یادداشت/ سعید نوروزی‌پور

سند تحول آموزش و پرورش گامی بلند در جهت تربیت نیروی تراز انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیروی انسانی مستعد و کارآمد را مهمترین ظرفیت کشور معرفی کرده‌اند و یکی از موضوعاتی که در سند تحول آموزش و پرورش بر آن تاکید شده پرورش نیروی انسانی تراز انقلاب اسلامی است.
کد خبر: ۵۸۷۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۷ - 07May 2023

سند تحول آموزش و پرورش گامی بلند در جهت تربیت نیروی تراز انقلابگروه اجتماعی دفاع‌پرس - «سعید نوروزی‌پور» رهبر معظم انقلاب اسلامی طی یازده سال گذشته در دیدارهای مختلف با معلمان، مدیران و روسای آموزش و پروش بر سند تحول آموزش و پرورش تاکید کردند.

معظم‌له سال گذشته فرموند: مسئله‌ی سند تحوّل مسئله‌ی دلشادکننده‌‌ای واقعاً نیست؛ بیش از ده سال پیش این سند تنظیم شده، وزرای محترمی هم که آمدند، هر کدام یک کارهایی کرده‌اند،‌ گزارشهایی هم داده‌اند، به ما هم معمولاً گزارش داده‌اند که ما این کارها را انجام داده‌ایم لکن آنچه واقعیّت دارد این است که به این سند تحوّل عمل نشده؛ حالا ممکن است یک بخشی از گوشه‌ای از آن به یک شکلی تحقّق پیدا کرده باشد امّا این سند یک کل است، یک مجموعه است. اگر چنانچه مسئولان و مدیران آموزش و پرورش معتقدند که ایرادی در این سند هست، خیلی خب، به روز کنند آن را؛ سند را به روز کنند، کامل کنند، مشکلش را برطرف کنند؛ همّت بگمارند برای اینکه این کار انجام بگیرد و سند تحوّل دیده بشود. برای سنجش پیشرفت هم باید شاخص معیّن بشود؛ اینکه بگویند این قدر درصد از این سند عمل شد و مانند اینها، این نمی‌شود؛ شاخص کمّی به وجود بیاید، مشخّص بشود که چقدر پیشرفت شده در این سند.

سند تحول مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی که در دیدار اخیراشان هم به آن اشاره داشتند به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش مبتنی بر ارزش‌ها و اهداف انقلاب اسلامی است و سندی بالادستی و جامع مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است. در این سند به شش ساحت مهم تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، تربیت اقتصادی و حرفه‌ای، تربیت علمی، تربیت اجتماعی و سیاسی، تربیت زیستی و بدنی و تربیت هنری اشاره شده و در حقیقت در سند تحول بنیادین به‌دنبال تحول نیروی انسانی و تربیت نیرویی در تراز انقلاب اسلامی هستیم.

با وجود چنین سندی جامع در نظام آموزش و پرورش که علاوه بر این ساحت‌های شش‌گانه تربیتی، حتی نوع نگاه مردم به معلمی و جایگاه و موقعیت معلم در جامعه را هم ترسیم کرده چرا باید در عملیاتی کردن این سند راهبردی ضعیف عمل کرد؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیروی انسانی مستعد و کارآمد را مهمترین ظرفیت کشور معرفی کرده‌اند. یکی از موضوعاتی که در سند تحول آموزش و پرورش بر آن تاکید شده پرورش نیروی انسانی مورد رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

برنامه‌های آموزش و پرورش در گام دوم باید مبتنی بر سند تحول اجرا شود چرا که اعمال توجه ویژه به تقویت مبانی دینی و اخلاقی در بین دانش آموزان و تربیت نسلی مهارت محور به طوری که براساس سند تحول باید هر دانش آموز یک مهارت بیاموزد و در کنار آن در مسائل سیاسی و اجتماعی مشارکت داشته باشد.

مخاطب اصلی رهبرمعظم انقلاب در بیانیه گام دوم جوانان هستند و بر این اساس سند پرورش نیروی انسانی جوان، مومن و انقلابی نباید وارداتی باشد بلکه باید سندی باشد که در لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب و با نگاهی جامع به مبانی اسلامی طراحی شده باشد.

از جمله راهبردهای کلان سند تحول، توجه ویژه به عدالت آموزشی در مناطق مختلف کشور، ارتقای بصیرت دینی، بازسازی در ساختارهای آموزش و پرورش و تلاش برای نهادینه کردن مشارکت مردم و نهادها در نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار