیگانه زمینه توافق نهایی صلح را در کمترین زمان ممکن فراهم کند.

حال در این شرایط جا دارد و بهتر است که به دنبال نقش و جایگاه کشور‌های غربی و در راس آن‌ها آمریکا در صحنه جنگ یمن بگردیم. البته کندوکاو در این زمینه زحمت و تلاش فراوانی نیاز ندارد، زیرا بر کسی پوشیده نیست که غرب و آمریکا به هیچ عنوان تمایلی برای پایان دادن به جنگ یمن ندارند و شرایط مطوب از نظر آن‌ها قرار دادن همزمان عربستان تحت فشار خود و همچنین ادامه پیدا کردن این جنگ نابرابر و خونین است.

پایان جنگ بمن در گرو گام‌های عملیاتی عربستان سعودی

در پایان باید گفت با توجه به تمامی موضوعات و مسائل گفته شده اینجاست که در کنار سازمان ملل، نقش کشور‌های دوست، برادر و همسایه یمن در خنثی کردن توطئه دشمنان یمن بسیار مهم و استراتژیک است. زیرا این کشور‌ها با خنثی کردن طرح‌ها و نقشه‌های آن‌ها دست این کشور‌ها را از میدان جنگ یمن کوتاه می‌کنند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها