آینده خواندنی است/ در نشست «ایده‌پردازی در نشر دفاع مقدس؛ مراحل تبدیل ایده به طرح» مطرح شد؛

کتاب‌های فعلی دفاع مقدس پاسخگوی نیاز مخاطب امروز نیست/ نیازمند فکری خلاق در ایده‌پردازی هستیم

رامهرمزی گفت: در دفاع مقدس باید مسیر ایده‌پردازی تا ظهور پدیده و حتی تبلیع و ترویج آن حرفه‌ای باشد و با تفکری نو و خلاق رقم بخورد.
کد خبر: ۵۸۹۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷ - 15May 2023

ایده‌ کتاب‌های دفاع مقدس ما پاسخگوی نیاز مخاطب امروز نیست/به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، مستقر در محل برگزاری سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران؛ نشست «ایده پردازی در نشر دفاع مقدس؛ مراحل تبدیل ایده به طرح» که در محل سرای مجمع ناشران دفاع مقدس برگزار شد، محسن شاهرضایی نویسنده و پژوهشگر، معصومه رامهرمزی، نویسنده دفاع مقدس و مسعود امیرخانی نویسنده ومترجم به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

رامهرمزی در این نشست اظهار داشت: هر ایده‌ای حاصل تفکر و اندیشه است و ایده پردازی فراتر از کسب و کار است و در فضای فرهنگی و هنری کاربرد دارد.

نویسنده کتاب «ستاره‌های دنباله‌دار» تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم هدف خود را محقق کنیم، باید دفتری برای ایده هایمان داشته باشیم و هر وقت ایده‌ای به ذهنمان خطور کرد، آن را بنویسیم. ایده باید بتواند فرآیند لازم برای تبدیل به طرح شدن را طی کند. همچنانکه ایده شهید آوینی این مسیر را طی کرد. او مفهوم ایثار را در روایت فتح به تصویر کشید. یا سید مهدی شجاعی ایده پرداز قابلی است، چون در خلق شخصیت‌های کتابهایش فقط از انسان استفاده نمی‌کند. در کتاب‌های او درخت حرف می‌زند یا پلنگ می‌خواهد اهلی شود.

وی تصریح کرد: براساس نگاه پژوهشی، ایده مقوله‌ای است که می‌تواند درذهن جمعیت کثیری به‌طور همزمان ایجاد شود، ولی شاید یک نفر بتواندآن ایده را عملیاتی کند و از ایده، پدیده بسازد. خلق ایده بعضا فردی یا گروهی است. سریال‌های نمایش خانگی در شورای ایده پردازی شکل می‌گیرد. در دفاع مقدس باید مسیر ایده پردازی تا ظهور پدیده و حتی تبلیع و ترویج آن  حرفه‌ای باشد و با تفکر نو و خلاق رقم خورد.

رامهرمزی در بخش دیگری از سخنانش علت فزونی ترجمه بر تالیف در آثار مکتوب را، ضعف محتوا دانست، گفت: ما نیازسنجی نکرده و نمی کنیم. باید مخاطب ما، ذائقه‌سنجی شود. ما باور غلط داریم و فکر می‌کنیم محتوا از فرم جداست. پس می‌نویسیم، ولی نمی‌دانیم برای کدام مخاطب و براساس چه نیازی. می‌‍نویسیم.

این نویسنده دفاع مقدس تاکید کرد: در بحث ایده پردازی در حوزه دفاع مقدس باید کارفرهنگی کنیم یعنی کاری که الزاما تولید معنا کند تا بتواند فرهنگ‌ساز شود. فرهنگ هم نیاز بوجود می‌آورد و هم به آن پاسخ می‌دهد. ایده‌های ما نتوانسته پاسخگوی نیاز مخاطب امروزی باشد. چرا؟ چون در این آثار به تکرار تن داده ایم یا نسبت به فرم بی تفاوت بودیم. باید در ایده‌پردازی حرفه‌ای عمل کنیم. باید طوفان ذهنی ایجاد کرد و نقشه ذهنی داشت. هر ایده‌ای راهکارخلاقانه برای حل یک مشکل است. اما آیا نیازسنجی در این زمینه داریم؟

رامهرمزی گفت: در دنیای جدید کتاب‌های کاغذی دیگر محل اعتبار ندارد. امروز پادکست‌ها، کتاب‌های صوتی و... به رقابت با کتاب آمده اند. پس ما به رنگین کمان مردمی نیاز داریم یعنی باید به سراغ مردم در جنگ برویم و اگر این کار را بکنیم در ایده پردازی به تکثر و تنوع می‌رسیم. موضوعی که به آن نیازمندیم. البته به طور روش مندی و توام با جرقه‌ای ذهنی همان طور که یک حوض، خلق کتاب حوض خون را سبب شد.

شاه‌رضایی نیز با اشاره به عنوان این نشست آن را، از ایده تا عمل خواند و گفت: انسان موجود ایده پردازی است. این بحث گسترده است. برای طی مسیر از ایده تا عمل باید مسیری طی شود که اولین شرط آن امنیت و سلامت است.

این نویسنده و پژوهشگر تصریح کرد: اگر امنیت و سلامت یادشده تامین نشود، ایده به یغما می‌رود و خوب نمی‌شود. همچنین لازم است هر ایده‌ای برای تبدیل شدن به پدیده کوتاه‌ترین و بهینه‌ترین مسیررا طی کند. به هر حال اولین مساله در این زمینه، سوژه است. ایده می‌تواند به سوژه بدل شود، اگر کانال یابی درست باشد و امنیت مسیر تضمین شده باشد.

وی افزود: فرق نویسنده با دیگران این است که خوب می‌بیند و این خوب دیدن، در کنار پژوهش و حضور میدانی مهم است. اعتماد به برند‌ها در اسفاده از استارت‌آپ‌ها مهم است. اسارت آپ‌ها چیزی را می‌بینند که ما نمی‌بینیم همچنانکه دیدن «حوض» یک نویسنده را دست به قلم می‌کند. ما می‌توانیم از هیچ با خلاقیت دست به قلم شویم.

مسعود امیرخانی (نویسنده ومترجم) نیز در این نشست در نقش مجری کارشناس گفت:ایده پردازی نیازمند طی مسیر ایمن و مطمنی برای تبدیل شدن به پدیده است. هر نویسنده باید متناسب با نیاز مخاطب و بر اساس پژوهش در حوزه ذایقه مخاطب خود دست به قلم شود.

سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) تهران و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir در حال برگزاری است.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها