به گزارش دفاعپرس از مشهد، حجتالاسلام «احمد مروی» تولیت آستان قدس رضوی در دیدار جمعی از مدیران ارشد معاونت سیمای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، ضمن قدردانی از ساخت برنامه تلویزیونی پرمخاطب «محفل» در ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: همواره نسبت به این موضوع که چرا رسانه ملی برنامههای دینی و مذهبی را در قالبهای هنری قرار نمیدهد، انتقاد داشتم و از این موضوع که کلیشهایترین، کمهزینهترین و غیرجذابترین قالبهای تلویزیونی به برنامههای دینی اختصاص مییابد رنج میبردهام، اما «محفل» نشان داد که میتوان برنامههای تلویزیونی مذهبی و معرفتی را نیز در قالبهای هنری جذاب و شاد تولید کرد.
وی با بیان اینکه هنر از بهترین و اثرگذارترین راهکارها برای انتقال مفاهیم و آموزههای دینی به جامعه است، تصریح کرد: برنامه «محفل» اثبات کرد که میتوان جذابیت و شادابی را توأمان با حفظ وزانت مذهب و معنویت در برنامههای تلویزیونی ایجاد کرد و امیدواریم این برنامه سرآغازی برای استفاده بیش از پیش از هنر در حوزه مسائل دینی و معرفتی باشد.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این حدیث شریف نبی مکرم اسلام (ص) که میفرمایند «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی، همانا من دو چیز گرانبها را در میان شما باقی میگذارم، کتاب خدا و اهل بیتم را»، خاطرنشان کرد: در برنامه محفل موضوع «کتاب الله» مد نظر بود، اما در عرصه معرفی اهلبیت (ع) نیز باید با نگاه هنری ورود پیدا کرد.
وی همچنین از سریال «آتش و باد» تقدیر کرد و گفت: این سریال در نوع خود به خوبی و به شیوهای هنرمندانه نیرنگهای استکبار و شیطنتهایشان را که دشمن را دوست و دوست را دشمن جلوه میدهد، به تصویر کشیده است.
مروی در ادامه با اشاره به کتاب پانزده جلدی «سرگذشت استعمار» نوشته مهدی میرکیایی، این اثر را از جمله کتابهای خواندنی که قابلیت ساخت فیلم و سریال اقتباسی از روی آن وجود دارد، معرفی کرد و بیان داشت: این کتاب با نثری روان و در پانزده جلد و بصورت کم حجم به گونهای که خواننده را از مطالعه خسته نمیکند، نگاشته و به خوبی تاریخ جنایتبار غرب را به تصویر کشیده است؛ در عرصه چاپ و نشر کتابهای دینی نیز باید همین گونه با خلاقیت و نوآوری وارد شد.
مناسک باید همراه با عمقبخشی معرفتی باشد
تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خداوند را به جهت همکاری خوبی که میان حرم مطهر و سازمان صدا و سیما شکل گرفته شاکر هستیم، گفت: در برنامهسازی برای مناسبتهای مذهبی از جمله دهه کرامت باید یک هدف معرفتی دنبال شود و تنها به معرفی آیینها و مراسمات مذهبی نباید بسنده کرد؛ اگر چه که پرداختن به مناسک مذهبی نیز در جای خود بسیار ارزشمند است.
وی با تأکید بر اینکه پرداختن به شعائر و مناسک بسیار لازم و خوب است اما در کنارش باید به عمقبخشی معرفتی نیز توجه شود، خاطرنشان کرد: همانگونه که قرآن پاسخگوی تمام نیازهای بشر تا روز قیامت است، ائمه اطهار (ع) نیز ترجمان قرآن بوده و سیره و معارف ایشان پاسخگوی مشکلات بشریت در تمام اعصار است.
مروی گفت: اهلبیت عصمت و طهارت (ع) تجلی قرآن کریم هستند، از این رو میتوان به تناسب نیاز و اقتضائات هر زمانهای پرسشها و نیازهای روز را از متن سیره زندگی آن حضرات استخراج و اجرایی کرد.
ائمه اطهار (ع) را باید متناسب با اقتضائات روز به جامعه معرفی کرد
تولیت آستان قدس رضوی ابراز داشت: ساخت آثار تلویزیونی و سینمایی که صرفاً بیان زندگینامه امام باشد به تنهایی کافی نیست، باید متناسب با اقتضائات زمان، ائمه اطهار (ع) را به جامعه معرفی کرد تا سیره، آموزهها و تعالیم آن حضرات در ابعاد مختلف زندگی انسان امروز گسترش یابد.
وی ادامه داد: چرایی نیاز جامعه به امام، کارکرد امام در جامعه امروز، پاسخ امام به نیازها و مشکلات امروز جامعه از موضوعاتی هستند که باید به آنها پرداخته شود؛ صرفاً معرفی زندگی امام در قرن دوم و سوم هجری کافی نیست باید امام را برای نیازهای امروز جامعه معرفی کرد؛ مقام امامت ائمه اطهار (ع) در طول تاریخ امتداد دارد و این امتداد را باید نشان دهیم در غیر اینصورت از ائمه اطهار (ع) جز مراسمات مذهبی چیزی باقی نخواهد ماند.
رسانه جایگاه هدایتگری و تأثیرگذاری ائمه اطهار (ع) را به تصویر بکشد
مروی یادآور شد: ما در حرم مطهر رضوی مرقدداری نمیکنیم، بلکه معتقدیم حضرت ثامن الحجج (ع) امامی حی، حاضر و زنده هستند و به امور عالم اشراف دارند؛ ائمه اطهار (ع) راهنمایان و هدایتگرانی همواره حاضر و سرچشمه فیض بوده و هدایت باطنی و حضور زنده و مؤثر دارند.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: در دوران حیات ظاهری ائمه اطهار (ع) مردم از وجود مقدس آن حضرات آگاهی، معرفت، امید، ایمان راسخ، شناخت معارف دینی، قدرت مقاومت و رهایی از شبهات را کسب میکردند، امروز نیز کارکرد آن وجودهای مقدس در جامعه باید اینگونه باشد، رسانهها باید با استفاده از اقیانوس معارف اهلبیت (ع) و بیان سخن این حضرات در قالبهای تازه و غیرکلیشهای، به رفع مشکلات مردم و جامعه کمک کنند.
وی با بیان اینکه نوع هدایت و معجزات پیامبران متناسب با اقتضائات دوران خود بوده است، خاطرنشان کرد: در دوران حضرت موسی (ع) سحر و جادو رواج داشته لذا معجزه آن حضرت نیز متناسب با آن دوران بوده؛ در دوران حضرت عيسی (ع) امور پزشكی رواج داشته از این رو معجره حضرت عيسی (ع) درمان بيماریهای غيرقابل علاج و زنده کردن مرده بوده تا حجت بر مردم تمام شود؛ در زمانه رسول گرامی اسلام (ص) و دوران جاهلیت نیز ادبیات، شعر و سخنوری رواج داشته و پروردگار متعال نیز معجزه آن حضرت را در قلم و کلام قرار داده است.
مروی اضافه کرد: امروز نیز ما باید متناسب با اقتضائات زمان از اقیانوس معارف زندگی ائمه اطهار (ع) برای رفع مشکلات بهره ببریم، حضرات معصومین (ع) برای هر عصری سخن و درمان درد دارند و این وظیفه ما است که این پاسخها را از زندگی آن حضرت استخراج و متناسب با اقتضائات به جامعه معرفی کنیم.
لزوم تولید آثار تلویزیونی مرتبط با فرهنگ رضوی
تولیت آستان قدس رضوی، مدیران و دستاندرکاران رسانه ملی را به تولید برنامههای خلاقانه رسانهای مرتبط با فرهنگ رضوی دعوت کرد و گفت: جاذبه مغناطیس حرم مطهر رضوی که سالانه ۳۰ میلیون زائران را از اقصی نقاط ایران و جهان جذب این بارگاه نورانی میکند، پدیدهای بینظیر بوده که تنها منحصر به جهان اسلام است، این جاذبه خود سوژهای جذاب برای فعالیتهای رسانهای، هنری و مستندسازی است.
در این نشست مدیران معاونت سیمای سازمان صدا و سیما گزارش از اقدامات صورت گرفته در حوزه ماموریتی خود ارائه کردند.
انتهای پیام/