در اختتامیه جشنواره نخستین «نذر قلم» مطرح شد؛

داوری ۶۰۰ اثر در اولین جشنواره نذر قلم/ ضرورت توجه به تجریه زیستی نویسندگان دفاع مقدس

مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان جشنواره نخستین جشنواره ملی نذر قلم امروز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
کد خبر: ۵۸۷۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴ - 08May 2023

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «رضوی راد» دبیر جشنواره نخستین جشنواره ملی «نذر قلم» در مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان این جشنواره  که امروز (دوشنبه) در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حضور «مریم مجتهدزاده» رئیس سازمان حفظ آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس، سردار «محمدقاسم ناظر» مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و جمعی از نویسندگان برگزار شد، اظهار داشت: فراخوان این جشنواره یک سال پیش در فضای مجازی منتشر شد تا خلا نظری در مفاهیم ایثار، شهادت و مقاومت پر شده و با هدف کشف افراد جدید، پیشکسوتانی که در این عرصه قلم زده‌اند نیز تجلیل شوند.

داوری ۶۰۰ اثر در اولین جشنواره نذر قلم/ ضرورت توجه به تجریه زیستی نویسندگان دفاع مقدس

دبیر جشنواره نخستین جشنواره ملی «نذر قلم» افزود: این جشنواره با هدف تبیین مفاهیم مقدسی، چون ایثار، شهادت، مقاومت، جهاد و زنان که در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی و مکتب حاج قاسم توجه شده کار خود را آغاز کرد که بیش از هشت ماه به کار خود ادامه داد و افزون بر ۶۰۰ اثر به جشنواره رسید که حجم آثار و استقبال به حدی بود که دو بار زمان ارسال تمدید شد و در همین راستا قرار بود به ۱۸ اثر برگزیده هدایایی تعلق گیرد که با توجه به حجم بالای آثار رسیده، امروز از ۳۵ صاحب اثر تقدیر می‌شود.

* اهمیت تجربه زیستی در ادبیات پایداری

«زهره یزدان‌پناه» نویسنده حوزه دفاع مقدس و مقاومت در این مراسم گفت: بیش از ۳۵ مشکل صوتی تنفسی دارم و تاکید می‌کنم این را بگویم که با همین وضعیت پیش رفته و فعالیت کرده‌ام. همه سفر‌ها و کارهایم با همین وضعیت بوده و هیچ وقت مشکل جسمی نمی‌تواند باعث توقف کارم در حوزه ایثار و شهادت شود.

وی افزود: افراد مختلفی در زمینه‌های متنوع فرهنگی و ادبی در این جلسه حضور دارند. هر اثر هنری که خلق می‌شود بازتاب و نمود بیرونی‌اش تولیدی است که مخاطب می‌بیند، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که  فرایند یک کار دیده نمی‌شود. فرامتن‌ها در هیچ دانشگاهی تدریس نمی‌شوند و در هیچ کتاب علمی دانشگاهی رد آنها را پیدا نمی‌کنید. آن تجربه زیستی خالق اثر انقدر با اهمیت است که برای هر کاری که تولید می‌شود و قطعا باید پشتوانه پژوهشی داشته باشد، این تجربه زیستی اثربخش است.

داوری ۶۰۰ اثر در اولین جشنواره نذر قلم/ ضرورت توجه به تجریه زیستی نویسندگان دفاع مقدس

این نویسنده ادبیات پایداری با اشاره به تجربیات سفر به سوریه و نوشتن کتاب تجربیات زنان این سرزمین بیان کرد: من تجربه سفر به لبنان، ترکیه و جنوب ایران را داشته‌ام و با اینکه سفر سوریه از جهات مختلف به دلیل بیماری‌های متعددی که داشتم برای من سخت بود، اما چیزی نمی‌گفتم تا افرادی که اجازه دادند من در این فضا باشم مرا را برنگردانند.

* ادبیات دفاع مقدس ما جهانی نیست

«کامور بخشایش» نویسنده و پژوهشگر ادبیات دفاع مقدس در بخش دیگر این مراسم اظهار داشت: ادبیات دفاع مقدس مظلوم است و تعداد نویسندگان مطرح فراتر از تعداد انگشتان دست نیست و این جبهه نیازمند نویسندگان تازه‌نفس است. در دورانی که دفاع مقدس اتفاق افتاد دانش آموز دوره راهنمایی بودم و یکی از مسوولیت‌هایم نوشتن نامه مادران و همسران رزمندگان و خواندن نامه رزمندگان برای آنان بود. این تجربه باعث شد با این فضا آشنایی نسبی پیدا کنم.

وی ادبیات را درس انسان‌سازی دانست که از زبان کمک گرفته و ادامه داد: از آنجایی که انسان همواره میل به جاودانگی دارد، از ابزاری به نام ادبیات بهره می‌جوید. ادبیات یعنی بیان هنرمندانه یک مفهوم. در ادبیات دفاع مقدس سوژه‌های زیادی داریم که نیازمند توجه هستند.

نویسنده حوزه دفاع مقدس با اشاره به لزوم استفاده از ابزار زبان‌های بین المللی برای چاپ آثار دفاع مقدس گفت: در قبرس سخنرانی داشتم و وقتی از ادبیات دفاع مقدس صحبت کردم مورد مواخذه قرار گرفتم که چرا جنگ را دفاع مقدس می‌دانید!

بخشایش تصریح کرد: متاسفانه ادبیات ما جهانی نیست و این برای من ناراحت کننده بود که ناتوان در انتقال ادبیات دفاع مقدس به خارج از مرز‌های کشور بوده‌ایم. مسئله مهم در نوشتن ادبیات دفاع مقدس این است که نیازمند ابزار زبان هستیم. آن روز در قبرس تنها ابزارم ترجمه محدود چند کتاب بود که یکی از «دختر شینا» و یکی «دا» و چند کتاب دیگر بود. از ۴۰ کشور دنیا در آن مراسم حضور داشتند، اما ناتوان در بیان مفاهیم بودم. نویسندگان نو به این نکته توجه داشته باشند که این دفاع حتما برای ما مقدس و هویت‌آفرین است و در راهی قدم گذاشته‌ان که این راه مقدس است.

داوری ۶۰۰ اثر در اولین جشنواره نذر قلم/ ضرورت توجه به تجریه زیستی نویسندگان دفاع مقدس

* وظیفه ماست تا شهدا را به جوانان بشناسانیم

سردار محمد ناظر مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز در این مراسم، با مقایسه پیشرفت‌های اسلامی در دوران دفاع مقدس تا امروز بیان کرد: مادران و زنان باعث شدند عزیزانشان در جبهه حضور پیدا کنند و این موضوع کوچکی نیست. برای اینکه بتوانیم این بزرگی و اقتدار را به دیگران نشان دهیم در همه موزه هایمان نقش زنان در دفاع مقدس را مورد توجه قرار دادیم.

در همین موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تهران تالار جداگانه‌ای را پیش‌بینی و از همه مشاوران استفاده کردیم تا در آن نقش زنان را به بهترین نحو نمایش دهند چراکه اگر نقش زنان را بیشتر از مردان در دفاع مقدس نگوییم کمتر از آن نیست و این نقش را باید در موزه‌های دفاع مقدس نشان دهیم تا برای همیشه بماند. کار‌های عقلانی در جنگ صورت گرفت و جوانان مدیری در جنگ حضور داشتند که جنگ را با کمترین امکانات اداره کردند.

سردار ناظر بیان داشت: اینکه جوان امروز شهدای مطرح کشور را نشناسند بر گردن و وظیفه ماست که آن را بشناسانیم و موزه‌های دفاع مقدس فضایی را برای این کار پدید آورده است.

داوری ۶۰۰ اثر در اولین جشنواره نذر قلم/ ضرورت توجه به تجریه زیستی نویسندگان دفاع مقدس

در پایان مراسم از کتاب آثار برگزیده اولین جشنواره ملی نذر قلم رونمایی و از برگزیدگان تقدیر شد.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار