آینده خواندنی است/ در نشست «مفهوم شناسی ادبیات مقاومت بین الملل اسلامی»؛

ادبیات مقاومت به جامعه‌شناسی نیاز دارد/ زبان، ایده و مفهوم ما باید جهانی باشد

زهرا یزدان پناه نویسنده ادبیات مقاومت گفت: جامعه شناختی، بحثیست که ادبیات مقاومت به آن نیاز دارد. این ادبیات محصول کنش و واکنش انسان با جامعه است.
کد خبر: ۵۸۹۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸ - 17May 2023

ادبیات مقاومت به جامعه شناسی نیاز دارد/ زبان، ایده و مفهوم ما باید جهانی باشدبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس مستقر در محل برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران؛ نشست «مفهوم شناسی ادبیات مقاومت بین الملل اسلامی» با حضور علیرضا سلطان شاهی، نویسنده و محقق حوزه فلسطین و زهره یزدان پناه نویسنده و محقق ادبیات مقاومت در محل سرای مجمع ناشران دفاع مقدس برگزار شد.

سلطان شاهی در این نشست اظهار داشت: بعد از ۴۰ سال ما نتوانسته‌ایم اندیشه‌های انقلاب اسلامی را به مخاطبان خارج از کشور منتقل کنیم در حالی که در همه حوزه‌ها حرف‌هایی برای گفتن داریم، ولی با مخاطبی مواجهیم که از حیث زبان، تمدن، فرهنگ، نژاد و... با ما تفاوت دارد. ما قبل از اینکه به نفی آن‌ها بپردازیم باید به تقویت آنچه داریم مطابق با فرهنگ توجه کنیم. اثبات آنچه داریم در وهله اول و بعد انتقال داشته‌ها به بهترین شکل مهم است. یعنی زبان، ایده و مفهوم ما باید جهانی باشد.

این نویسنده و محقق حوزه فلسطین تاکید کرد: در حوزه مقاومت و انقلاب اسلامی در چهارموضوع عدالت، استکبار ستیزی، مبارزه با اشغالگری و وحدت می‌توان مخاطب مشترک داشت. اگر ما به شکل دقیق با آدرس‌های درست این مفاهیم را منتقل کنیم تاثیر خود را خواهد گذاشت. هیچ جریانی در جهان با اشغالگری موافق نیست و این موضوع در فلسطین خلاصه نمی‌شود. در همه مکاتب فکری ایجاد گسیختگی، مطرود است. در همه فرهنگ‌ها و همه سرزمین‌ها این چهارمحور جذاب و خواستند. باید در قالب‌های جذاب بسته به زبان و فرهنگ با عینک مخاطب خارجی نگاه کرد. نمی‌توان برای کل دنیا از یک قالب استفاده کرد.

جامعه شناختی، بحث دیگری است ادبیات مقاومت به آن نیاز دارد

یزدان پناه نیز در این نشست گفت: اولین ادبیات تاریخ مقاومت، در قران با زیباترین وجه در داستان شکل گرفته است. ادبیات مقاومت تبلورش فقط در جبهه حق است. ادبیات مقاومت ریشه‌ها و خاستگا‌هایی دارد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پایه‌های اندیشه‌ای آن شکل گرفته است. اسلام و انقلاب اسلامی ماهیتا مبارزه گر است، چون تحریف زیادی در اسلام صورت گرفته است. ادبیات مقاومت زمانی خلق می‌شود که یک سَر آن، مولف آشنا با مقاومت باشد. او کسی است که به سعادت بشری فکر می‌کند. جامعه شناختی، بحث دیگری است ادبیات مقاومت به ان نیاز دارد. این ادبیات محصول کنش و واکنش انسان با جامعه است. انسان انقلابی به بشریت فکر می‌کند.

این نویسنده و محقق ادبیات مقاومت تصریح کرد: ما، در جنگ و دفاع مقدس دوست و دشمن خود را شناختیم و انقلاب خود را صادر کردیم. مساله ادبیات مقاومت بی زمان و بی مکان است «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» و افق نگاه او انتظار و ظهور است. همان طور که هر لشگری می‌تواند گردان‌های مختلف داشته باشد، فرهنگ و عرصه‌ای فرهنگی نیز باید گردان‌هایی داشته باشد. اگر ما به تبیین در این عرصه نپردازیم، شکست می‌خوریم. ادبیات مقاومت نیازمند تبیین است تا بتوانیم سره را از ناسره جدا کنیم. نگرش درست به مقاومت نقطه ثقل این تبیین است و باید برای آن برنامه ریزی و زمان شناختی داشت. همچنین سرعت عمل، جامعه شناسی و زمان شناسی در تبیین مهم است.

سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) تهران و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir در حال برگزاری است و غرفه مجمع ناشران دفاع مقدس در شبستان اصلی سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران واقع شده است.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها