انتخابات ترکیه؛ اردوغان می‌ماند یا شکست می‌خورد؟

چرا انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه در صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه سرنوشت‌ساز است/ کشور‌های منطقه، اروپا و آمریکا حامی کدام یک از نامزد‌ها هستند؟
کد خبر: ۵۸۸۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰ - 13May 2023

انتخابات ترکیه؛ اردوغان می‌ماند یا شکست می‌خورد؟به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، تعداد ۶۴ میلیون نفر از مردم ترکیه که واجد رای هستند، فردا یکشنبه ۲۴ اردیبهشت به پای صندوق‌های رای خواهند رفت تا رئیس‌جمهور و اعضای پارلمان را انتخاب کنند. انتخاباتی که به گفته بسیاری از تحلیلگران، یکی از مهم‌ترین تحولات سیاسی در تاریخ این کشور محسوب می‌شود. در انتخابات فردا، مردم ترکیه غیر از رئیس‌جمهور، ۶۰۰ نماینده پارلمان را هم انتخاب خواهند کرد.

رجب طیب اردوغان (رئیس‌جمهور فعلی)، کمال قلیچ‌داراوغلو (نامزد مشترک ریاست جمهوری ائتلاف اصلی مخالف)، سنان اوغان (قانونگذار پیشین حزب جنبش ملی‌گرا)، سه نامزد ریاست‌جمهوری در ترکیه هستند. طبق اعلام رویترز، نظرسنجی‌ها در حال حاضر حمایت تقریباً ۴۴-۴۵ درصدی از اردوغان را نشان می‌دهند. کمال قلیچ‌داراوغلو نامزد مشترک ریاست‌جمهوری ائتلاف اصلی مخالف شش حزبی است. او رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP) است که توسط مصطفی کمال آتاتورک - بنیانگذار ترکیه مدرن - تأسیس شد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حمایت از او نیز نزدیک به آستانه مهم ۵۰ درصد است. سنان اوغان هم یک قانونگذار پیشین حزب جنبش ملی‌گرا (MHP)، متحد حزب عدالت و توسعه اردوغان است که در نظرسنجی‌ها از حمایت اندکی برخوردار بوده است.

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی درباره این انتخابات اظهار داشت: «آنچه انتخابات فردا را متمایزتر از قبل می‌سازد، رقابت تنگاتنگ و بی‌سابقه دو اردوگاه رقیب است که پیش‌بینی نتیجه را دشوار کرده است. همچنین رقابت کنونی حول محور حذف یا ماندن اردوغان و حزبش پس از دو دهه حکمرانی شکل گرفته که انتخابات را به‌نوعی به همه‌پرسی تبدیل کرده است. تحقق هر کدام از این دو احتمال، آثار و پیامد‌های خاص خود را در دو حوزه داخلی و خارجی ترکیه بر جای خواهد گذاشت؛ تا جایی که جبهه مخالف اردوغان از تغییر نظام سیاسی و جهت‌گیری‌های آن در سیاست خارجی در صورت پیروزی قلیچدار اوغلو سخن می‌گوید. البته تحقق این پیروزی نیز به معنای آن نیست که آنچه را مخالفان اردوغان وعده داده‌اند، اجرایی خواهد شد. فعلا هدف مشترک آن‌ها با وجود تناقضات فکری و سیاسی ایدئولوژیک حذف اردوغان است.»

صابر گل‌عنبری ادامه داد: «پیروزی اردوغان نیز در چنین انتخاباتی به دلایل مختلف می‌تواند انگیزه او و حزبش را برای پیگیری سیاست‌های داخلی و خارجی خود مضاعف کند و از این رو، احتمالا شاهد سیاست‌ورزی متفاوت‌تر او در آینده در صورت پیروزی باشیم. البته این اتفاق در صورتی است که در کنار پیروزی اردوغان، ترکیب پارلمانی نیز حفظ شود.»

وی درباره انتخابات پارلمانی نیز گفت: «احتمال دارد اردوغان در انتخابات پارلمانی، اکثریت را از دست بدهد و شاهد تقسیم قدرت میان دو اردوگاه خواهیم بود.»

این تحلیلگر سیاست خارجی با بیان اینکه این انتخابات سرنوشت‌ساز در یکصدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه برگزار می‌شود، گفت: «یکی از وجوه تمایز این انتخابات تبدیل شدن کرد‌ها به یک بازیگر تعیین‌کننده است تا جایی که اردوگاه آتاتورکی رقیب اردوغان که پان ترک‌ها در آن حضوری قوی دارند، به ناچار برای پایان دادن به حکمرانی اردوغان به اتحاد با حزب دموکراتیک خلق‌ها روی آورده است. در این دوره، حزب دموکراتیک خلق‌ها از معرفی نامزد برای ریاست جمهوری خودداری کرده و از نامزدی اوغلو حمایت کرده است.»

گل‌عنبری به نگاه کشور‌های جهان به این انتخابات هم اشاره کرد و گفت: «اتفاقا برگزاری این انتخابات در شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار حساسی است. انتخابات ترکیه مورد توجه شرق و غرب و بازیگران خاورمیانه قرار گرفته است. در منطقه برخی بازیگران از جمله عربستان و امارات تا برخی مراکز قدرت دیگر، رفتن اردوغان را بر ماندنش ترجیح می‌دهند. پوتین ماندن اردوغان در قدرت را به نفع منازعه خود با غرب می‌داند، اما آمریکا و اروپا پسااردوغان را واجد منافع بیشتری برای خود و ناتو می‌دانند.»

منبع: پانا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار