جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی:

نباید به نقش کانونی محلات در حوزه‌ها مختلف آسیب وارد شود/ معماری که بر مبنای فطرت باشد آرامش بخش است

سردار فدوی با بیان اینکه معماری‌هایی که بر مبنای فطرت انسان‌ها طراحی شده منبع آرامش است، گفت: ما بهترین معماری عالم را در ایران داشتیم. نمونه این معماری‌ها برای مدارس قدیم بود که دانش آموزان را دور یکدیگر جمع می‌کردند.
کد خبر: ۵۸۶۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱ - 04May 2023

معماری که بر مبنای فطرت باشد آرامش بخش استبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار دریادار «علی فدوی» جانشین فرمانده کل سپاه در همایش علمی محله اسلامی اظهار داشت: اگر محله به روایتی که خداوند ترسیم کرده است باشد می‌تواند کمک کند تا هدف نهایی که خداوند برای بندگان خود ترسیم کرده محقق شود همه همانا بهشت است. بر این اساس تمام موضوعاتی که در یک محله وجود دارد در این راه و مسیر نقش دارند. به طور مثال درمورد معماری که دارای روح و نقش است.

سردار فدوی افزود: معماری‌ها می‌توانند ابعاد منفی هم داشته باشند. اما معماری‌هایی که بر مبنای فطرت انسان‌ها طراحی شده منبع آرامش است. ضمن اینکه ما بهترین معماری عالم را در ایران داشتیم. نمونه این معماری‌ها برای مدارس قدیم بود که دانش آموزان را دور یکدیگر جمع می‌کردند. در واقع این معماری بود که این فضا را ایجاد می‌کرد، زیرا معماری‌ها دارای روح هستند.

جانشین فرمانده کل سپاه ادامه داد: در شرایطی که همایش‌های فراوان، تدریس دروس مختلف و آموزش رشته معماری را داریم می‌بینیم که بر خلاف جریانی که باید داشته باشد اتفاق می‌افتد. آیا این نمایی که می‌بینیم معماری شایسته‌ای برای شهر تهران است؟ این در حالی است که در بسیاری از کشور‌ها سالانه بیش از ۱۰ میلیارد دلار هزینه می‌کنند تا ظاهر معماری شهرسان مربوط به دوره‌ای خاص باشد.

وی خاطرنشان کرد: معماری موضوعی بسیار مهم است و ما می‌بینیم که برخی از معماری‌هایی که برای بیش از هزار سال قبل است هنوز کارکرد خودشان را به عنوان مسجد و یا مدرسه دارند. اما امروز می‌بینیم که حوزه‌های علمیه ما نوع معماری‌هایی دارند که اصلا هیچ ربط و نسبتی به کارکرد حوزه علمیه ندارد.

سردار فدوی اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات نادرستی که در محلات انجام شده است بلندمرتبه سازی است. زیرا این بلند مرتبه سازی موجب تغییر رفتار در افراد آن محله می‌شود. ضمن اینکه آن‌هایی که سردمدار بلندمرتبه سازی در اروپا بودند چیزی در حدود ۷۰۰ صفحه علیه بلند مرتبه سازی مطلب نوشتند و گفتند که کار ما اشتباه بوده است.

جانشین فرمانده کل سپاه عنوان کرد: مسئولین مربوطه در حوزه معماری و شهرسازی باید دائما در معرض این مطالبه‌گری باشند که نباید اقداماتی انجام بدهند که نقش محلات و نقش کانونی که دارند آسیب دیده و خدشه‌دار شود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار