سرپرست وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان: اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری را نمی‌دهیم

متقی گفت: اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری را نمی‌دهیم.
کد خبر: ۵۸۸۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰ - 10May 2023

متقی: اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری را نمی‌دهیمبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از خبرگزاری آناتولی، «امیرخان متقی» سرپرست وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان در افغانستان طی سخنانی در موسسه مطالعات راهبردی اسلام آباد اظهار داشت: افغانستان، چین و پاکستان متعهد شده اند که اجازه استفاده از خاک یا حریم هوایی خود علیه یکدیگر را ندهند.

متقی با اشاره به تنش‌ها میان اسلام آباد و جنبش طالبان پاکستان، افزود: این موضوع پیش از به قدرت رسیدن ما نیز سابقه طولانی داشت. به تحریک طالبان پاکستان اجازه نداده و نمی‌گذاریم از خاک افغانستان علیه پاکستان کاری انجام دهد.

سرپرست وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان درباره حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان مدعی شد: هیچ گروه تروریستی در افغانستان وجود ندارد. ما هرگز به کسی اجازه نمی‌دهیم که از خاک افغانستان علیه دیگران استفاده کند و در این زمینه در سال‌های گذشته هم موفق بوده ایم.

وی همچنین از ادامه تلاش‌ها برای بازگشایی سفارتخانه‌های خارجی در کابل خبر داد و حضور نمایندگان دولت این گروه در کنفرانس‌های بین المللی را مهم دانست.

بیانیه مشترک پنجمین نشست سه جانبه وزیران خارجه چین، پاکستان و طالبان دیروز و در روز پایانی این نشست منتشر شد.

در این بیانیه بر همکاری اقتصادی با حکومت طالبان تاکید شده و از توافق برای پیوستن افغانستان به کریدور اقتصادی پاکستان- چین نیز یاد شده بود.

در این نشست که جلسه رسمی آن روز شنبه در اسلام آباد برگزار شد، چین گانگ وزیر خارجه چین، بلال بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان و امیرخان متقی وزیر خارجه دولت موقت طالبان در افغانستان شرکت داشتند.

در بیانیه مذکور بر «اهمیت حیاتی» همکاری ۳ کشور تاکید شده و آمده بود: ۳ طرف تصمیم گرفتند تا همکاری خود را در حوزه‌های امنیتی، توسعه و بر اساس اصول احترام متقابل، رایزنی برابر و منافع متقابل آن را تعمیق و گسترش دهند.

همچنین بر ضرورت مقابله با چالش‌های امنیتی «که تهدیدی جدی برای امنیت منطقه‌ای و جهانی است و به طور مستقیم بر ثبات و شکوفایی اقتصادی کل منطقه تأثیر می‌گذارد»، تأکید شد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار