یادداشت/ راضیه سالاری

قاچاق؛ بلایی خانمان‌سوز

این روزها در هرمزگان چیزی که بیشتر از همیشه جان می‌سوزاند، قاچاق و قربانیان راه قاچاق هستند.
کد خبر: ۵۸۹۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۶ - 19May 2023

«قاچاق» گره کوری که خانه می سوزاندگروه استان‌های دفاع‌پرس- راضیه سالاری؛ قاچاقچیان بدون اینکه جان خود و یا دیگران را در معرض خطر ببینند و بدون پایبندی به هیچ قانونی در حال قاچاق سوخت یا کالا هستند، ماشین های آبی، شوتی، سوخت‌بر و... از جمله اصطلاحاتی است که درباره قاچاقچیان مورد استفاده قرار می گیرد، این گونه فعالیت ها بیشتر در شرق و غرب استان هرمزگان دیده می شود و در بندرعباس به عنوان مرکز استان قاچاق سوخت آمار کمتری دارد.

شرق هرمزگان یعنی، میناب، سیریک، جاسک و… از جمله شهرستان هایی هستند که بیشترین آمار سوخت‌بری و قاچاق در آنها ثبت شده، این در حالی است که ائمه جمعه در این شهرستان ها همواره به مسئولان تذکر می‌دهند با توسعه اشتغال در شرق و حتی غرب استان هرمزگان از قاچاق سوخت و کالا جلوگیری شود.

نوجوانانی که سوخت‌بر می‌شوند

قاچاق کالا و سوخت به دلیل هزینه کم و درآمد بسیار بالا مورد استقبال بسیاری از افراد و حتی نوجوانان قرار گرفته است، به طوری که در نقاطی از استان خبر رسیده است که نوجوانان کم سن و سال درس و مدرسه را رها کرده و به جمع قاچاقچیان پیوسته ‌اند که هم جای نگرانی و هم جای تاسف دارد.

فقر و بیکاری دو واژه کلیشه ای و پر تکرار در هرمزگان است که سال های سال شنیده و خوانده می‌شود اما دریغ از اینکه در این حوزه توجه ویژه ای به آن شود. هرمزگان با وجود ظرفیت های بسیاری چون دریا، نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع فولادی، جوان بیکاری داشته باشد نه اینکه هر هفته و هر ماه به دنبال در آوردن آمار قربانی های کشته شده در تصادفات جاده ای با ماشین های سوخت‌بر باشیم.

وجود دریا به تنهایی می‌تواند مشکلات بیکاری هرمزگان را حل و فصل کند چرا که اقتصاد دریا محور حلقه مفقوده پایتخت اقتصادی کشور یعنی هرمزگان است.

رونق معیشت با احیای بازارچه های مرزی

استان هرمزگان استان مرزی در جنوبی ترین نقطه ایران اسلامی و دروازه‌ای رو به جهان است. این دروازه به جای اینکه صادر کننده ای بزرگ باشد تبدیل به یک وارد کننده محصولات کشور‌های خارجی شده است، به همین علت است که ما شاهد رشد آمار بیکاری در هرمزگان هستیم و این رشد آمار چیزی جز فقر برای مردم و دهک های پایین نخواهد داشت.

‌جالب اینجاست که در سرتا سر مرزهای کشور بازارچه های مرزی برای تقویت اقتصاد شهر و روستا های آن منطقه دایر شده است اما در هرمزگان با وجود بیش از ۲ هزار کیلومتر خط ساحلی مرزی هیچ بازارچه مرزی پر رونقی وجود ندارد و به جای آن ماشین های سوخت‌بر با سرعت  جنون آمیز در حرکتند.

از قاچاق سوخت که کمی فاصله بگیریم قاچاق کالا در بندرعباس بیداد می کند و قاچاقچیان گستاخ مرزهای نترس بودن را جا به جا کرده با اسکورت های مخصوص بارهای قاچاق را به سر منزل مقصود می رسانند.

چندی پیش افراد سودجو، سرگرد در حال خدمت شهید «محمدرضا اسداللهی» را به شهادت می رسانند به گفته سردار «غلامرضا جعفری» فرمانده سابق انتظامی استان،«مأموران انتظامی شهرستان بندرلنگه با انجام اقدامات اطلاعاتی و رصد قاچاقچیان از جابجایی مواد مخدر به وسیله یک دستگاه سواری در حوزه بخش شیبکوه مطلع و پیگیری موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

بلافاصله مأموران با تشکیل اکیپی به سرپرستی فرمانده انتظامی پاسگاه چارک نسبت به پایش محورهای مواصلاتی و کنترل حوزه استحفاظی اقدام کردند که در این راستا به یک دستگاه خودرو سواری که به وسیله یک دستگاه خودرو دیگر اسکورت می‌شد مشکوک شده و نسبت به توقف آن اقدام کردند».

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به اینکه قاچاقچیان به دستور پلیس توجه ننموده و اقدام به فرار می کنند، اظهار داشت: «در این تعقیب و گریز متأسفانه خودروی اسکورت با ضربه زدن به خوردوی مأموران منجر به واژگونی خودرو شده که بر اثر این حادثه سرگرد «محمدرضا اسداللهی» فرمانده پایگاه انتظامی چارک به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

قاچاق تحت عنوان آسیب اجتماعی یعنی اعتیاد

قاچاق در هرمزگان به مسئله سوخت و کالا خلاصه نمی شود و گره کور اصلی در جایی است به نام قاچاق مواد مخدر که معضل بسیار بزرگی برای کشور است، مواد مخدر به عنوان خطرناک ترین آسیب اجتماعی است که وقتی دامن گیر یک خانواده شود نه تنها جایگاه اجتماعی آن خانواده و فرد بسیار متزلزل می‌شود بلکه باعث فروپاشی خانواده ها نیز می‌شود از طرفی آسیب رساندن به سلامت انسان از کارهایی است که به شدت توسط خداوند متعال و در قرآن کریم از آن منع شده ایم، با این وجود همیشه هستند افرادی که برای کسب سود بیشتر با زندگی و آینده مردم بازی می کنند و دست به قاچاق، توزیع و پخش مواد مخدر در کشور می شوند.

این افراد از منفور ترین افراد در جامعه هستند که درد دیگران درد آنها نیست و نه شاید که نامشان را نهند آدمی و مبارزه نیروهای پلیس همیشه با این افراد ادامه خواهد داشت، پس از انقلاب اسلامی، مبارزه با مواد مخدر و اشرار به صورت جد پیگیری شد و در برهه‌ای از زمان شهید حاج قاسم سلیمانی مبارزه با این افراد را در جنوب کشور آغاز نمود ‌و توانست بسیاری از باندهای قاچاق موادمخدر را نابود کند.

نیروی انتظامی جان فدای مردم

پس از گذشت سال ها از انقلاب اسلامی در هر شهر و روستایی پاسگاه‌ها و کلانتری‌هایی دایر شد که هر کدام به طوری با قاچاق مبارزه می‌کردند و در این حوزه نیروهای جان بر کف نیروی انتظامی بیشترین شهید را تقدیم مردم و انقلاب کردند.

شهید «سعید مریدی» رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان رودان، شهید «مسعود پرکاس» رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر مرزبانی استان هرمزگان و همه شهدایی که تقدیم راه خدا شدند همگی یک هدف مشترک داشتند مبارزه با قاچاق به خصوص قاچاق مواد مخدر.

جالب است بدانید پیگیری های شبانه روزی نیروی پلیس و نیروی انتظامی مستقر در هرمزگان به قدری دقیق و زیاد شده است که در همین مدت کم بسیاری از قاچاقچی و خلاف کاران دستگیر شده و به سزای عمل خود رسیده‌اند، مردم هرمزگان در یک ماه اخیر سه شهید والا مرتبه فدای مردم ایران و انقلاب اسلامی کرده اند، شهید «مسعود پرکاس» رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر مرزبانی استان هرمزگان، شهید «سعید مریدی» رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان رودان، شهید «محمدرضا اسداللهی» فرمانده پاسگاه انتظامی چارک از جمله شهیدانی هستند که در ماه اخیر توسط قاچاقچیان از خدا بی خبر به شهادت رسیده اند.

مردم از دست قاچاقچیان در امان نیستند

اما وقتی می‌گوییم قاچاق در هر مرحله ای خانمان سوز است فقط شامل شهادت نیرو‌های جان برکف انتظامی نمی شود، بلکه مردم عادی که در جاده‌های استان هرمزگان تردد می کنند از دست قاچاقچیان در امان نیستند چرا که افرادی قاچاقچی چیزی برای از دست دادن ندارند و حتی ارزش جان خود را هم نمی‌دانند و با بی احتیاطی تمام جان دیگران را نیز به خطر می اندازند، به طوری که در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ‌۱۴۰۲ در یک سانحه جاده‌ای و تصادف با ماشین قاچاقچیان سوخت ۸ نفر جان خود را از دست دادند که شامل کودکان و یک زن و مرد می‌شوند. این اتفاق نه تنها حادثه ای دلخراش برای مردم استان بود بلکه باعث داغدار شدن چندین خانواده نیز شد.

چاره وضع موجود چیست؟

توسعه اشتغال و رونق آن راهکار بازکردن گره کور اجتماعی یعنی همان قاچاق است. البته بهانه اصلی بسیاری از افراد سودجو هم همین نبود شغل است. دستگاه های دولتی درکنار بخش خصوصی می‌توانند بیکاری در هرمزگان را ریشه کن کنند. البته ناگفته نماند که دولت فعلی در هرمزگان در پی توسعه های مهم شغلی است از جمله این توسعه ها، ایجاد شهرک نساجی، شهرک شیشه و... که هر کدام به نوبه خود می‌تواند رقم بیکاری را تا حدودی کاهش دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار