در آیین تدفین و خاکسپاری شهید گمنام؛

سردار جلالی: شهیدان سفرای فرهنگی انقلاب اسلامی هستند/ هویت ایرانی - اسلامی ما در گرو پاسداشت خون شهداست

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور شهدا را سفرای فرهنگی انقلاب اسلامی دانست و گفت: شهیدان با خون خود، انقلاب را بازتولید می‌کنند و رسالت آن‌ها هنوز تمام نشده است.
کد خبر: ۵۸۹۲۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷ - 15May 2023

سردار جلالی: شهیدان سفرای فرهنگی انقلاب اسلامی هستند/ هویت ایرانی - اسلامی ما در گرو پاسداشت خون شهداستبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در آیین تدفین و خاکسپاری شهید گمنام با عنوان «بدرقه تا بهشت» که صبح امروز (دوشنبه) که در این سازمان برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهیدان، به سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) اشاره کرد و اظهار داشت: ما فقه و فقاهت را از امام صادق (ع) داریم.

سردار جلالی با تقدیر از همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و کمیته جست‌وجوی مفقودین در برگزاری این مراسم گفت: پرداختن به موضوع شهید و شهادت در ایام شهادت امام صادق (ع) موضوع مهمی است.

وی با بیان اینکه شهادت، معامله و رابطه میان فرد و خداست، و خداوند با جان و مال مؤمنین در ازای بهشت معامله می‌کند، افزود: زمانی که اولین قطره خون شهید بر زمین می‌ریزد، تمام گناهان او بخشیده می‌شود. در وصایای شهیدان باکری و سلیمانی این جمله که آمده است: «خدایا مرا پاک بپذیر»؛ این ناشی از نگاه شهدا به همین مسئله است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: جان دادن در راه دفاع از کشور، در خیلی از کشور‌های دیگر هم موضوعی ارزشی و ملی است. هیچ کشوری یافت نمی‌شود که ملت آن، برای جان‌باختگان دفاع از کشورشان، ارزش قائل نشوند.

سردار جلالی در مورد احترام ملت‌ها برای کسانی که در راه ارزش‌های ملی جان خود را فدا می‌کنند، با بیان خاطره‌ای خاطرنشان کرد: روزی به یکی از کشورهای شرق آسیا سفر کرده بودیم و محلی را برای دفن سربازان کشته‌شده در جنگ این کشور تعبیه کرده بودند که عکسی از سردیس آن‌ها در آنجا بود. این نشان‌دهنده آن است که حتی در یک ملت بی‌دین هم کسی که جانش را در راه دفاع از کشور و ارزش‌های ملی فدا می‌کند، ارزشمند است.

وی اظهار داشت: شهدای ما کسانی هستند که در راه خدا مخلصانه و برای دفاع از اسلام و انقلاب رفتند؛ آن‌ها نزد خدا و نزد ملت ارج و قرب دارند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه رابطه شهدا با انقلاب، جدای از یک رابطه فردی است، گفت: شهدا با خون خود، انقلاب را بازتولید می‌کنند و رسالت آن‌ها هنوز تمام نشده است.

سردار جلالی افزود: شهادت شهید سلیمانی، تولد جدیدی به نام «فرهنگ شهید سلیمانی» ایجاد کرد. ارزش‌های اسلامی و ارزش‌هایی که امام (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌عنوان اسلام ناب تأکید داشتند، به‌واسطه خون شهدا احیا شد. شهادت شهید سلیمانی و مکتبی که این شهید بنا نهاد، خون تازه‌ای را در رگ‌های انقلاب اسلامی تزریق کرد.

وی عنوان کرد: شهدا سفرای فرهنگی انقلاب اسلامی هستند و زمانی که خاطره آن‌ها را دنبال می‌کنیم، عمقی از تعهد به ارزش‌های انقلابی، اسلامی و دینی را در خاطرات آن‌ها می‌بینیم؛ به همین دلیل، رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان تأکید دارند که خاطرات شهدا را بخوانند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: بُعد دیگر شهید و شهادت در حوزه انقلاب است؛ فرهنگ شهادت به‌عنوان فرهنگ بن‌بست‌شکن مطرح می‌شود. زمانی که یک رزمنده، شهادت را به‌عنوان هدف و وسیله برای قرب الهی دنبال می‌کند، دیگر چیزی برای او محدودکننده و بن‌بست نیست.

سردار جلالی شهادت و شهادت‌طلبی را سلاحی قاطع و بُرنده دانست و اظهار داشت: شهادت بسیار بزرگ، پیچیده و عمیق است و نمی‌توان آن را ساده نگریست.

وی با طرح این سوال که شهید گمنام به چه معناست؟ و آیا گمنامی در مورد هویت و اسم است یا اطلاعات شناسنامه‌ای یا هویتی بالاتر؟ گفت: گمنامی، موضوع هویت ملی است. ما خجالت می‌کشیم که آن‌ها را گمنام بنامیم. شهدای گمنام آمده‌اند تا هویت ایرانی و اسلامی ما را به ما بازگردانند. شهید گمنام هویت ملی و اسلامی و ایرانی ما و مبلِّغ و نماینده هویت ملی ما است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور بیان کرد: سیره شهدای ما، تکرار سیره ائمه اطهار (ع) و شهدای صدر اسلام است. راه شهدا، شفاف، صریح، اسلامی و دقیق است؛ لذا اگر می‌خواهیم به هویت ملی‌مان توجه کنیم، باید به اهداف شهدا در مبارزه دقت کنیم.

سردار جلالی افزود: شفافیت و صراحت بیش از این در مشی و هدف را در جای دیگری نمی‌بینیم. شهدای گمنام، راه را به ما نشان می‌دهند و ارزش‌های ما را بازخوانی می‌کنند. جایی که انقلاب و رهبری به کمک نیاز دارند، شهدا حضور می‌یابند.

وی با بیان اینکه شهادت، قدرت ملی ماست، گفت: بخشی از قدرت نرم ما شهدای گمنام هستند، و خون شهدا و مکتب شهداست. بزرگداشت شهدا، نکته‌ای است که امام خامنه‌ای به‌عنوان جهاد تبیین معرفی می‌کنند؛ لذا ما این موضوع را گرامی می‌داریم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، شهدا را ارزشمند و انسان‌هایی الهی برشمرد که می‌توانند به کشور و انقلاب کمک کنند.

سردار جلالی خاطرنشان کرد: اگر قدرت را در دو حوزه قدرت نرم و سخت بررسی می‌کنند، شهادت، مکتب امام حسین (ع) و شهادت‌طلبی، قدرت ملی است.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار