آینده خواندنی است/ «کاموس» در کارگاه خاطره‌نویسی دفاع مقدس مطرح کرد؛

خواندن و نوشتن مداوم شرط خاطره‌نویسی خوب

نویسنده و پژوهشگر ادبیات پایداری و مقاومت گفت: خواندن و نوشتن مداوم شرط موفقیت در خاطره‌نویسی است و به ما کمک می‌کند با واژه‌سازی خاطره‌ای ماندگار خلق کنیم.
کد خبر: ۵۸۹۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶ - 15May 2023

مهدی کاموس؛ در کارگاه«خاطره نویسی»؛ چهار کتاب شاهستون خاطره نویسی را معرف کرد:به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، مستقر در محل برگزاری سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران؛ نشست «ایده پردازی در نشر دفاع مقدس؛ «مهدی کاموس» محقق و فعال عرصه ادبیات درکارگاه خاطره نویسی که امروز (دوشنبه) در محل غرفه مجمع ناشران دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: کتاب‌های شاهنانه فردوسی، گ لستان سعدی، سفرنامه ناصر خسرو و تاریخ بیهقی باید کتاب‌های زیر سری ما باشند، چرا که افزایش لغت و توانایی در واژه سازی شرط مهم خاطره نویسی است و برای افزایش لغات خواندن این چهار کتاب را توصیه می‌کنم. این آثار شاه ستون خاطره نویسی هستند و به نثرنویسی خوب و مشاعره توانمند و نوشتن موثر کمک می‌کنند.

این محقق در ابتدای سخنان خود با طرح چند سوال گفت: همه خاطره دارند، اما همه نمی‌توانند آن را بنویسند. برای خاطره نویسی زبان و اندیشه توامان نیاز است. یعنی اگرچه که خاطره بخشی از هویت ماست، ولی برای خاطره نویسی باید بر زبان مسلط بود.

وی تاکید کرد: علاوه بر زبان، خاطره نویس نیازمند ظرف یا ساختاری است تا بتواند آن را در قالب‌های داستان کوتاه، داستان بلند، گزارش، تصویر و... منعکس کند. خاطرات می‌توانند به طرق مختلف ضبط و ثبت شوند، اما هرچه دایره لغات بیشتر باشد خاطره ما منسجم‌تر خواهد شد. خواندن و نوشتن مداوم شرط موفقیت در خاطره نویسی است و به ما کمک می‌کند با واژه سازی خاطره‌ای ماندگار خلق کنیم.

این نویسنده تصریح کرد: ما فکر می‌کنیم در مورد احساسات و وقایع هزاران کلمه می‌دانیم در حالی که این طور نیست. پژوهش‌ها نشان داده اند که اگر ما ۴۰۰ تا ۵۰۰ کلمه را در هر زبانی بدانیم، می‌توانیم با افراد ارتباط برقرار کنیم، اما برای نوشتن به زحمت از مرز ۷۰ تا ۸۰ کلمه عبور می‌کنیم. خاطره نویس باید به وادی کلمه سازی برسد و زبان او نباید کلیشه‌ای باشد. چون جنس کلمات در خاطره نویسی مهم است، یعنی اولین کلمه‌ای که به دهن متبادر می‌شود الزاما بهترین نیست.

کاموس افزود: خاطره نویس باید بگونه‌ای خاطره بنویسد که خاطره او بتواند خاطره جمعی ایجاد کند و این کار نیازمند تسلط بر زبان است. علاوه بر زبان، ساختار خاطره نویس نیازمند روایت است، روایتی که الزاما بافت داستانی داشته و برای مخاطب دلپذیر باشد. در این شرایط خاطره نویس برای خاطره نویسی نیازمند زبان ادبی است. اما زبان ادبی چیست؟ زبان ادبی، از زبان نوشتاری به نفع زیبایی خروج می‌کند.

این محقق با تاکید بر اینکه تسلط بر زبان، روایت و نوشتن خلاق از شروط مهم خاطره نویسی، به مراحل نوشتن خاطره پرداخت و گفت: تمرکز، سکوت و تمرکز عمیق سه مرحله خاطره نویسی هستند. خاطره نویس باید در ابتدا بر روی موضع و خاطره خود متمرکز شود. بعد سکوت کند، یعنی بر موضوع آنچنان متمرکز شود که صدای دیگری را نشنود. با طی کردن این مرحله فرد به مرحله رویاپردازی می‌رسد یعنی مرحله شنیدن صدا‌های جدید خصوصا صدای کسی که مسایل خاطره را برای اونقل می‌کند. اینجاست که خاطره شکل می‌گیرد.

سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) تهران و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir در حال برگزاری است و غرفه مجمع ناشران دفاع مقدس در شبستان اصلی سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران واقع شده است. 

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار