فتح خرمشهر؛ فتح خون/ یادداشت/ محمد ویسمرادی:

سالروز آزادسازی خرمشهر، سالروز پیروزی جبهه مقاومت بر جبهه کفر بود

سالروز آزادسازی خرمشهر، سالروز پیروزی جبهه مقاومت بر جبهه کفر بود و به‌نوعی الگو و سرخطی عملیاتی شد برای سایر جبهه‌های مقاومت. روزگاری که در مضیقه کامل بوده و روزگاری که دشمن حتی اسم این شهر نیز تغییر داده بودند و آمده بودند که بمانند.
کد خبر: ۵۹۱۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷ - 24May 2023

سالروز آزادسازی خرمشهر، سالروز پیروزی جبهه مقاومت بر جبهه کفر بودگروه استان‌های دفاع‌پرس «محمد ویسمرادی» نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس؛ سالروز آزادسازی خرمشهر، سالروز پیروزی جبهه مقاومت بر جبهه کفر بود و به‌نوعی الگو و سرخطی عملیاتی شد برای سایر جبهه‌های مقاومت. روزگاری که در مضیقه کامل بوده و روزگاری که دشمن حتی اسم این شهر نیز تغییر داده بودند و آمده بودند که بمانند، جوان‌هایی آمدند باهدف زمین نماندن حرف امام آن‌چنان به جنگ کفر رفتند که گویی تنها تکلیف حال آن‌ها این است که دشمنی دیگر در خرمشهر نباشد.

مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در دیدار با جمعی از خانواده‌های ایثارگران و شهدا واقعه‌ی خرمشهر را این‌گونه بیان می‌کنند: «واقعه خرمشهر از دور فقط یک حادثه تاریخی است که برای ملت ایران هیجان‌آور و افتخارآمیز است؛ ولی از نزدیک، این قضیه شبیه یک معجزه بزرگ بود. وقتی رژیم عراق با تشویق دولت‌های دشمنِ انقلاب به مرزهای ما حمله کرد، هدف‌گیری دقیقی کرده بود. خرمشهر، قدمِ اوّل و بسیار مؤثر از این هدف‌گیری بود. هدف آن‌ها به‌طور خلاصه این بود: با خود فکر کرده بودند با پیروزی انقلاب، ایران اولاً نیروی مسلّحی ندارد که از مرزها دفاع کند؛ ثانیاً سامان اداری و اجتماعىِ درستی ندارد تا بتواند به دفاع از کشور و منافع ملی بپردازد؛ ثالثاً در دنیا انقلاب طرفداری ندارد. یک‌طرف آمریکا بود، دشمنِ پر از حقد و کینه علیه انقلاب -چون انقلاب سلطه آمریکا را بر این کشور از بین برده بود، بنابراین از غضب و کینه بر انقلاب و نظام اسلامی پُر بودند- یک‌طرف هم شوروی سابق بود؛ آن‌هم با دلایل دیگری علیه انقلاب اسلامی».

ما باید فراموش نکنیم در بعضی مواقع دشمن ظرفیت‌های ما و محدودیت‌های ما را به‌خوبی می‌شناسد و برای ایجاد فرصت و تهدیدهای مدنظر خود در کشور ما تلاش می‌کند. دراین‌بین تنها چاره و راه‌حلی که مناسب است و به آن باید تکیه کرد، پیشرفت در عین مقاومت هست.

کلمه مقاومت و در بُعد بزرگ‌تر جبهه مقاومت ادبیاتی بود که ابتدا رهبر انقلاب در گفتمان مقاومت نهادینه کردند و درنهایت این‌گونه مقاومت را تعریف کردند: «معنای مقاومت این است که انسان یک‌راهی را انتخاب کند که آن را راه حق می‌داند، راه درست می‌داند، و در این راه شروع به حرکت کند و موانع نتواند او را از حرکت در این راه منصرف کند و او را متوقف کند؛ این معنای مقاومت است». معظم له در بیان دیگر در مرحله تبیین هدف مقاومت چنین فرمودند: «هدف مقاومت، رسیدن به نقطه بازدارندگی در اقتصاد و مسائل سیاسی، اجتماعی و نظامی است...».

رهبر انقلاب به‌عنوان کسی که گفتمان مقاومت را نهادینه کردند، در خصوص پشتوانه انتخاب مقاومت چنین فرمودند: «پشتوانه انتخاب مقاومت از سوی امام بزرگوار یک پشتوانه منطقی و عقلانی و علمی و البته دینی است. بنابراین اجزای این منطق را عرض می‌کنم: یک جزء این است که مقاومت، واکنش طبیعی هر ملت آزاده و باشرف در مقابل تهدید و زورگویی است. دوم اینکه مقاومت، برخلاف تسلیم، موجب عقب‌نشینی دشمن می‌شود. بخش سوم از منطق مقاومت آن است که مقاومت البته هزینه دارد اما هزینه تسلیم در برابر دشمن بیشتر است».

این پشتوانه و این گفتمان باعث شد که امروز مقاومت گسترش پیدا کند و تبدیل به یک جبهه شود که در ذیل این جبهه همه‌ی کشورهایی که ادبیات مقاومت در آن نهادینه‌شده است به این جبهه گرد هم‌آیند و خاری شوند در چشم اغیار و بیگانگان.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار