در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس؛

سرلشکر صفوی: تهدید مشترک آمریکا در مورد روسیه و چین می‌تواند قدرت ژئوپلیتیک ما را افزایش دهد/ دو واحد درسی مکتب سلیمانی از مهر امسال تدریس می‌شود

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: تهدید مشترک آمریکا در مورد روسیه و چین و البته علیه ما می‌تواند بر اساس تحقیقات و منافع مشترک، دانش سیاسی و قدرت ژئوپلیتیک ما را بالا برده و افزایش دهد.
کد خبر: ۵۹۱۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۸ - 29May 2023

تهدید مشترک آمریکا در مورد روسیه و چین می‌تواند قدرت ژئوپلیتیک ما را افزایش دهد/ دو واحد درسی مکتب سلیمانی از مهر امسال تدریس می‌شودسردار سرلشکر پاسدار «سید یحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در گفت‌و‌گو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، با بیان اینکه نهضت خاطره‌گویی به شکل مطلوبی در حال انجام است، درباره این نهضت اظهار داشت: حدود شش سال قبل در شرفیابی که خدمت فرمانده معظم کل قوا داشتم، دستور ایشان در ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ برای راه‌اندازی نهضت خاطره‌گویی به بنده ابلاغ شد؛ در گزارشی که ۲ سال بعد یعنی در سال ۱۳۹۷ خدمت ایشان ارائه دادم، معظم‌له این جملات را نوشتند «طرز کار خوب است. به سلامت به گسترش آن بپردازید»؛ البته از سال ۹۷ تاکنون نیز یک گزارش دیگر ارائه شده است.

سرلشکر صفوی با اشاره به اینکه برای گسترش و پیشرفت نهضت خاطره‌گویی، اجرای این طرح با ابلاغ فرمانده کل سپاه راه‌اندازی شده است، افزود: کاری که ما در قالب نهضت خاطره‌گویی انجام می‌دهیم با کاری که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس انجام می‌دهد متفاوت است؛ زیرا مأموریتی که فرمانده معظم کل قوا به ما داده در رابطه با مجموعه نیرو‌های مسلح است؛ بر این اساس آنچه بنیاد حفظ آثار کار می‌کند به بیرون از نیرو‌های مسلح همچون دانشگاه‌ها و مدارس مرتبط می‌شود، اما با این حال در پشتیبانی و حمایت، یک هم‌افزایی با بنیاد حفظ آثار خواهیم داشت.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: در خصوص روایت‌هایی که از دفاع مقدس عنوان می‌شود باید از کتاب‌هایی که دقیق و درست نوشته شده استفاده کرد؛ به عنوان مثال اخیراً سردار مومنی ۲ یا ۳ کتاب از عراقی‌ها چاپ کردن که کتاب جالبیست و یک کتابی که آمریکایی‌ها وقتی عراق را گرفتن با فرماندهان لشکر‌های صدام مصاحبه کردند که این هم کتاب بسیار دقیقی است.

وی با اظهار این مطلب که در رابطه با دفاع مقدس باید هم به راهبرد خودمان و هم راهبرد‌های عراقی‌ها اشاره داشته باشیم، عنوان کرد: مهم‌ترین خصوصیات عملیات فتح المبین وضعیت روحی و روانی نیرو‌های خودی و دشمن است؛ وضعیت روحی دشمن با پیروزی‌های پی در پی، شکستن حصر آبادان، طریق‌القدس و فتح‌المبین نه‌تنها بهم ریخته بود، بلکه باور‌ها و توانایی‌های خود را هم از دست داده بودند.

سرلشکر صفوی در ادامه بیان داشت: دشمن اصلا تصور نمی‌کرد که در ظرف کمتر از هشت ماه بتوانیم سه یا چهار عملیات بزرگ انجام دهیم و طی آن ۳۶ هزار نفر اسیر هم بگیریم؛ نکته‌ای که شاید کمتر عنوان شده باشد، این است که بعد از اتمام جنگ در همان منطقه عملیات الی بیت‌المقدس سه حوزه نفتی کشف کردیم که در حال استخراج هستیم.

وی با بیان اینکه عراقی‌ها در زمان عملیات آزادسازی خرمشهر نفهمیدند که منطقه عبور از کارون کجاست، افزود: عراقی‌ها می‌دانستند که ما در عملیات بیت المقدس، برای خرمشهر می‌رویم لذا عراقی‌ها هوشیار شده بودند و می‌دانستند که ما به کجا حرکت می‌کنیم، ولی با وجود هوشیار بودن، زمان عملیات و تاکتیک عملیات رو نمی‌شناختند؛ فکر می‌کردند هشتم یا نهم فروردین که فتح‌المبین تمام شده است؛ مثلاً ما چند ماهی استراحت می‌کنیم به همین دلیل وقتی عملیات از اردیبهشت شروع شد، عراقی‌ها اصلاً تصور نمی‌کردند در آن زمان به آن‌ها حمله کنیم.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا تصریح کرد: در مرحله چهارم عملیات یک لحظه عراقی‌ها تصور کردن که به جای رفتن به سمت خرمشهر می‌خواهیم از مرز عبور کنیم و به سمت بصره برویم؛ لذا این باعث شد که آن‌ها مقاومت در خرمشهر را کمی پایین بیاورند.

وی تاکید کرد: آزادسازی خرمشهر آرایش سیاسی را در منطقه به هم ریخت، زیرا بعد از فتح خرمشهر همه حامیان منطقه‌ای عراق مثل سعودی‌ها، کویتی‌ها، اماراتی‌ها، مصری‌ها و حتی یمنی‌ها آنچنان مضطرب شدند که دست به دامن آمریکایی‌ها شدند و از آن‌ها درخواست کردند تا بیایند از عراق حمایت کنند، بلکه معادله کمی عوض شود.

سرلشکر صفوی ادامه داد: بر این اساس، وزارتخانه‌های خارجه و دفاع آمریکا صراحتاً اعلام کردند که کمک به عراق برای واشنگتن در جهان عرب منافع زیادی به همراه دارد؛ آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بیش از چندین میلیارد دلار سلاح در اختیار عراق قرار دادند که پول آن هم توسط عربستان و کویت پرداخت می‌شد.

وی در ادامه با اشاره به کلام امام خامنه‌ای مبنی بر اینکه «خرمشهر‌ها در پیش است» افزود: می‌توانیم از عواملی که ما را در دفاع مقدس و به‌خصوص در فتح خرمشهر به پیروزی رساند، برای عبور از وضعیت فعلی کشور استفاده کنیم؛ ما بعد از ۴۰ سال خیلی قوی‌تر شده‌ایم، امکاناتمان، نفوذ و روابط سیاسی‌مان هم وسیع‌تر و هم بیشتر شده است؛ به‌عنوان نمونه می‌توان به حضور در شانگهای اشاره کرد که به‌واسطه آن، تراز قدرت کشور بالا آمده؛ البته آرایش دشمنان نیز عوض شده است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا اضافه کرد: آمریکایی‌ها با روس‌ها و چینی‌ها درافتادند و این تهدید مشترک آمریکا در مورد روسیه و چین و البته علیه ما می‌تواند بر اساس تحقیقات و منافع مشترک، دانش سیاسی و قدرت ژئوپلیتیک ما را افزایش دهد.

وی افزود: امام (ره) با هدایت‌های خود، ما را در جنگ هشت ساله به پیروزی رساندند و مقام معظم رهبری هم با تدابیر خود، مدافعان حرم را به پیروزی رساندند که می‌توانیم از این عوامل استفاده کنیم؛ البته در وضعیت داخلی کشور هم باید به سفره مردم، به زندگی مردم و انسجام بین ملت و دولت فکر کنیم.

سردار صفوی اضافه کرد: ما تلاش کردیم که دفاع مقدس را در ۲ واحد درسی در نظر بگیریم که برای تمام دانشگاه‌ها تصویب شده است. سال قبل پژوهشگاه دفاع مقدس تلاش کرد تا با کمک وزارت علوم و بر اساس آنچه مقام معظم رهبری فرمودند که «شهید سلیمانی شخص نیست، یک مکتب است»، مکتب سلیمانی را تبدیل به ۲ واحد درسی کند که این مصوبه از مهرماه امسال عملیاتی خواهد شد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها