بخش آخر/ در میزگرد نقش مخابرات در دفاع مقدس مطرح شد؛

ساخت بی‌سیم دریایی با نبوغ بچه‌های مخابراتی/ یخ بستن دستان یک رزمنده برای تعمیر دکل

رزمندگان مخابرات در عین گمنامی یکی از مسوولیت‌های مهم جبهه‌های نبرد را برعهده داشتند و هرگونه ارتباطات موجود در خط دفاعی و پدافندی و ... نتیجه تلاش‌های شبانه روزی آنان بود.
کد خبر: ۵۹۰۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۰ - 26May 2023

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: سیده فاطمه سادات کیایی؛ رزمندگان مخابرات در عین گمنامی یکی از مسوولیت‌های مهم جبهه‌های نبرد را برعهده داشتند و هرگونه ارتباطات موجود در خط دفاعی و پدافندی و ... نتیجه تلاش‌های شبانه روزی آنان بود. با توجه به نقش مهم مخابرات در دوران دفاع مقدس خبرگزاری دفاع مقدس در نشستی با حضور چهار تن از نیرو‌های باسابقه مخابرات به بررسی اقدامات نیرو‌های مخابرات در دفاع مقدس پرداخته است.

سردار قاسم یساول اولین مسوول مخابرات نیروی دریایی سپاه، سرهنگ حسین پورحسن مسوول ارتباطات و امنیت قرارگاه خاتم (توپخانه و موشکی) در دوران دفاع مقدس و مشاور فاوا، سردار حسن عاصف مسوول تعمیرگاه و مخابرات نیروی دریایی سپاه و علیرضا حسین زاده مسوول مخابرات مرکز معراج در دوران دفاع مقدس به بیان نقطه نظرات خود در این نشست پرداختند که بخش اول، دوم و سوم آن پیش از این منتشر شده و در ادامه بخش چهارم و پایانی را می‌خوانید.

هدیه خودرویی آلمانی‌ها به رزمنده‌های مخابرات/ وارد کردن قطعات ۴۰ بی سیم با ترفند‌های خاص بچه‌های جبهه

عاصف: فعالیت‌هایی که در قالب بهره برداری از تجهیزات در مخابرات انجام می‌شد به عقبه مهندسی باز می‌گشت که عمدتا در بحث دانش بنیان کار می‌کردند. بخشی از وظیفه ما تعمیر و نگهداری بود، سیستم‌ها فوق العاده پیشرفته بود و ما بدون پشتیبانی فنی و آموزشی تنها با رویکرد انقلابی و «ما می‌توانیم» کار را انجام دادیم. حقیقتا اگر این روحیه نبود نمی‌شد کار را توسعه داد. من به عنوان کسی که ۲۰ سال از عمرم را در تعمیرات سپاه گذراندم می‌گویم همه این روند خود آموزی بود و بسیاری از نیازمندی‌ها با طراحی خودمان انجام می‌شد، تا جایی که عیب اساسی تولید کننده‌های مخابراتی مثل آلمان که سیستم‌های نظامی ناتو را تولید می‌کنند را می‌گرفتیم. ۱۷ نوع عیب را از بی سیم اچ اف آلمانی‌ها گرفتیم و مجبور شدند برای اینکه اطلاعات را به شرکت‌های دیگر ندهیم و بازارشان نخوابد ۲۰ هزار مارک به ما بدهند و نفری یک خودرو هم قرار بود بدهد که حفاظت اجازه نداد. ما هم به جای پول هرچه توانستیم قطعه خریدیم که از این طریق ۴۰ بی سیم را راه اندازی کردیم.

هدیه خودرویی آلمانی‌ها به رزمنده‌های مخابرات/ یخ بستن دستان یک رزمنده برای تعمیر دکل

پورحسن: خیلی از برهه‌های دفاع مقدس ما را خوشحال کرد به خصوص موفقیت‌هایی که در مناطق غرب اتفاق افتاد. اما عملیات بیت المقدس شرایط خاصی داشت. در این عملیات من در جوار شهید حسن باقری بودم. سختی زیادی کشیدیم، اتفاقاتی افتاد و معجزاتی دیدیم که منجر به پیروزی شد و یکی از شیرین‌ترین پیروزی‌ها را رقم زد. یا زمانی که موشک ما به بغداد خورد با وجودی که لیبی خیلی هم راضی به زدن بغداد نبود خدا خواست و درست جایی هدف قرار گرفت که بعدا مشخص شد محل عملیات نظامی و اتاق وضعیت رژیم بعث است، این یک اتفاق باورنکردنی بود. از حمل شبانه تا ایجاد یک ارتباطات امن برای دستور دهی و دستورگیری به همت بچه‌ها انجام شد.

ساخت بی سیم دریایی با نبوغ بچه‌های مخابراتی/ کم کردن هزینه‌های کابل کشی به یک دهم

یساول: کاری که در آن دوران انجام می‌گرفت تلاش شبانه روزی و بی وقفه بود. در اولین عملیات بزرگ ما فتح المبین، من مسوول مخابرات تیپ امام سجاد بودم که ۱۷ گردان داشت. تعدادی از نیرو‌های پاسدار از قبل آموزش مخابرات دیده بودند، اما عمده نفرات که به عنوان مخابراتی و بی سیم چی معرفی شدند بچه‌های بسیجی بودند که ۵ روز وقت داشتیم این ۱۷ گردان را آموزش مخابراتی بدهیم. خود مخابرات تیپ امام سجاد ۶ نیرو بیشتر نداشت. از بعد نماز صبح زیارت عاشورا می‌خواندیم و ۳ گردان ۳ گردان نیرو‌ها را از حمیدیه به شوش می‌آوردیم تا آموزش ببینند و بعد گردان‌های بعدی می‌آمدند. تا ۱۱ یا ۱۲ شب کار طول می‌کشید. عملیات هم که شروع می‌شد همین پنج شش نفر علاوه بر کار‌ها باید به عنوان بی سیم چی کنار فرمانده می‌نشستند و فرماندهان، چون با این بچه‌ها اخت شده بودند کسی دیگر را نمی‌پذیرفتند.

موفقیت‌های زیادی در برهه‌های زمانی دفاع مقدس داشتیم که جزو افتخارات مخابرات است. مثلا در عملیات والفجر ۸ تقریبا چند روز بعد عملیات با تعدادی از برادران کابلی را از عرض رودخانه اروند با شناوری کوچک عبور دادیم و ارتباط تلفنی عقبه خودمان تا فاو که منطقه عملیاتی بود برقرار کردیم. وقتی کار انجام شد بچه‌ها خیلی خوشحال شدند. یا بی سیمی که خاص زمینی است برای غواص‌ها تبدیل به بی سیم دریایی کردیم که و غواص بعد رفتن زیر آب و بیرون آمدن بتواند تماس بگیرد. بعد از عملیات، ارتش می‌گفت چطور ارتباط این غواص‌ها را فعال کردید. در بندرعباس قرار بود کابلی دریایی از منطقه جیره به قشم بکشند که براورد‌های مالی نشان می‌داد حدود ۷۰۰، ۸۰۰ میلیون تومان خرج دارد. خب این مبلغ آن زمان زیاد بود. ما به اتفاق چند تن از دوستان یکسری اقدامات روی کابل زمینی انجام دادیم و در این کار از صنایع الکتریکی شیراز کمک گرفتیم که هزینه خیلی کمی برد. آن زمان کابل دریایی متری ۸ دلار بود و کابل فیبر نوری ۴ میلیون، به این‌ها ۲ لایه روکش و سیم بکسل اضافه کردیم. براورد داشتند کار نصب یک هفته زمان می‌برد که ما سه ساعته با هزینه سرجمع ۳۰ میلیون و کمک گرفتن از یک شناور معمولی کابل را کشیدیم. همه این اقدامات بزرگ حاصل تجربیات دفاع مقدس بود. دکتر فیروز آبادی سر همین اقدام ما ملاقات خصوصی با رهبر معظم انقلاب هماهنگ کرد و ما به دیدار ایشان رفتیم، وقتی کار را توضیح دادیم ایشان خیلی خوشحال شدند.

هدیه خودرویی آلمانی‌ها به رزمنده‌های مخابرات/ یخ بستن دستان یک رزمنده برای تعمیر دکل

کیفیت آموزش‌های ما در سطوح بالای علمی بود/ بچه‌های حشدالشعبی در ایران دوره آموزش مخابرات حرفه‌ای دیدند

عاصف: بی سیم‌هایی که در والفجر ۸ غنیمت گرفتیم خیلی زیاد بود. سازماندهی مخابرات نیروی دریایی سپاه از همین غنائم شکل گرفت. سامانه‌هایی را بعدا خریداری کردیم و شرکت‌های دانش بنیان کار شبکه کردن که از اصول کار است را ایجاد کرد. شبکه ارتباطی مستقل دریایی جنوب از منطقه پسا بندر مرز پاکستان تا اروند شکل گرفت که شامل تلفن یا شبکه ترانک چیزی شبیه موبایل‌ها را در شناور‌ها بود. در راه اندازی مراکز آموزشی کیفیت آموزش‌های ما انقدر بالا بود که بعضا دانشجویانی که از دانشگاه می‌آمدند می‌گفتند آموزش‌های شما در حد فوق لیسانس است. جدیدا هم دوره‌های آموزشی برای حشد الشعبی داشتیم که در سطح بسیار بالایی بود و اذعان می‌کردند امکان تعمیرات موبایل را هم پیدا کرده اند.

دو بار از رهبر معظم انقلاب تشویق در فرمان گرفتم. در نیرو‌های مسلح ۴ سال مخابرات نیروی دریایی اول شد چرا که هم پشتوانه علمی قوی داشت و هم کار‌هایی که با شرکت‌های دانش بنیان شروع کردیم گسترده بود. امروز ما در ایران رادار‌هایی ساختیم که قابل رقابت با رادار‌های مطرح دنیا است و شروعش با مخابرات سپاه بود. بی سیم‌های دریایی که ساخته شد نتیجه تفکری بود که می‌خواست کار علمی و دانشی را علاوه بر برطرف کردن نیاز عملیاتی انجام دهد. در ساخت اتاقک‌های سیار مخابراتی که ویژگی‌های خاصی باید داشته باشد، در بحث تخصصی تامین انرژی و شرایط آب و هوایی امروز حرفی برای گفتن داریم.

دست‌هایی که برای تعمیر یک دکل مخابراتی یخ زد

حسین‌زاده: در عملیات والفجر ۴ ارتباطی را در بانه برقرار کرده بودند که مدتی بعد دچار اشکال شد. بانه ارتفاع ۲ هزار متری از سطح دریا دارد و سرمای هوای منطقه باعث شده بود دکل یخ بزند و سیم آنتن قطع شود. دوستان ما در مخابرات سه ساعت یخ‌ها را شکسته بودند تا عیب کار را برطرف کند یکی از بچه‌ها وقتی از کار برگشت، دست هایش یخ زده بود، دستش را زد به بخاری و دستانش سوخت، با این حال خوشحال بود که ارتباط برقرار شده است.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها