استاد دانشگاه تبریز:

تمامی حرکات و سکنات استاد مطهری الگو بود

«باوردی» قاری قرآن و استاد دانشگاه گفت: هرچند سخنان شهید مطهری مربوط به ۵۰ سال قبل است، اما برای ۵۰ سال بعد و یا بیشتر نیز کاربرد داشته و آثار ایشان، پویا، زنده و به‌روز هستند.
کد خبر: ۵۸۶۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱ - 03May 2023

تمامی حرکات و سکنات استاد مطهری الگو بودبه گزارش دفاع‌پرس از آذربایجان‌ شرقی، «مجید باوردی» قاری قرآن و استاد دانشگاه در مراسم تجلیل از معلمان قرآن اظهار داشت: هرچند سخنان شهید مطهری مربوط به ۵۰ سال قبل است، اما برای ۵۰ سال بعد و یا بیشتر نیز کاربرد داشته و آثار ایشان، پویا، زنده و به‌روز هستند.

وی با بیان اینکه تمامی حرکات و سکنات استاد مطهری الگو بود، افزود: استاد مطهری بیش از ۷۰ جلد آثار دارد که با خواندن آثار این شهید بزرگوار درک می‌کنیم که ایشان با آثار خود در جامعه زنده هستند.

باوردی، با تاکید بر این‌که آثار شهید مطهری باعث تقویت ایمان در افراد می‌شود، چرا که آثارشان برگرفته از آیات قرآنی است، گفت: مطالب و محورهای مورد تاکید در آثار شهید مطهری کاملاً به روز بوده و با آینده‌نگری این مطالب را به تحریر درآورده‌اند.

این پیشکسوت قرآن، به توصیه‌های امام راحل در مورد مطالعه کتاب‌ها و آثار شهید مطهری، اشاره کرد و گفت: دیدگاه‌ها و مبانی فکری شهید مطهری می‌تواند جامعه را به سمت سعادت سوق دهد و معلمان و اساتید نیز حتماً کتاب‌های مطهری را مورد توجه قرار دهند، چراکه اگر بتوانند طرز تفکر اساتیدی چون شهید مطهری، رجایی، مفتح و... را در جامعه جاری کنند، جامعه ما به یک جامعه ایده آل تبدیل خواهد شد.

استاد دانشگاه تبریز با بیان اینکه معلم به عنوان والدین دوم در تربیت فرد نقش بسزایی دارد، افزود: گاه در رابطه با تربیت و آموزش یک فرد، معلمان بیش از والدین می‌توانند نقش‌آفرینی و اثرگذاری داشته باشند، چرا که رابطه معلم و دانش‌آموز یک رابطه باطنی و معنوی بوده و در حالت کلی دانش‌آموز، معلم خویش را شخصیت ممتازی می‌شناسد که در بزرگ شدن، استقلال فکری، هویت یافتن و عضو رسمی یک جامعه شدن به آن کمک می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه معلم به عنوان یک الگوی محبوب و متعالی مورد قبول واقع شده است، لذا رفتارهای یک معلم نیز به عنوان الگو مورد توجه قرار می‌گیرد، ادامه داد: معلم می‌تواند بر روی متعلم خود اثرگذاری بیشتری داشته و نقش والدین دوم را برای فرد ایفا کند و همچنین در برخی مسائل اثرگذار به عنوان یک الگو نقش آفرینی کند.

باوردی افزود: البته این تعاریف از دید مثبت بوده و ممکن است معلمانی هم وجود داشته باشند که با یک سخن، سرنوشت و شخصیت دانش آموز را تحت الشعاع قرار دهند که این امر به شخصیت معلم و دانش آموز دانشجو نیز ربط دارد که تا چه حد به این موارد توجه داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌ شرقی با اشاره به این‌که معلم اگر دارای ویژگی‌ها و رفتارهای حسنه بوده و متعلم نیز در خود زمینه تعلیم داشته و بتواند استعدادهای بالقوه خود را بالفعل کند، فرهنگ جامعه می‌تواند احیا شود، خاطرنشان کرد: همانگونه که آب موجب زنده بودن کائنات است، فرهنگیان نیز می‌توانند احیاگر فرهنگ جامعه شوند تا با اصلاح فرهنگ، جامعه ایده آل شود.

وی تصریح کرد: اگر فرهنگ قرآنی در جامعه جا بیافتد و جامعه به واسطه ترویج معارف قرآنی بیمه شود، بسیاری از مشکلات جامعه نیز حل می‌شود. قبل از اینکه سیل فساد جامعه را آلوده کند، باید پیشگیری کرد که ترویج معارف قرآنی یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از آلودگی اجتماع است؛ در این رابطه انتظار داریم تمامی دست اندرکاران جامعه کمک کنند و دولتمردان و ادارات نیز به فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی توجه داشته و هزینه کنند، چراکه با هزینه‌کرد در حوزه ترویج قرآن، جامعه بیمه قرآنی شده و مشکلات به حداقل می‌رسد.

استاد دانشگاه از خانواده‌ها خواست فرزندان خود را در مسیر آموزش قرآن کریم یاری و همراهی کنند افزود: بسیاری از قاریان و حافظانی که در این عرصه درخشیده‌اند از همراهی والدین خود بهره‌مند بوده‌اند و اگر والدین با فرزندان خود دوست باشند، علاوه بر نقش پدری و مادری، می‌توانند به راحتی فرزندان قرآنی تربیت کنند که برکات آن به جامعه نیز منتقل خواهد شد.

این پیشکسوت قرآن در ادامه با اشاره به آیه ۲ سوره مبارکه جمعه «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ»؛ اوست خدایی که میان عرب امّی پیغمبری بزرگوار از همان مردم برانگیخت که بر آنان آیات وحی خدا تلاوت می‌کند و آنها را پاک می‌سازد و شریعت و احکام کتاب سماوی و حکمت الهی می‌آموزد"، اظهار کرد: سوره‌های بسیاری با این مضمون مورد اشاره و تاکید واقع شده است و «وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ» در زمان فعلی به معنای آموزش و پرورش است.

وی عنوان کرد: تعلیم به معنای انتقال معلومات یک معلم به دانش‌آموز و همچنین بدین معنا است که معلم نیروی فکری و بعد عقلانی انسان را پرورش داده و رشد و شکوفایی استعدادهای ذهنی انسان و یا زمینه برای خلاقیت و ابتکار در فکر و نیروی اندیشه انسان‌ها فراهم کند.

باوردی با بیان اینکه در قرآن کریم اشاره شده که تعلیم یک موهبت ارزشمند است که خداوند از ابتدای خلقت به انسان داده و پیامبران نیز برای تکمیل و توسعه آن مبعوث شده‌اند، گفت: همانطور که در آیه ۳۱ سوره بقره اشاره شده است: «وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَٰؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِين» و خدا همه اسماء را به آدم یاد داد، آن گاه حقایق آن اسماء را در نظر فرشتگان پدید آورد و فرمود: اسماء اینان را بیان کنید اگر شما در دعوی خود صادقید؛ طبق روایت تمامی اسرار خلقت به حضرت آدم یاد داده شده است.

این استاد قرآن، با تاکید بر این‌که آیه «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ...» جزو بزرگترین و اولین آیاتی است که بر پیامبر گرامی اسلام(ص) نازل شده است، گفت: خداوند متعال در این سوره بر اهمیت علم و علم آموزی اشاره می‌کند و می‌نمایاند که علم برای انسان موضوعی ضروری و واجب بوده و طبق کلام رسوال الله(ص) نیز از گهواره تا گور باید به دنبال کسب علم و دانش باشیم.

باوردی، با بیان این‌که بر تمامی صفات سلبی و ثبوتی خداوند کلمه مطلق اطلاق می‌شود، اما این صفات در مورد انسان به صورت نسبی وجود دارد، اضافه کرد: تنها در دو مورد از صفات انسان عبارت مطلق کاربرد دارد که شامل عبادت و عبدالله بودن و همچنین آموزش است که این موارد نشانگر اهمیت بعد تعلیم و تربیت در انسان است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت آذربایجان‌شرقی، تاکید کرد: انسان از بدو خلقت تا زمان مرگ به تعلیم و تربیت لازم دارد و از معصومان(ع) روایت شده که برای یادگیری حتی به چین(مقصود نقطه دور دست) سفر کرده حتی اگر لازم باشد آن را از شخص منافق فراگرفته و در خدمت مردم و جامعه قرار دهید و این کار باید انجام شود.

استاد دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه تربیت نیز برگرفته شده از کلمه ربوه و به معنای رشد است، افزود: تربیت در اصطلاح به معنی رشد، پرورش دادن، شکوفایی استعدادها و به فعلیت رساندن قوای نهفته است که مختص انسان نبوده و هرموجودی که قابلیت رشد داشته باشد، بر آن صدق می‌کند.

وی با بیان اینکه تربیت می‌تواند شامل تمام ابعاد وجودی انسان شود لذا، تعلیم و تربیت در تکریم مکاتب مختلف دنیاست که به انسان علم آموخته و فلاحت، رستگاری و صلاح فردی و سعادت جهانی را به وجود می‌آورد، افزود: البته مقصود، تعلیم و تربیتی است که انسان را به سعادت و تکامل می‌رساند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار