وزیر امور خارجه لبنان:

لبنان مخالف تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب است

بوحبیب گفت: کشورش از همان ابتدا با تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب مخالف بوده است، چرا که این اتحادیه را بدون حضور سوریه ناقص می‌داند.
کد خبر: ۵۸۷۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰ - 07May 2023

لبنان مخالف تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از پایگاه خبری النشره، «عبدالله بوحبیب» وزیر امور خارجه دولت موقت لبنان اظهار داشت: لبنان از نخستین کشور‌هایی است که خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شد و از همان ابتدا با تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه مخالفت کرد.

بوحبیب در گفت‌وگو با روزنامه کویتی «الانباء» افزود: ما همیشه از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، حمایت و از هر فرصتی برای بیان این خواسته استفاده کرده‌ایم. زمانی که لبنان ریاست جلسه شورای وزیران اتحادیه عرب را بر عهده داشت، من بازگشت سوریه را به اتحادیه عرب خواستار شدم.

وزیر امور خارجه دولت موقت لبنان ادامه داد: لبنان مخالف تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب بود و اجماع عربی در خصوص این تعلیق وجود نداشت. اکنون نیازی نیست بگوییم که ما خواهان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب هستیم، چرا که ما معتقدیم اتحادیه عرب بدون سوریه ناقص است و این کشور یک عنصر اساسی در این اتحادیه است و باید به ایفای نقش خود در آن بازگردد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم حضور لبنان در نشست وزارتی هفته گذشته در امان درباره سوریه گفت: گروهی از کشور‌ها همیشه درباره سوریه ملاقات می‌کنند و لبنان نیز مانند سوریه و فلسطین عضو آن نیست و این گروه از کشور‌های حاشیه خلیج فارس به اضافه مصر، اردن و عراق تشکیل شده است. آن‌ها پیشتر در ریاض دیدار کردند و تصمیم گرفتند با فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه در اردن دیدار کنند.

بوحبیب در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: ما تعدادی از آوارگان سوری را داوطلبانه از طریق سازمان امنیت عمومی لبنان با توافق مقامات سوری به کشورشان بازگردانده‌ایم و کشور‌های همسایه نیز همان کاری را انجام می‌دهند که ما انجام دادیم.

وزیر خارجه لبنان همچنین بحث درباره پرونده لبنان در سفر «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا به عربستان سعودی را بعید دانست.

وی در پایان با اشاره به اوضاع داخلی کشورش گفت: لبنان بدون رئیس جمهور یا بدون دولت نمی‌تواند به وضع کنونی ادامه دهد. باید ضوابط یا روش‌هایی وجود داشته باشد که از طریق آن برای انتخاب رئیس جمهور قبل از پایان دوره ریاست جمهوری تصمیم‌گیری شود.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار