فتح خرمشهر؛ فتح خون/ استاندار لرستان:

فتح خرمشهر نقطه عطفی در تاریخ ایران است

زیویار گفت: با اشاره به اینکه دوران دفاع مقدس دوره بازسازی غرور ملی، اعتماد به نفس ایرانیان با توکل به خدا بود، گفت: فتح خرمشهر یک نقطه عطف در تاریخ ایران است.
کد خبر: ۵۹۱۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲ - 24May 2023

فتح خرمشهر یک نقطه عطف در تاریخ ایران است

به گزارش دفاع‌پرس از خرم آباد،  «فرهاد زیویار»، استاندار لرستان، امروز( چهارشنبه) در صبحگاه مشترک یگان‌های نظامی و انتظامی لرستان گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر  و روز مقاومت ایثار و پیروزی ضمن ادای احترام ویژه به مقام شامخ شهیدان انقلاب اسلامی، شهدای دفاع مقدس، نهضت مقاومت، شهدای آزادسازی و فتح خرمشهر و خانواده‌های شهدای این واقعه بزرگ، اظهار داشت: امروز سوم خرداد و دهه کرامت و سالروز دفاع جانانه و غیرتمندانه رزمندگان این خطه در حاج‌عمران است.

وی عملیات حاج‌عمران را از عملیات‌های غرورآفرین برای کشور و استان لرستان دانست و افزود: استان لرستان نزدیک به ۳۰۰ شهید را در منطقه حاج عمران برای دفاع از انقلاب، نظام و سرحدات کشور تقدیم کرد و در این عملیات خاکی که در تصرف دشمن درآمده بود پس گرفته شد.

زیویار با بیان تاریخچه‌ای از آغاز جنگ تحمیلی گفت: جنگ تحمیلی از اواخر شهریور ۱۳۵۹ شروع شد و بیش از یکسال به دلایل مختلف از جمله بی‌کفایتی فرماندهی بنی‌صدر و شرایط انقلاب اسلامی، برتری با نیروهای دشمن و بعثی بود و همین امر باعث شد در یک برهه کوتاه، ضرباتی به کشور وارد شود.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه بهار سال ۱۳۶۱ عرصه دلاورمردی‌های رزمندگان اسلام یاداور حماسه‌های تاریخی بود گفت: رزمندگان اسلام در فروردین سال ۱۳۶۱ زمانی که دشمن در توهم و تصورات باطل خود سیر می‌کرد به‌یک‌باره فاتح جنگ شد، به طوری‌که عملیات غرورآفرین فتح‌المبین با رمز یا زهرا ورق جنگ را تقریبا به صورت کامل برگرداند.

وی از عملیات فتح‌المبین به عنوان رمز عملیات بیت‌المقدس با یک نگاه غیرنظامی  یاد کرد و افزود: این عملیات مقدمه و بسترساز و محک قدرت رزمندگان اسلام در همان مقطعی بود که نیروهای دشمن به قصد شهرهای شمالی خوزستان مانند دزفول و اندیمشک تا سر حدات مناطق غرب کرخه جلو آمده بودند؛ اما در این عملیات شکست سنگینی را متحمل شدند.

زیویار با بیان اینکه دوران دفاع مقدس دوره بازسازی غرور ملی، اعتماد به نفس ایرانیان با توکل به خدا بود و در تاریخ این‌ حماسه‌ها برجستگی‌های خاص خود را دارد، گفت: در تاریخ بعد از ۴۱ سال عیار مقاومت و دلاورمردی‌های رزمندگان اسلام در فتح خرمشهر یک نقطه عطف به حساب می‌آید کمااینکه برای همه ملت‌ها این نقطه عطف‌ها ارزش دارند و برای ما هم به نحو بارزتری دارای ارزش هستند.

استاندار لرستان با بیان اینکه در تاریخ انقلاب اسلامی سوم خرداد تا دنیا دنیاست برای تقویم ایران یک روز تاریخی، خاص و عزیز باقی خواهند ماند، اضافه کرد: سوم خرداد ایام‌الله است و به تعیبر امام خمینی(ره)، این خدای تبارک و تعالی این پیروزی‌ها را نصیب ملت ایران کرد و رزمندگان اسلام هم این هم این را می‌دانستند و در اولین گام پس از پیروزی و آزادسازی خرمشهر در مسجد جامع نماز شکر به جا آورند.

 وی با بیان اینکه فتح خرمشهر پس از ۱۹ ماه زجر و فشار به ملت ایران پایان اشغال یک شهر یا بخش خاک از یک کشور نبود بلکه شاه‌کلید یک مبارزه و رزم‌آوری، اقتدار، انسجام، اعتماد به نفس ملی و ایمانی در مقابل یک توطئه تمام عیار بود، افزود: هم ملت ایران و هم کسانی که عزم خود را در این جنگ جزم کرده بودند این را می‌دانستند و در تاریخ ۲۰۰ ساله قبل از این واقعه بی‌سابقه بود که ایرانیان اجازه ندهند بخشی از خاکشان با زور جدا شوند.

زیویار با اشاره به اینکه عملیات بیت‌المقدس حاصل ۲۴ روز نبرد تا سوم خرداد است، گفت: نتیجه این عملیات  انهدام نیروهای حاضر در صحنه دشمن و بازگشت امنیت به خوزستان بود و تمام این موارد توانستنی بود که با توکل به خدا انجام شد و با محاسبات بشری و بنا بر استراتژی‌های متداول جنگی و تجهیزات جنگی و حمایت‌هایی که از ارتش بعثی صورت می‌گرفت این امکان میسور نبود.

استاندار لرستان گفت: با این فتح، جشنی تمام عیار صورت گرفت، خون بر شمشیر پیروز شد، غیرت بر ابزارآلات نظامی فائق آمد غیرتی که از بطن بود و معجزه بود و همان‌گونه که امام فرمودند خرمشهر را خدا ازاد کرد کار خدایی بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار