در بیانیه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به‌مناسبت روز جهانی موزه مطرح شد؛

وظیفه خطیر موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در تبیین «انقلاب اسلامی» و «دفاع مقدس»

در بیانیه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به‌مناسبت روز جهانی موزه آمده است: موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یکی از این موزه هاست که اگرچه در پایتخت، اما در سطح ملی وظیفه خطیر تبیین و بازنمایی هنرمندانه و مستند وقایع این دو مقطع درخشان از تاریخ کشور را بر عهده دارد.
کد خبر: ۵۸۹۸۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۸ - 17May 2023

بیانیه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به مناسبت روز جهانی موزهبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، فردا (پنج‌شنبه) روز جهانی موزه است؛ به همین خاطر، موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بیانیه‌ای را در گرامیداشت این روز صادر کرده است که آن را در ادامه می‌خوانید:

«روز جهانی موزه، رویدادی است که از سال ۱۹۷۷ میلادی در روز ۱۸ می (۲۸ اردیبهشت) توسط شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) برگزار می‌شود. هدف بزرگداشت چنین روزی این است که موزه‌ها جایگاه واقعی خود را به‌عنوان یک نهاد غیر خصوصی و دائمی نزد عموم مردم به دست بیاورند. نهادی که در خدمت توسعه جامعه است و محیطی را برای اهداف آموزشی، پژوهشی و فراغت ایجاد می‌کند.

همانطور که در قطعنامه شورای بین‌المللی موزه‌ها (مصوب کنفرانس سال ۲۰۱۹ در کیوتو) به موضوع «پایداری و نقشه راه ایکوم در جهت بهبود وضعیت جهان تا سال ۲۰۳۰» اشاره شده است، تمامی موزه‌ها در ترسیم و ایجاد آینده پایدار نقش دارند و می‌توانند این مهم را از طریق برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و نمایشگاه‌ها به انجام رسانند.

از سال ۲۰۲۰، همه‌ساله محور‌های روز جهانی موزه منطبق با مجموعه اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد انتخاب شده‌اند.

در سال ۲۰۲۳ نیز بر موارد زیر تمرکز خواهد شد:

هدف سوم از مجموعه اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد در مورد سلامت و رفاه جهانی: تضمین زندگی سالم و ارتقای رفاه برای همه انسان‌ها در تمام سنین، به ویژه در مورد سلامت روان و انزوای اجتماعی.

هدف سیزدهم از مجموعه اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد در مورد اقدامات اقلیمی: اقدام فوری برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و اثرات آن، اتخاذ شیوه‌های عملی کاهش تولید کربن در کشور‌های توسعه یافته و استراتژی‌های به حداقل رساندن آن در کشور‌های در حال توسعه.

هدف پانزدهم از مجموعه از مجموعه اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد در مورد زندگی در سیاره زمین: حفاظت، بازیابی و ترویج استفاده پایدار از اکوسیستم‌های زمینی، همصدایی با رهبران بومی و افزایش آگاهی در مورد خطرات از دست دادن تنوع زیستی. بسیاری از صاحب نظران کشور ایران را به دلیل پیشینه تاریخی کهن و میراث فرهنگی منحصر به فرد در گوشه گوشه این سرزمین یک موزه بزرگ و زنده می‌دانند. لیکن باید به خاطر داشت که موزه‌ها نه تنها نگهبان میراث ملموس فرهنگی هستند، بلکه مسئولیت حفظ و انتقال میراث ناملموس کشور‌ها را نیز بر عهده دارند.

کشور ایران در طول هزاران سال تاریخ خود حوادث بسیاری را به خود دیده است که انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس از جمله مهمترین آن‌ها بود. این جنگ که به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالی) «یکی از عقلانی‌ترین حوادث ملت ایران» بود تأثیرات عمیقی را از خود بر جای گذاشت و لزوم حفظ میراث و فرهنگ دفاع مقدس و انتقال آن به نسل‌های بعدی عاملی بود برای ایجاد و توسعه موزه‌های دفاع مقدس در سراسر کشور.

موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یکی از این موزه هاست که اگرچه در پایتخت، اما در سطح ملی وظیفه خطیر تبیین و بازنمایی هنرمندانه و مستند وقایع این دو مقطع درخشان از تاریخ کشور را بر عهده دارد.

موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تقارن روز جهانی موزه، هفته میراث فرهنگی و سالروز آزادسازی خرمشهر را گرامی می‌دارد و با تمامی توان پذیرای کلیه گردشگران داخلی و خارجی به این مجموعه می‌باشد.»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار