یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

رابطه تأمین امنیت و جوانی جمعیت

تقید نیرو‌های مسلح، مسئولیت‌پذیری دستگاه‌های کشور و همراهی مردم دراجرای طرح جوانی جمعیت، می‌تواند وضعیت نامطلوبی را که محصول تداوم طرح تحدید نسل در طول سال‌های پس از جنگ تحمیلی و اقدامات بعضاً خیانتکارانه بوده است، تغییر دهد.
کد خبر: ۵۹۲۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۷ - 28May 2023

.گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ آخرین همایش فرماندهان و مسئولان عالی نیرو‌های مسلح -که روز گذشته (شنبه) برگزار شد- از نظر موضوع و محتوا کاملاً متفاوت از جلسات پیشین آنان بود؛ جلسه‌ای که موضوعی بسیار مهم از مباحث اساسی اقتدار و امنیت کشور را مورد بحث قرار می‌داد و بر لزوم اهتمام دستگاه‌های مختلف در این عرصه تأکید می‌کرد.

«تحدید جمعیت»، موضوعی است که در این همایش به‌عنوان تهدیدی برای آینده کشور از آن یاد و گزارش مجموعه‌های مختلف نیرو‌های مسلح در زمینه رفع این معضل و کمک به انجام طرح جوانی جمعیت ارائه شد تا هم تجربیات اقدامات صورت گرفته در هر سازمان طی هم‌افزایی و تبادل نظرات به سازمان‌های دیگر منتقل و هم دورنمایی از وضعیت کشور در این زمینه ارائه شود تا بر اساس آن، تصمیمات مقتضی اتخاذ شود.

معضل پیری جمعیت و چاره‌اندیشی نکردن درباره آن، می‌تواند مشکلات بزرگی را برای کشور رقم بزند؛ چرا که جوانان، نیروی محرک و فعال هر کشوری محسوب می‌شوند و اگر کشوری از چنین ظرفیتی محروم باشد، طبیعتاً روند رشد و توسعه آن کشور کند و سپس متوقف خواهد شد.

این در حالی است که هرگونه فعالیتی نیازمند برخورداری از «امنیت» است و ناگفته پیداست که تأمین امنیت نیز نیازمند بهره‌گیری از ظرفیت جوانان است؛ نیرو‌هایی که با توان و قدرت بالای جسمی و روحی، در هنگام بروز هرگونه تهدید، از توانایی لازم برای دفاع از وطن و شکست تهاجم دشمنان، برخوردار هستند.

باید این نکته را هم یادآور شویم که پس از دوران جنگ تحمیلی، در زمان دولت سازندگی، سیاست تحدید جمعیت پیاده‌سازی و این راهبرد تا سال‌های متعدد در کشور اجرا شد؛ راهبردی که البته به گفته‌ی سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه، یک راهبرد امنیتی برای امت‌های مسلمان و به‌ویژه ایران بوده و از سوی کشور‌های غربی به‌ویژه آمریکایی‌ها ترویج شده است تا جمعیت جوان کشور کاهش یابد و نیرو‌های مولد و انرژی‌های پرتوان کشور زائل شود.

با توجه به آنچه بیان شد، لازم است که تمامی دستگاه‌های کشور نسبت به اجرای قوانین جدیدی که در راستای جوانی جمعیت تصویب شده است، گام بردارند و تا فرصت باقی است، روند پیری جمعیت را متوقف و کشور را از دغدغه‌های حاصل از این معضل، رها کنند.

بر همین اساس، نیرو‌های مسلح، برابر قوانین موجود و طبق تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، از حدود پنج سال قبل، تمهیداتی را در جهت اجرایی شدن طرح جوانی جمعیت اندیشیده و به مرحله اجرا گذاشته‌اند.

اعطای مشوق‌های مختلف از قبیل وام، افزایش حقوق و اعطای مسکن، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و کارگاه‌های آموزشی در راستای آشناسازی جوانان شاغل در نیرو‌های مسلح با سبک زندگی ایرانی-اسلامی، ازدواج و فرزندآوری، و تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت در ستاد کل نیرو‌های مسلح با محوریت پی‌گیری تکالیف دوازده‌گانه در جهت اجرای طرح جوانی جمعیت، از جمله اقداماتی است که در سطح نیرو‌های مسلح صورت گرفته است تا دغدغه‌های حاصل از پیری جمعیت، روز به روز در کشورمان کم‌رنگ‌تر و سپس کاملاً مرتفع شود.

تعهد و تقید نیرو‌های مسلح در این زمینه به انضمام مسئولیت‌پذیری سایر دستگاه‌های کشور و همراهی مردم می‌تواند وضعیت نامطلوبی را که محصول تداوم طرح تحدید نسل در طول سال‌های پس از جنگ تحمیلی و اقدامات نادرست و بعضاً خیانتکارانه در این زمینه بوده، تغییر دهد و نویدبخش آینده‌ای روشن برای ملت ایران باشد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار