دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

بازگشت به اتحادیه عرب پیروزی تاریخی سوریه بر دشمنان این کشور

رفع تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب آن هم نه به درخواست دمشق بلکه با رای و تصمیم کشور‌های عضو این اتحادیه نشان از حقانیت حکومت بشار اسد در سوریه و شکست، ناکامی و پشیمانی کشور‌های عربی اخراج کننده سوریه در ۱۲ سال قبل از این اتحادیه است.
کد خبر: ۵۸۸۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۵ - 11May 2023

بازگشت به اتحادیه عرب پیروزی تاریخی سوریه بر دشمنان این کشورگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب که از نوامبر سال ۲۰۱۱ و به دنبال جنگ داخلی و فتنه دشمنان سوریه در این کشور صورت گرفته بود را می‌توان به عنوان اتفاقی اگر نگوییم بی‌سابقه، اما کم‌سابقه در تاریخ بیش از ۶۰ ساله فعالیت اتحادیه عرب درنظر گرفت. زیرا کشور‌های عضو این اتحادیه تحت فشار آمریکا و کشور‌های غربی و با توسل به بهانه‌ای سراسر دروغ و کذب تحت عنوان استفاده نامناسب از خشونت علیه مردم کشور سوریه را ار اتحادیه عرب اخراج کردند.

اما این اقدام کشور‌های عربی در اخراج سوریه از اتحادیه عرب را با قاطعیت می‌توان اقدامی نادرست، غیراصولی و به دور از افکار و اندیشه‌هایی دانست که در پیمان و منشور اولیه این اتحادیه آورده شده و درنظر گرفته شده بود. البته با توجه به اینکه بسیاری از این کشور‌های عربی دارای سیستم‌های حکمرانی غیرمردمی و استبدادی هستند، اتخاذ چنین تصمیماتی بر علیه کشوری که سیستم و حکومتی مردمی دارد چندان بعید نبوده و جای تعجب هم ندارد.

حال بعد از ۱۲ سال از آغاز بحران سوریه و فتنه‌ای که برخی از کشور‌های عربی با حمایت و پشتیبانی کشور‌های غربی و آمریکا و در راس آن‌ها رژیم صهیونیستی با هدف تضعیف محور مقاومت در برابر دنیای غرب و ماشین جنگی و متجاوز صهیونیستی به راه انداخته بودند، شاهد هستیم که این هفته اتحادیه عرب در نشستی که در سطح وزیران خود برگزار کرد تصمیم به رفع تعلیق کرسی سوریه در این اتحادیه گرفت.

البته رفع تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب رویداد و اتفاقی نبود که ناگهانی روی داده باشد بلکه این تصمیم اتحادیه نتیجه و ماحصل دو سال تلاش برخی از کشور‌های عربی به خصوص عربستان، امارات و قطر بوده است. منتهی تمامی این تلاش‌های پیدا و پنهان در هفته‌های آخر شکل جدی و رسمی به خود گرفته بود و در نهایت هم دیدیم با عضویت مجدد سوریه در اتحادیه عرب ماجرا به سود و نفع سوریه و مردم این کشور به پایان رسید.

اما نکته جالب اینجا است، زمانی که کشور‌های عربی در سال ۲۰۱۱ رای به اخراج سوریه از اتحادیه عرب دادند این بشار اسد و مقامات دیپلماتیک دمشق بودند که بعد از این رویداد و اتفاق غیردیپلماتیک عنوان کردند، این خود کشور‌های عربی هستند که به زودی ضمن بازگرداندن سفرای خود به دمشق رای بازگشت سوریه به این اتحادیه خواهند داد. ماجرایی که امروز هم شاهد آن هستیم و بعد از چند سفر دیپلمات‌های عربستان و برخی دیگر از کشور‌های عربی به دمشق، کشور‌های عربی در نشستی با حضور وزرای خود، اقدام به رفع تعلیق سوریه در اتحادیه عرب کردند.

حال در این میان با توجه به اخبار و گزارش‌های دریافتی از رسانه‌ها و مطبوعات منطقه، این کشور‌های غربی، آمریکا و به خصوص رژیم صهیونیستی هستند که از این بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و پیروزی این کشور و محور مقاومت بر دنیای غرب خشمگین و صد البته ناخرسند هستند.

موضوع دیگری که در این میان بسیار حائز اهمیت است یادآوری این نکته است که این سوریه نبود که به دنبال بازگشت به اتحادیه عرب بود بلکه این کشور‌های عربی عضو این اتحادیه بودند که با توجه به پایان بحران و فتنه در سوریه و بازگشت صلح و ثبات به این کشور خواستار حرکت به سمت دمشق بودند. امری که در نهایت با دست برتر سوریه و پیروزی دمشق به پایان خود رسید.

در پایان باید گفت ماجرای رفع تعلیق سوریه در اتحادیه عرب را می‌توان پیروزی بزرگ و تاریخی برای بشار اسد و حکومت دمشق دانست. ضمن اینکه این بازگشت را می‌توان برگ زرین دیگری بر پیروزی محور مقاومت در منطقه در برابر دنیای غرب و ماشین متجاوز رژیم اشغالگر قدس دانست.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار