غرب همچنان در توهم آقایی بر جهان!

سخنان شرکت‌کنندگان در نشست سران گروه ۷ نشان داد که غرب صرفا دیدگاهی را می‌پذیرد که همراه با خواستش باشد و در غیر این صورت بی‌طرفی را برابر با دشمنی با خود می‌داند.
کد خبر: ۵۹۱۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰ - 25May 2023

غرب همچنان در توهم آقایی بر جهان!به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، نشست سران گروه هفت با حضور کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده در حالی در هیروشیما برگزار شد که عدم عذرخواهی بایدن از مردم ژاپن بابت بمباران هسته‌ای این شهر و ناکازاکی نشان داد که غرب همچنان بر دکترین هسته‌ای غیر صلح‌آمیز اصرار دارد و پذیرای هیچ اصل اخلاقی در این زمینه نیست.

جالب اینکه ژاپن مدعی شده بود حضور سران گروه هفت در هیروشیما به عنوان نماد قربانیان استفاده از بمب هسته‌ای، به معنای پای‌بندی این کشور‌ها به اصول منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی از جمله اتمی است!

علاوه بر این و محور‌های مورد بحث درباره مسأله اوکراین با تمرکز بر استمرار جنگ، رفتار گروه هفت در قبال چین نیز نشان داد که غربی‌ها همچنان در توهم آقایی بر جهان به سر می‌برند.

هر چند که اعضای این نشست در بیانیه پایانی مدعی آمادگی برای برقراری رابطه‌ای سازنده و با ثبات با چین شدند و حفظ رابطه و تعامل سازنده با پکن را امری ضروری تلقی کردند، اما رفتار عملی غربی‌ها بیان‌گر حقیقتی ورای این ادعا بود.

اول؛ حضور «چارلز میشل» رئیس شورای اتحادیه اروپا، «یون سوک یئول» رییس جمهور کره‌جنوبی، مقامات استرالیا، جزایر قمر، جزایر کوک، هند، اندونزی و ویتنام در این نشست به عنوان قطعات پازل ضدچینی غرب، عملا نوعی یارگیری علیه پکن بود.

ترکیب‌های این نشست مانند حلقه آمریکا و برخی شرکای اروپایی در قالب روابط دو و چندجانبه نظیر پیمان آکوس برای ساخت زیردریایی هسته‌ای و تقویت هم‌گرایی در اقیانوس آرام و دریای چین عملا نشان از یک طراحی هدف‌مند برای افزایش فشار‌ها علیه پکن داشت.

دوم؛ مواضع طرح شده در بیانیه پایانی اجلاس نیز به وضوح از این رویکرد تقابلی حکایت داشت که البته با واکنش پکن نیز همراه شد.

وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای ضمن متهم کردن کشور‌های گروه ۷ به حمایت از جدایی‌طلبی تایوان، گفت که آن‌ها در اظهارات خود هیچ اشاره‌ای به مخالفت با نیرو‌های جدایی‌طلب در این جزیره نکردند.

در این بیانیه آمده است: «گروه ۷ به اظهارات خود در مورد حفظ صلح در تنگه تایوان ادامه می‌دهد، اما به مخالفت خود با استقلال تایوان اشاره نمی‌کند و این یعنی اساساً از نیرو‌های جدایی طلب این جزیره حمایت می‌کند.»

وزارت خارجه چین با بیان اینکه راهکار مسئله تایوان مربوط به مردم چین است و باید توسط آن‌ها تصمیم‌گیری شود، اظهار داشت: «هیچکس نباید عزم راسخ، اراده تزلزل‌ناپذیر و توانایی گسترده مردم چین برای دفاع از حاکمیت دولت و تمامیت ارضی را دست کم بگیرد.»

سوم؛ رفتار عملی و مواضع گفتاری حاضران در نشست در کنار آنچه طی روز‌های پیش از نشست از سوی غرب صورت گرفته، بُعد دیگری از رویکرد تهاجمی اروپا و آمریکا علیه پکن را آشکار می‌سازد.

«ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس در سخنان خود گفت: «چین بزرگترین چالش دوران کنونی برای امنیت و شکوفایی جهان به شمار می‌آید.»

پیش از او نیز «لیز تراس» که پیش از سوناک نخست وزیر انگلیس بود، در سفری تهدیدآمیز به تایوان رفته بود.

از سوی دیگر رئیس‌جمهور ایالات متحده در کنفرانس خبری در هیروشیما با لحنی هشدارآمیز، چین را تهدید کرد که در صورت اقدام یک‌جانبه علیه تایوان، با واکنش آمریکا مواجه خواهد شد.

«جو بایدن» در جمع خبرنگاران با حمایت قاطعانه از تایوان در مقابل چین گفت: «ما همچنان به حمایت از توانمندی تایوان برای دفاع از خود ادامه می‌دهیم و یک درک روشن و واشح بین متحدان ما وجود دارد مبنی بر آن‌که اگر چین به صورت یک‌جانبه عمل کند، با پاسخ روبرو خواهد شد؛ و این اقدام پاسخ خواهد داشت.»

هم‌زمان با این اظهارات و نشست گروه هفت، وزارت دفاع جزیره تایوان روز شنبه از برگزاری رزمایشی با نظارت ژنرال‌های آمریکا با هدف شبیه‌سازی حملات احتمالی ارتش چین به این جزیره خبر داد.

نکته قابل توجه آنکه در اقدامی کاملا تحریک‌آمیز علیه منافع چین و البته روسیه، «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه سفری کوتاه و نمادین به مغولستان داشت. این اولین سفر رئیس‌جمهور فرانسه به کشوری است که بین چین و روسیه قرار دارد.

مجموع این رفتار‌ها علیه چین حاوی نکته‌ای کلیدی است و آن اصرار غرب بر تغییر رفتار چین در قبال جنگ اوکراین است.

پکن همواره تلاش نموده به عنوان یک بازیگر مستقل و میانجی‌گر صلح ایفای نقش کند، چنانچه «شی جین پینگ» هم با «ولادیمیر پوتین» و هم با «ولودیمیر زلنسکی» روسای جمهوری روسیه و اوکراین گفتگو کرده و طرحی ۱۲ ماده‌ای برای صلح ارائه داده است.

این رویکرد تعاملی از سوی پکن در حالی صورت گرفته که نوع واکنش غرب به این میانجی‌گری و رویکرد بی‌طرفانه چین جای تامل بسیار دارد.

«جوزف بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته؛ روابط این اتحادیه با چین تا زمانی که پکن روسیه را به عقب‌نشینی از اوکراین وادار نکند، توسعه نخواهد یافت.

حلقه تکمیلی سخنان بورل را می‌توان در مواضع «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان دید که خطاب به همتای چینی خود مدعی شد؛ بی‌طرفی در جنگ اوکراین به منزله گرفتن طرف روسیه است و باعث فشار بیشتر به منظور پایان دادن به درگیری می‌شود.

او در یک نشست مطبوعاتی در برلین با «چین گانگ» وزیر خارجه چین گفت: بی‌طرفی به معنای جانبداری از متجاوز است و به همین دلیل، اصل راهنمای ما این است که روشن کنیم در کنار قربانی هستیم.

این جمله وزیر خارجه آلمان شاه‌کلید رفتار غرب در نشست گروه هفت در قبال چین و سایر تحولات جهانی است و ماهیت اصلی غرب را در تعامل و تقابل با سایر کشور‌ها حتی آنانی که میانجی‌گری در حل بحران‌ها دارند را نشان می‌دهد.

سخنان بائربوک نشان می‌دهد که غرب صرفا دیدگاهی را می‌پذیرد که همراه با خواستش باشد در غیر این صورت بی‌طرفی را برابر با دشمنی با خود می‌داند.

به عبارت دقیق‌تر؛ غرب مدعی است که هیچ کشوری حق رویکرد مستقل و بی‌طرفانه را در جهان ندارد و صرفا باید تابعی از رفتار غرب باشد، به‌گونه‌ای که هر جا که غرب جنگ بخواهد در کنار غرب باشد و اگر نیازمند صلح برای منافعش بود راه سکوت و خودداری از اعتراض به رفتار‌های غرب را در پیش گیرد.

منبع: نورنیوز

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار