دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

رژیم صهیونیستی بازنده بزرگ احیای روابط سوریه و اتحادیه عرب

احیای روابط بین کشور سوریه و اتحادیه عرب دشمنان این کشور به خصوص رژیم صهیونیستی را غافلگیر و نگران کرده است به صورتی که بنا بر اعتراف کارشناسان تل‌آویو بازنده بزرگ احیای روابط دمشق و جهان عرب است.
کد خبر: ۵۹۲۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۰ - 27May 2023

رژیم صهیونیستی بازنده بزرگ احیای روابط سوریه و اتحادیه عربگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: دعوت از سوریه و شرکت این کشور در اجلاس اتحادیه عرب خبر‌های بسیار خوبی برای دوستان دمشق و همچنین حاوی اخبار بسیار بدی برای رقبا و دشمنان این کشور است. در حقیقت احیای این روابط آنقدر برای آمریکا و رژیم صهیونیستی غافلگیرکننده و نگران کننده بود که بنا بر نظر اغلب کارشناسان می‌توان رژیم صهیونیستی را بازنده بزرگ این برقراری روابط بین سوریه و اتحادیه عرب دانست.

اما برقراری مجدد روابط بین کشور سوریه و اتحادیه عرب فقط به مرز‌های دو طرف ماجرا محدود نبوده و باقی نخواهد ماند، زیرا در مدت زمانی که شاهد برقراری روابط بین دو طرف هستیم می‌بینیم که پیامد‌های این عادی‌سازی روابط به داخل مرز‌های رژیم صهیونیستی هم کشیده شده است. امری که نخستین آثار آن متوقف کردن و یا دست کم کند کردن سرعت عادی‌سازی روابط بین این رژیم اشغالگر و کشور‌های عربی و اسلامی است.

البته دعوت رهبران کشور‌های عربی از بشار اسد برای شرکت در نشست اتحادیه عرب کاملا بر خلاف طرح‌ها و برنامه‌های سران تل‌آویو به منظور انزوای هرچه بیشتر دولت بشار اسد در میان کشور‌های عربی است. زیرا میزان و سطح روابط مابین سوریه و کشور‌های عربی از جایگاه و اهمیت بسیار مهمی برای مقامات این رژیم اشغالگر برخوردار است و اگر رواب سرد و نامناسبی بین دو طرف حاکم باشد، شرایط برای عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و اعراب کاملا مناسب خواهد بود.

حال اخبار و گزارش‌هایی که توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی بعد از برقراری مجدد روابط سوریه با کشور‌های عربی منتشر شده نشان می‌دهد که برقراری مجدد روابط بین کشور دمشق و اتحادیه عرب، یک شکست بزرگی برای تل‌آویو محسوب می‌شود، زیرا مقامات رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته به خصوص از زمان آغاز فتنه داخلی در سوریه تلاش فراوانی کرده بودند تا هرچه بیشتر بین دمشق و پایتخت‌های کشور‌های عربی فاصله ایجاد کنند و در این مسیر اختلاف‌های فراوانی را در جهت منافع دو طرف ایجاد کرده بودند.

موضوع دیگری که رژیم صهیونیستی را به عنوان بازنده‌ای بزرگ در ماجرای برقراری مجدد روابط بین سوریه و اتحادیه عرب معرفی می‌کند افزایش سطح روابط بین دمشق و پایتخت کشور‌های عربی منطقه است. این موضوعی است که در آینده موجب می‌شود رژیم صهیونیستی پیرامون اقدامات خود علیه سوریه با موانع فراوان و پیش‌بینی نشده‌ای روبرو شود.

از طرف دیگر این مسائل شاید موجب شود که رژیم صهیونیستی همانند گذشته نتواند اهداف موردنظر خود را در این کشور مورد هدف قرار بدهد. زیرا پذیرفتن سوریه در میان کشور‌های عربی موجب می‌شود که مشروعیتی که تا امروز برای حمله به خاک سوریه را داشت را از دست بدهد. ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود بعد از این برقراری مجدد روابط بین دشمن و کشور‌های عربی اگر تل‌آویو به منطاقی از خاک سوریه حمله کند موجب شود تا میان رژیم صهیونیستی و کشور‌های عربی تنش‌های جدید و غیرقابل پیش‌بینی ایجاد شود که نه تنها به روند عادی‌سازی روابط این رژیم شاغالگر با اعراب آسیب بزند بلکه این جریان را به صورت کامل متوقف کند.

اما برخی از افسران اطلاعاتی و کارشناسان رژیم صهیونیستی بر این عقیده هستند که عادی سازی روابط سوریه و اتحادیه عرب در حوزه ارتباط میان دمشق و تهران تاثیری نداشته و نه تنها موجب کاهش نفوذ ایران در سوریه نخواهد شد بلکه دامنه این همکاری‌ها در سایه برقراری مجدد روابط بین این دو کشور نیز بیشتر نیز خواهد شد. زیرا روابط بین ایران و سوریه عمیق‌تر از آن است که تحت تاثیر ارتباط دشمن با اتحادیه عرب دچار تغییر و تحول آن هم از جنسی که تل‌آویو انتظار دارد شود.

در پایان باید گفت هم اکنون وضعیت منطقه خاورمیانه در سایه توافق ایران و عربستان و برقراری روابط بین سوریه و اتحادیه عرب چنان دچار تغییر و دگرگونی، آن هم به سود کشور‌های منطقه و به ضرر رژیم صهیونیستی شده که سران و مقامات تل‌آویو به شدت به تکاپو افتادند تا به هر صورتی که ممکن است در قدم اول در مسیر توسعه مناسبات و روابط ایران و عربستان اخلال ایجاد کنند و سپس اجازه ندهد روابط دشمن و اتحادیه عرب به سطح پیش از فتنه داعش در سوریه بازگردد. اما به هر صورت باید گفت که تمامی این تلاش‌ها بی‌ثمر بوده و از هم اکنون شکست خورده است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار