یادداشت/ روزبه قمصری

شکست شبکه جاسوسی موساد علیه ایران در ترکیه

روز گذشته رسانه‌های ترکیه در خبری فوری اعلام کردند که سازمان اطلاعاتی این کشور یک شبکه جاسوسی متعلق به موساد را در داخل خاک ترکیه کشف و آن را متلاشی کردند.
کد خبر: ۵۹۱۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۵ - 24May 2023

شکست شبکه جاسوسی موساد علیه ایران در ترکیهگروه بین‌الملل دفاع‌پرس - روزبه قمصری؛ روز گذشته خبری همچون موجی بزرگ و عظیم همانند سونامی ابتدا رسانه‌های ترکیه و سپس رسانه‌های سایر کشور‌های منطقه را یکی پس از دیگری درنوردید. اما این خبر چیزی نبود جز متلاشی شدن شبکه جاسوسی موساد در ترکیه که بیش از یک سال و نیم بود علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کردند.

اما ماجرا از آنجایی آغاز شد که یک شبکه جاسوسی مرتبط با موساد متشکل از ۱۵ نفر توسط سرویس اطلاعاتی و نیرو‌های امنیتی ترکیه در شهر استانبول بعد از مدت‌ها رصد و تحت نظر بودن در غالب یک عملیات غافلگیرکننده متلاشی شدند و تمامی افراد و اعضای آن دستگیر شدند. عملیاتی که ضربه‌ای بسیار سخت و دردناک بر پیکره موساد به عنوان سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی وارد کرد.

البته نکته‌ای که ماجرا را بسیار جالب و حساس کرد نه متلاشی شدن این شبکه جاسوسی و دستگیر شدن اعضای، بلکه هدف و برنامه‌ای بود که این شبکه جاسوسی برای آن در کشور ترکیه بیش از یک سال و نیم و یا بیشتر فعالیت می‌کرد. بله این شبکه جاسوسی متعلق به موساد در برنامه خود ماموریت داشت تا یک شرکت ایرانی و ۲۳ فرد که با کشورمان دارای روابط تجاری داشتند را هدف قرار داده و اطلاعات مربوط به فعالیت‌ها، اقدامات و برنامه‌های آن را گردآوری کرده و به تل‌آویو ارسال کنند.

حال اینکه سرویس اطلاعاتی و نیرو‌های امنیتی ترکیه بعد از بیش از یک سال پیگیری و تحت نظر قرار دادن این شبکه جاسوسی در خاک خود، بعد از اینکه اطمینان حاصل کرد که این شبکه اقدام به فعالیت جاسوسی علیه یک شرکت ایرانی و افرادی در ترکیه که با جمهوری اسلامی ایران ارتباط تجاری و بازرگانی داشتند وارد عمل شده و با دستگیر کردن تمامی اعضای آن، این شبکه جاسوسی را متلاشی کردند.

از طرف دیگر موضوع جالب توجه در این میان سکوت مقامات و رسانه‌های رژیم صهیونیستی نسبت به فعالیت‌های این شبکه جاسوسی متعلق به موساد در کشور ترکیه و متلاشی شدن آن توسط سرویس اطلاعاتی و نیرو‌های امنیتی ترکیه است. این سکوت و بایکوت خبری به صورتی است که تا این لحظه که بیش از یک روز از انهدام این شبکه جاسوسی گذشته کوچکترین سخن یا اظهارنظری را از طرف سران و مقامات تل‌آویو نداشتیم.

اما در رابطه با آخرین تحقیقات انجام شده و اطلاعاتی که تا این لحظه منتشر شده است باید گفت که موساد توسط یک کارمند در ارتش ترکیه به نام «سرکان اوزدمیر» که به اتهام وابسته بودن به گروه «فتح الله گولن» فراری است، به رهبری این باند جاسوسی رسیده است. ضمن اینکه رهبر این شبکه جاسوسی چندین دیدار را با افسران موساد در چند کشور اروپایی داشته و سپس پیشنهاد جاسوسی از ایران به او و شبکه او پیشنهاد شده است.

بر این اساس آنگونه که از اخبار و گزارشات برآمده، این شبکه جاسوسی متعلق به موساد اطلاعات و اخبار دریافتی مرتبط با این شرکت ایرانی و افرادی که با کشورمان ارتباط داشتند را به صورت بسیار منظم و دقیق برای موساد ارسال می‌کرده است. این اطلاعات نیز شامل مختصات رفت و آمدها، تماس‌های تلفنی، حساب‌های بانکی، آدرس محل سکونت و مکل کار این ۲۳ نفر بوده است. ضمن اینکه با بررسی‌های انجام شده اطلاعات دیگری هم توسط این شبکه جاسوسی به موساد ارسال شده است که تحقیقات برای روشن شدن ابعاد دیگر آن نیز همچنان ادامه دارد.

حال با توجه به تمامی موارد و موضوعات مطرح شده باید گفت خاک ترکیه در سال‌های اخیر به دلیل مجاورت با کشورمان، میزبان رفت و آمد و فعالیت‌های گسترده شبکه‌های جاسوسی مرتبط با موساد بوده است. ضمن اینکه اگر نگاهی دقیق، اما موشکافانه به رسانه‌های ترکیه داشته باشیم متوجه می‌شویم که در سال‌های اخیر اخبار متعددی از کشف، شناسایی و انهدام شبکه‌های متعدد جاسوسی مرتبط با موساد منتشر شده است. موضوعی که به خوبی نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی از خاک ترکیه به عنوان محلی برای انجام فعالیت‌های جاسوسی علیه کشورمان استفاده می‌کرده است.

در پایان باید گفت اگر به تمامی بدبیاری‌ها و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی در مواجهه با گروه‌های مقاومت فلسطینی و حزب‌الله لبنان که موجب سرخوردگی و ناامیدی مردم و مقامات این کشور شده، کشف و انهدام شبکه‌های جاسوسی مرتبط با موساد را هم اضافه کنیم آن وقت است که باید بگوییم شاهد افتادن این رژیم اشغالگر و نامشروع در چرخه‌ای شوم هستیم که انتهای این مسیر برای آن‌ها فروپاشی و نابودی است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار