در همایش هندسه نظم جدید جهانی مطرح شد؛

سرلشکر باقری: افول قدرت ارتش آمریکا با عقب‌نشینی فرارگونه از منطقه/ پیروزی انقلاب اسلامی مانع شکل‌گیری حاکمیت آمریکا بر جهان شد/ حاکم شدن صالحان بر جهان وعده الهی است

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه فرسودگی ارتش آمریکا را شاهد هستیم، گفت: اسرائیل غاصب در سراشیبی افول قرار گرفته و در ابعاد گوناگون دچار مشکلات اساسی است؛ اما در مقابل، ملت فلسطین و محور مقاومت در حال قدرت گرفتن و آزادی قدس است.
کد خبر: ۵۸۸۱۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹ - 10May 2023

سرلشکر باقریبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح صبح امروز (چهارشنبه) در همایش بین‌المللی هندسه نظم جدید جهانی که در دانشگاه عالی دفاع ملی (داعا) برگزار شد، اظهار داشت: از یک سال قبل که رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت امام خامنه‌ای عزیز ضرورت بررسی تغییر نظم جهانی را مطرح کردند، دانشگاه عالی دفاع ملی با تلاش خود مقدمات برگزاری این همایش بین‌المللی را فراهم کرد که امیدواریم مطالعات انجام‌شده در مدت همایش، این موضوع مهم را روشن کند و راهکار‌های مناسبی برای آینده ترسیم شود.

سرلشکر باقری گفت: قواعد حاکم و نظام‌های جهانی و تاریخ گویای تغییر در نظم جهانی بوده و انتظار پایایی طولانی یک نظم امکان‌پذیر نیست. در قرون جدید دو بلوک غرب و شرق با دو جنگ جهانی به دنبال تصاحب منافع بیشتر بودند و پس از فروپاشی شوروی، جهان تک‌قطبی از بین رفت و از آن زمان نظام جهانی در حال تغییر بوده و یک نظم جهانی ثابت شکل نگرفته است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: پیروزی انقلاب اسلامی ایران یک استثنای بزرگ و یکی از مهم‌ترین عوامل عدم شکل‌گیری حاکمیت مطلق آمریکا بر جهان بوده است و این روند ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: وعده خدا برای حاکم شدن صالحان بر جهان در قرآن کریم در آیات متعدد تکرار شده که نشان می‌دهد اراده الهی بر سرنگونی نظام‌های سلطه‌گر جهانی به دست صالحان است و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نشانگر همین جهت‌گیری در جمهوری اسلامی ایران است.

سردار باقری با اشاره به خروج آمریکا از افغانستان و عراق، گفت: عقب‌نشینی فرارگونه آمریکا از افغانستان و عراق و هزینه بیش از هفت تریلیون دلار در منطقه و نتیجه نگرفتن از آن و همچنین فرسودگی ارتش آمریکا را مشاهده کردیم.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح اظهار داشت: تلاش برای رهبری مطلق بر جهان با شکست مواجه شده است که نشانه‌های آن را در عقب نشینی فرارگونه آمریکا از عراق و افغانستان و کاهش چشمگیر نیرو‌های نظامی آمریکا در غرب آسیا، و سردرگمی آمریکا در استقرار در غرب آسیا، جنوب چین و غرب اروپا دیدیم. آمریکای امروز به‌طور چشمگیری نسبت به گذشته ضعیف‌تر و منزوی‌تر شده است.

اسرائیل غاصب در سراشیبی افول است

وی تصریح کرد: اسرائیل غاصب در سراشیبی افول قرار گرفته و پس از شکست در جنگ ۳۳ روزه در عرصه‌های گوناگون دچار مشکلات اساسی است؛ اما در مقابل، ملت مظلوم فلسطین و محور مقاومت در اوج قدرت و هماهنگی و حرکت رو به رشد در مسیر آزادی فلسطین هستند.

سرلشکر باقری گفت: قدرت‌گیری اقتصادی چین و گرفتن قدرت اول اقتصادی در جهان از آمریکا و سرمایه گذاری در سراسر آسیا و بخشی از قدرت آفریقا و اروپا و افزایش قدرت نظامی نشانه مهم دیگری از تغییر در هندسه نظم و قدرت جهان است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: با توجه به عبور روسیه از اعتماد به غرب و ایستادگی در برابر توسعه ناتو به سمت شرق حتی به قیمت درگیر شدن در یک جنگ و از سوی دیگر اصرار آمریکا بر ادامه جنگ حتی به قیمت انهدام زیرساخت‌های اوکراین و اصرار روسیه بر ایجاد یک منطقه حائل، به نظر می‌رسد این جنگ به سادگی پایان نیافته و با مسدود شدن مسیر‌های انتقال کالا و انرژی به اروپا موجب ایجاد نگاه به شرق در روسیه خواهد شد.

وی اظهار داشت: پیشرفت علوم جدید از دیگر ویژگی‌های جهان جدید است که آمریکا در این حوزه نیز دیگر سرآمد جهان نیست. آمریکا در مسیر افول قرار گرفته است و اگر اروپا و سایر هم‌پیمانان آمریکا خود را از زنجیر‌های حمایت کورکورانه آمریکا رها نکنند، همراه با آن قهقرا خواهند رفت.

سردار باقری گفت: آسیا و شرق در مقابل زورگویی آمریکا هم‌نظر بوده و کشور ایران با دارا بودن موقعیت و منابع ممتاز دارای تاریخی سرشار از افتخار سربلندی ظرفیت بالقوه کم نظیری در رشد جهش گونه در سلسله مراتب قدرت جهانی داراست.

ایران از سپر امنیتی خوبی بهره‌مند شده است

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: قدرت بازدارندگی نظامی در جهت دوستی و برادری با کشور‌های همسایه و ایستادگی در برابر زورگویی آمریکا سپر امنیتی خوبی برای ما فراهم کرده و سیاست قطعی کشور برای توسعه صلح و دوستی با همسایگان و عدم چشمداشت به سرزمین و منافع دیگران، بستر لازم برای بهره‌مندی کشور‌های دوست از ظرفیت‌های ایران را فراهم کرده است.

وی اظهار داشت: نیرو‌های مسلح ایران از هم‌افزایی ارتش‌های بزرگ کشور‌های آسیایی در قالب پیمان شانگهای برای شکل‌دهی به یک توان برتر صلح‌جوی جهانی، و تولید مشترک محصولات نظامی مورد نیاز استقبال می‌کند و در قبال ایفای نقش خود در امنیت منطقه، پاسخگو است.

سرلشکر باقری در پایان تأکید کرد: رویکرد حضور نظامی آمریکا و همراهان اروپایی او را به ضرر منطقه می‌دانیم و حق حاکمیت مردم فلسطین را به رسمیت شناخته و با تمام توان به آن کمک می‌کنیم.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها