رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

شاهد افول آمریکا هستیم

امیر پوردستان گفت: در شرایط کنونی شاهد افول آمریکا و تبدیل آن به کشوری دست دوم هستیم.
کد خبر: ۵۹۱۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷ - 25May 2023
شاهد افول آمریکا هستیمبه گزارش دفاع‌پرس از اراک، امیر سرتیپ «احمدرضا پوردستان» رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در یادواره ۲۵ شهید منطقه جمهوری اسلامی شهرستان محلات که شامگاه سوم خردادماه همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) شهرستان محلات برگزار شد، اظهار داشت: اینکه انسان آسایش، راحتی و آرامش دیگران را به آرامش و راحتی خود ترجیح می‌دهد و برای دفاع از اعتقادات و باورهای خود، سینه خود را آماج گلوله‌های دشمن می‌کند تا دین و اسلام و قرآن بماند، ناشی از روح بزرگ اوست.
 
وی با اشاره به اینکه شهدا در مکتب امام حسین(ع) درس آموخته‌اند، ادامه داد: همین مسئله باعث شده ‌است که شهدا در مقابل ظلم بایستند و سربلندی، عزت و اقتدار امروز ما به برکت خون‌های پاک و مجاهدت این جوانان است. شهید مانند شمع می‌سوزد تا راه را روشن کند، به زمین می‌افتد تا ما بتوانیم بایستیم و راه را ادامه دهیم. خون شهید در رگ‌های جامعه دمیده می‌شود و با خود نشاط، طراوت و سرسبزی ایجاد می‌کند. خون حاج قاسم در رگ‌های تک‌تک سربازان و بسیجیان دمید و آنها را نه تنها برای دفاع از اسلام در جغرافیای داخلی جمهوری اسلامی ایران، بلکه در خارج از جغرافیای جمهوری اسلامی ایران آماده کرد.
 
رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی تصریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷ برای آمریکایی‌ها یک شوک سیاسی و ژئوپلیتیک بود. اگر کمی به عقب برگردیم و وقایع نیم‌قرن اخیر را مرور کنیم، اتفاقات مهمی را مشاهده می‌کنیم که در روندهای بین‌المللی اثرگذار بوده و محاسبات بین‌المللی را دچار تغییرات کرده است.
 
امیر پوردستان با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری از این وقایع به پیچ تاریخی، گفت: در این ۵۰ سال پس از انقلاب چندین پیچ تاریخی داشتیم. اولین پیچ تاریخی، پیروزی انقلاب اسلامی بود. پیامد آن، تغییر معادلات سیاسی، اقتصادی و نظامی در منطقه و جهان بود. سازمان‌های بین‌المللی دستاوردی برای کشورهای غیرغربی ندارند و هدف آن‌ها، گسترش و حمایت از کشورهای غربی بوده است.
 
وی با اشاره به نفوذ آمریکا در تصمیم‌گیری‌های کشور پیش از انقلاب ادامه داد: درد اصلی آمریکایی‌ها از دست دادن نفت ایران نبود بلکه درد اصلی آنها این بود که انقلاب اسلامی با خود ادبیات جدیدی مانند استقلال، آزادی، ولایت فقیه و مردم سالاری دینی را آورده بود که حرف تازه‌ای به همراه داشت. به همین دلیل از همان اوایل بعد از انقلاب اسلامی یعنی از بیست و سوم بهمن ۱۳۵۷، با تحریم کشور به دنبال براندازی بود.
 
رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی با اشاره به سیاست منزوی‌سازی که آمریکا در قبال شوروی بکار گرفت افزود: این اقدام را در قبال جمهوری اسلامی نیز انجام دادند و موج ترور را در کشور به راه انداختند و زمانی که به نتیجه نرسیدند، صدام را تشویق کرد تا به کشور ما حمله کند.
 
امیر پوردستان تصریح کرد: شرایط ابتدای جنگ به دلیل تحریم اقتصادی مناسب نبود و کشوری وابسته بودیم. کالاهای اساسی در کشور کم بوده و فضای سیاسی کشور سنگین بود. سپاه و ارتش ما درگیر مبارزه با نیروهای ضدانقلاب در کردستان بودند و با گروه‌های ترور و بمب‌گذار در داخل کشور مقابله می‌کردند اما رشادت رزمندگان ما مانع از پیشروی نیروهای صدام شد. در آن شرایط، ملت نجیب ما در برابر دنیای استکباری ایستاده بود.
 
وی گفت: پس از جنگ جهانی دوم هر جنگی که در دنیا صورت گرفت، یک طرف آن شوروی و طرف دیگر آن آمریکا بود. اما در جنگ تحمیلی، آمریکا و شوروی در کنار همدیگر پشت صدام قرار گرفتند. کشورهای عربی را نیز ملزم به هزینه کردن برای صدام کردند. کشور ما با این همه محدودیت در برابر دنیای استکباری ایستاده بود و با همت رزمندگان و پشتیبانی قاطع مردم توانست در این جنگ پیروز شود. این پیروزی کار کوچکی نبود.
 
امیر پوردستان بیان کرد: دومین پیچ تاریخی، فروپاشی شوروی پس از جنگ ایران و عراق بود که پیامدهای زیادی از جمله پایان دوران جنگ سرد را برای جهان به همراه داشت و پیامد بعدی آن، معرفی آمریکا به عنوان تنها ابرقدرت بود. آمریکا برای اثبات ابرقدرتی خود، پروژه جنگ ستارگان را تعریف کرد. آنقدر مقاله و فیلم با این موضوع تهیه کردند که دنیا نیز این توانمندی آمریکا را باور کرد در صورتی که این مسئله یک دروغ واضح بود. آمریکایی‌ها دروغگوترین کشور جهان هستند.
 
وی افزود: یکی از موسسات مطالعاتی آمریکا نظریه‌ای مبنی بر شکل‌گیری یک قطب قدرت جدید به نام جهان اسلام ناشی از وحدت شیعه و سنی ارائه داده که انقلاب اسلامی زمینه‌ساز آن است. آمریکایی‌ها برای جلوگیری از تشکیل این قطب به این نتیجه رسیدند که باید خودشان وارد منطقه شوند.
 
وی تصریح کرد: برای اینکار سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به دنبال بهانه‌ای بودند که این بهانه را با حادثه ۱۱ سپتامبر فراهم کردند. حضور آمریکا در منطقه در سال ۲۰۰۱ با هدف حمله به جمهوری اسلامی بود. به همین منظور ۳۰ کشور را برای حمله به ایران با خود همراه کردند. به همین دلیل دشمن جنگ را به سمت افغانستان منحرف کرد.
 
امیر پوردستان با اشاره به اقدامات اطلاعاتی و نظامی آمریکا در کنار مرزهای ایران اظهار کرد: هدایت‌های مقام معظم رهبری و تدابیر وی بود که نگذاشت مشکلی برای کشور به وجود بیاید. رهبری کاری کردند که آمریکایی‌ها با صرف چند تریلیون دلار، دست از پا درازتر منطقه را ترک کرده و با تشکیل داعش در سوریه و عراق، راهبرد جدید جنگ یعنی جنگ نیابتی را تعریف کردند. اگر حاج قاسم پرچم را به دست نگرفته بود و اگر این جوان‌های رشید مدافع حرم نبودند، مشخص نبود که اکنون باید در کجا با داعش می‌جنگیدیم.
 
وی با اشاره به مصداق‌هایی برای رهبری پیامبرگونه مقام معظم رهبری افزود: اگر مسئولین به رهنمودهای ایشان دل بسپارند، با چنین مشکلاتی مواجه نخواهیم بود. کشور ما در شرایط خاصی است و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز این شرایط را به پیچ تاریخی تعبیر کرده‌اند. در این پیچ تاریخی شاهد افول آمریکا و تبدیل آن به کشوری دست دوم هستیم.
 
امیر پوردستان  ادامه داد: دلار آمریکا در حال خروج از مبادلات بازرگانی است و این کشور از لحاظ نظامی و سیاسی تضعیف شده است در حال حاضر بارقه‌های تمدن نوین اسلامی در حال مشاهده است؛ تمدن اسلامی‌ که در حال زمینه‌سازی برای ظهور امام عصر(عج) است. پشتوانه شما برای خدمت نظام اسلامی باید قوی باشد. به همین دلیل با کتاب خواندن، دانسته‌های خود را افزایش دهید.
 
انتهای پیام/ 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار