نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی:

ارتقای بصیرت سیاسی مردم مانع انحراف حاکمیت از خط ولایت می‌شود

آیت‌الله «علم‌الهدی» گفت: مردم باید بینش و بصیرت سیاسی داشته باشند، از عبرت‌های تاریخ درس بگیرند و اجازه ندهند تا حاکمیت، یک بار دیگر از مسیر ولایت انحراف پیدا کند.
کد خبر: ۵۸۹۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۱ - 16May 2023

ارتقای بصیرت سیاسی مردم مانع انحراف حاکمیت از خط ولایت می‌شودبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، آیت‌الله «سید احمد علم‌الهدی» نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی امروز در مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) که در حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد، با بیان این‌که عزاداری در شهادت اهل‌بیت (ع) باید با معرفت‌شناسی همراه باشد، اظهار داشت: عزاداری برای اهل‌بیت و اشک ریختن بر مصائب ایشان لازم است اما به‌موازات آن انسان باید در عرصه معرفت‌شناسی نیز مطالعه کند و به شناخت برسد.

مظلومیت ائمه به‌خاطرضعف قوه تحلیل جامعه بود

وی با تأکید بر این‌که اگر عزاداری همراه با معرفت‌شناسی نباشد، نمی‌توانیم در عرصه ولایتمداری خود از عبرت‌های تاریخ بهره بگیریم، ادامه داد: ریشه مظلومیت اهل‌بیت (ع) از صدیقه اطهر و پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) آغاز شد که از همان زمان تا روزی که امام زمان (عج) در پس پرده غیبت قرار گرفتند، بارزترین ویژگی و وجه اشتراک همه معصومین، مظلومیت بی‌حد و حصری بود که به دلیل نبود شناخت، ضعف قوه تحلیل و بی‌بصیرتی در مردم وجود داشت.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، مهم‌ترین بیماری جامعه در زمان امامت اهل‌بیت (ع) را رقابت قدرت حاکمیت و انحراف جامعه از مسیر ولایت توصیف کرد و گفت: این موضوع در عرصه اجتماعی و سیاسی امروز نیز مطرح است که اگر جریان حاکمیت جامعه از محوریت ولایت خارج شود، نتیجه آن رقم خوردن همان وضعی خواهد بود که در زمان بنی‌امیه و بنی‌عباس پیش آمد.

علم‌الهدی با اشاره به ابعاد شخصیتی مهم امام صادق (ع) گفت: معرفت‌شناسی صادق آل محمد (ص) محدود به مسئله علم و دانش نیست و در ۳۴ سال دوران امامت رئیس مذهب جعفری که ۲۰ سال در زمان بنی‌امیه و ۱۴ سال در زمان بنی‌عباس بود، در هر روز یک عرصه وسیع از مظلومیت امام صادق (ع) مطرح است که می‌تواند راهنما برای شناخت جریان‌های مختلف سیاسی و فرهنگی باشد.

‌وی با بیان اینکه منصور دوانیقی خلیفه عباسی در زمان امامت امام صادق (ع) و از جمله جنایتکارترین شخصیت‌های تاریخ است، گفت: وی در دوره امویان مغضوب حکومت وقت بود تا جایی که شهر به شهر و روستا به روستا، همواره در سفر بود تا مأموران حکومتی قادر به شناسایی محل اختفا و دستگیری او نباشند.

‌نتیجه قدرت بدون ولایت

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: منصور دوانیقی یکی از خلفای جائر بنی‌عباس بود؛ یعنی همان کسانی که با ادعای عدالت، اخلاق و دین توانستند جریان حاکمیت جامعه را قبضه کنند اما چون وابسته به جریان اهل‌بیت (ع) و ولایت نبودند، کارشان به جایی رسید که در جنایت و بی‌رحمی دست به کارهایی زدند که حتی بنی‌امیه از انجام آن پرهیز داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هیچ جریانی نمی‌تواند هدایتگر جامعه باشد مگر اینکه در وابستگی کامل به مقام ولایت عمل کند، تصریح کرد: «عبدالرحمان آفریقایی»، دوست و همبازی قدیمی منصور دوانیقی بود که در دوران خلافت، منصور تصمیم گرفت او را پیدا و کمک کند. روایت شده زمانی که منصور و عبدالرحمان با هم روبه‌رو شدند، دوست قدیمی خلیفه عباسی ابتدا از او امان خواست و سپس به او گفت که من از زمان شکل‌گیری بنی‌امیه ظلمی از آن‌ها ندیدم مگر اینکه در دوران حکومت تو نمونه آن مشاهده شد.

علم‌الهدی با اشاره به سخن امیرالمؤمنین (ع) خطاب به ابن عباس تصریح کرد: ایشان در مقام پیش‌بینی تحولات جامعه به او خبر دادند که از نسل تو کسانی به خلافت می‌رسند که در ظلم و جور در تاریخ بی‌نظیر هستند و البته دومین خلیفه از نسل تو، خون‌ریزترین خلیفه بنی‌عباس خواهد بود.
منظور حضرت از خلیفه دوم عباسی، همین منصور دوانیقی بود که امام صادق (ع)، ۱۴ سال از دوران امامت خود را در دوره حکومت این موجود پلید و شخصیت جائر سپری کردند.

وی با اشاره به گوشه‌ای از جنایات منصور دوانیقی در دوران حکومت خود گفت: منصور بود که انواع و اقسام جنایت‌ها را در حق مسلمانان و به‌طور خاص، شیعیان و شجره طیبه سادات روا می‌کرد. در روایت آمده که سادات بنی‌الحسن که فرزندان «عبدالله محض» و اولاد امام مجتبی (ع) بودند، به دستور این خلیفه سفاک دستگیر شدند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: منصور در سفر حج از بغداد به مکه آمد و در راه به جای آن‌که به مدینه برود، در صحرای «ربذه» اردو زد. سپس دستور داد تا عبدالله محض و فرزندان او را از زندان آزاد کنند و به اقامتگاه او که ده فرسخ تا مدینه فاصله داشت، بیاورند. در طول این مسیر هم دستور داده بود تا بالای سر هرکدام یک مأمور باشد که با تازیانه بر سر و سینه‌شان بزند و در طول این مسیر طاقت‌فرسا هم قطره‌ای آب به آنان نرسد.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در اردوگاه ربذه و به دستور منصور دوانیقی، محمد نفس زکیه را که فرزند عبدالله محض بود، همان‌جا پیش چشم پدرش ذبح کردند و مابقی سادات بنی‌الحسن را به زندان فرستاد درحالی که دستور داده بود تا به هیچ‌کدام از آنان آب و غذا نرسد تا پیش چشم هم جان بدهند و پیکرهایشان هم پیش چشم یکدیگر بپوسد.

مردم باید بینش و بصیرت سیاسی داشته باشند

امام‌ جمعه مشهد بیان داشت: نه یک روز، نه دو روز بلکه ۱۴ سال از دوران امامت امام صادق (ع) وضع به همین منوال بود. دلیل رقم‌خوردن این وضع چه بود؟ غفلت مردم از امام زمانشان بود که باعث شد کسی با روایت‌خوانی از فضیلت امیرالمؤمنین (ع) بر مردم مسلط شود اما شرایطی را ایجاد کند که در ممالک اسلامی، زمین از خون مؤمنین سیراب شود.

علم‌الهدی تاکید کرد: امروز هم تفاوتی با آن زمان ندارد و اگر مردم از معرفت‌شناسی امام زمانشان غافل بودند و ولایت را تنها گذاشتند، ثمره آن حاکمیت منصور دوانیقی‌ها در عصر حاضر خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: بر همین اساس مردم باید بینش و بصیرت سیاسی داشته باشند، از عبرت‌های تاریخ درس بگیرند و اجازه ندهند تا حاکمیت، یک بار دیگر از مسیر ولایت انحراف پیدا کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار