مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی:

مانور مقابله با سیلاب در شازند برگزار می‌شود

محترمی گفت: به‌منظور حفظ آمادگی دستگاه‌های مسئول در عملیات پاسخ به بحران مانور مقابله با سیلاب و امدادرسانی به حادثه دیدگان در منطقه شازند برگزار می‌شود.
کد خبر: ۵۹۰۳۸۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۳ - 20May 2023
مانور مقابله با سیلاب در شازند برگزار می‌شودبه گزارش دفاع‌پرس از اراک، «امید محترمی» مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی امروز شنبه در نشست بررسی نقش رسانه در مدیریت بحران با حضور مدیرکل روابط عمومی استانداری و جمعی از اصحاب رسانه اظهار داشت: متأسفانه پاشنه آشیل مدیریت بحران در کشور ما رسانه است و در بحران‌هایی که حداقل یک مورد در ماه با آن‌ها مواجه هستیم و یا حوادث روزانه از این منظر آسیب می‌بینیم هرچند این موضوع در دنیا مدیریت شده و نمونه آن در حوادث اخیر ترکیه اتفاق افتاد.
 
وی با اشاره به اینکه در کشور ما بعد رسانه‌ای مدیریت بحران به‌خوبی مورد توجه قرار نگرفته و نتوانسته‌ایم در بحران‌ها خبر صحیح را به نحو مطلوب منتقل کنیم افزود: حوزه اطلاع‌رسانی و مطالبه گری به‌منظور جلوگیری از تکرار حوادث دو مقوله مهم در مدیریت رسانه‌ای بحران‌هاست که باید در این بخش‌ها سناریو و برنامه‌ریزی داشته باشیم.
 
محترمی تصریح کرد: رسانه باید در اولین گام صادقانه ورود کند و در لحظات اولیه بحران که حادثه دیدگان به‌شدت تحت‌فشار و ناراحت هستند از انتشار اخبار ناامیدکننده خودداری شود چراکه نه‌تنها کمکی نمی‌کند بلکه در روند مدیریت بحران خلل ایجاد خواهد کرد لذا می‌طلبد در حوزه اطلاع‌رسانی هماهنگی کاملی وجود داشته باشد.
 
وی با تأکید بر اینکه رسانه باید مدیریت بحران کند و آرامش بخشی داشته باشد اضافه کرد: مطالبه‌گری از دستگاه‌های مسئول پس از تثبیت شرایط گام بعدی رسانه در حوزه مدیریت بحران است.
 
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: نیازمند آموزش مدیران و رسانه‌ها در بعد مدیریت رسانه‌ای بحران‌ها هستیم و در این بین برخورد با تشویش کنندگان اذهان عمومی در زمان وقوع حوادث و بحران‌ها یک امر لازم و ضروری است چراکه تمامی اخبار حادثه باید به‌صورت واحد و از طریق رسانه‌های رسمی اطلاع‌رسانی شود.
 
مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی اذعان کرد: مجموعه مدیریت بحران استعداد خود را از سایر دستگاه‌ها تشکیل می‌دهد و وظیفه دارد بقیه دستگاه‌ها را جهت پیشگیری و پاسخ به بحران هدایت و هماهنگ کند.
 
محترمی با اشاره به اینکه برای بحران‌ها سه سطح شهرستانی، استانی و ملی تعریف‌شده است گفت: همه‌ی دستگاه در حوزه مدیریت بحران مسئولیت دارند باید در مواقع لزوم توان خود را به صحنه بیاورند.
 
وی با بیان اینکه برگزاری مانورهای مختلف به‌منظور حفظ آمادگی دستگاه‌های مسئول در عملیات پاسخ به بحران در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: مانورها سناریوی مشخصی دارند و نقش هر دستگاه بر اساس توانایی و استعداد آن تعریف‌شده است لذا حضور رسانه‌ها می‌توانند در صحنه حادثه کم‌کاری دستگاه‌های مسئول را رصد و مطالبه کنند تا بتوانیم نقاط ضعف را برطرف کنیم.
 
مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی با اعلام خبر برگزاری مانور مقابله با سیلاب و امدادرسانی به حادثه دیدگان در منطقه شازند افزود: بدین منظور روز پنجشنبه هفته گذشته هشدار نارنجی فرضی صادرشده و دستگاه‌ها در حال آماده‌باش هستند و رسانه‌ها از همین امروز می‌توانند مطالبه کنند که دستگاه‌های مسئول چه امکاناتی را برای این مانور آماده کرده‌اند.
 
محترمی ادامه داد: مانور در محدوده کوکبیه شازند برگزار می‌شود و دستگاه‌های مسئول باید ظرف ۴۰ دقیقه برای تخلیه جمعیت اقدام کنند، همچنین آواربرداری و تخلیه آب را خواهیم داشت و با توجه به محدودیت‌ها در برخی موارد شبیه‌سازی صورت گرفته است.
 
وی همچنین از برنامه‌ریزی برای برگزاری مانورهای فرونشست زمین، زلزله و آتش‌سوزی واحدهای صنعتی در تابستان و مانور وقوع بهمن، ترافیک جاده‌ای و خروج قطار از ریل در شش‌ماهه دوم سال خبر داد.
 
انتهای پیام/ 
نظر شما
پربیننده ها