رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران:

لازمه پیشرفت جامعه مطالعه و تفکر است

«قاضی‌زاده هاشمی» گفت: یک جامعه برای پیشرفت باید اهل مطالعه باشد، فکر کند و از تقلید دوری کند.
کد خبر: ۵۹۰۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۲ - 18May 2023

لازمه پیشرفت جامعه مطالعه و تفکر استبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، آئین افتتاحیه نخستین کتابخانه عمومی وقفی خیرساز حضرت خدیجه (س) شهرستان مشهد با حضور «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، «محمدعلی میرزائی» مدیرکل امور استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی، حجت‌الاسلام «علی‌اکبر سبزیان» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، خانواده رضائی و جمعی از اهالی محله شهید ساجدی مشهد امروز برگزار شد.

قاضی‌زاده هاشمی در این مراسم اظهار داشت: کار بزرگ را امروز خانواده مرحوم رضائی انجام داده‌اند که با یک نگاه بلند، وقفی جاودانه را انجام داده‌اند. انتخاب نام حضرت خدیجه (س) برای این کتابخانه مهر تأییدی بر این نگاه بلند است.

وی با اشاره به حضور پررنگ حضرت خدیجه (س) در اعتلای اسلام، گفت: ثروتمند مصلح و متدین در عالم اسلام و در حمایت از امامت و رسالت کم نداشته‌ایم، چه بسا افرادی غنی‌تر از حضرت خدیجه (س) در این مسیر گام نهادند؛ اما نکته قابل توجه در این است که حضرت خدیجه (س) ثروت خود را در راه تغییر باورها و ارزش‌های جامعه هزینه کرد. به عبارت ساده‌تر ایشان برای انسان مسلمان عقلانیت خرید تا در دنیا و آخرت به رستگاری برسد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: تمامی امور وقفی که افراد متدین برای تبدیل اموال خود به صدقه جاریه انجام می‌دهند، به اندازه وقف در راستای افزایش دانایی و آگاهی نیست. در گذشته قدرت در اختیار کشورهایی بود که از لحاظ اقتصادی برتر بوده‌اند اما امروز نظام رشدیافتگی بر روی آموزش و پرورش تمرکز دارد. در جهان امروز کشوری توانمند است که کودکان و نوجوانانی آگاه و دانا تربیت می‌کند.

قاضی‌زاده تأکید کرد: وقف کتابخانه، نگاهی بلند است که دریچه آن به روی دانش‌اندوزی و خردورزی باز شود. دانایی است که توانایی می‌آورد و دانایی در جامعه‌ای اتفاق می‌افتد که مردم آن به دنبال دانش‌افزایی باشند. یک جامعه برای پیشرفت باید اهل مطالعه باشد، فکر کند و از تقلید دوری کند.

وی اظهار امیدواری کرد این اتفاق آثار و برکات بزرگی را برای مردم به همراه داشته باشد چرا که علاوه بر امر وقف بر اصل دانایی و آگاهی نیز تأکید دارد.

معاون رئیس جمهور کتاب را مظهر دانایی دانست و گفت: کتاب رسانه‌ای است که سال‌ها می‌ماند. میراثی از گذشتگان برای ما و از ما برای آیندگان است.

کتابخانه‌ها پدافند فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام سبزیان ضمن تبریک دهه کرامت و ولادت حضرت امام رضا (ع)، بیان داشت: کتابخانه‌ها امروز پدافند فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی هستند. کتابخانه باعث بوجود آمدن پنج عامل مهم در جامعه، افزایش سواد و توانمندی عمومی جامعه، ایجاد امید و نشاط اجتماعی به واسطه افزایش سواد و توانمندی، ایجاد رضایتمندی و در نتیجه کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

وی افزود: بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب و تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی روی دیگر توانایی، دانایی است، لذا می‌توان به جرأت گفت راه عبور از سختی‌ها و مشکلات، کتابخانه است. کتابخانه‌ای که به عنوان مکان سوم مردم بعد از خانه و مدرسه شناخته شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه فرایند افتتاح کتابخانه دو سال به طول انجامید، تصریح کرد: باعث افتخار است که این تلاش باعث ایجاد فضای مطالعاتی در منطقه‌ای فاقد کتابخانه شد و زمینه را برای ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی به مردم فراهم ساخت.

این مسئول گفت: کتابخانه‌های عمومی با استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای می‌توانند منشا بسیاری از رویدادهای مهم فرهنگی و اجتماعی باشند. در واقع کتابخانه یک قرارگاه فرهنگی برای تربیت منتظران امام موعود (عج)، مدیران پرتلاش آینده و نوابغ و مخترعان کشور است.

کتابخانه عمومی وقفی حضرت خدیجه (س) در ساختمان اهدایی خانواده مرحوم حاج محمدرضا رضائی واقع در بلوار شهید فرامرز عباسی، خیابان شهید ساجدی و زیربنای ۵۹۷ مترمربع با هزینه‌ای بالغ بر سیزده میلیارد ریال توسط اداره‌کل کتابخانه‌‌های عمومی خراسان رضوی تجهیز و به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها