یادداشت/ حسن علایی فعال

همایش قهرمانان خط شکن؛ عملیات تمام‌عیار فرهنگی

استقبال کم‌نظیر و رضایت میهمانان محترم از گردهمایی همایش قهرمانان خط شکن که درواقع یک عملیات تمام‌عیار فرهنگی بود، مسئولان و دست‌اندرکاران را متذکر این توصیه نورانی حضرت امام، رضوان‌الله تعالی علیه، کرد که «نگذارید پیشکِسوتان جهاد و شهادت در پیچ‌وخم زندگی روزمره به فراموشی سپرده شوند!».
کد خبر: ۵۹۲۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹ - 28May 2023

عملیات تمام‌عیار فرهنگیگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس- حسن علایی فعال؛ مصادف با بزرگداشت سوم خرداد، سالروز آزادی خرمشهر، در هیاهوی روزمرگی و در گوشه‌ای از این شهر گسترده، جمعی از قهرمانان و اسطوره‌های جنگ با وجود طی سال‌های جوانی و نشستن گرد پیری بر مو‌های سر و محاسن شریفشان، همچنان قبراق و سرحال، گردهم آمدند و دومین «گردهمایی قهرمانان خط‌شکن» را رقم زدند. هرچند این مراسم پرشور و معنوی آن‌گونه که بایدوشاید، از قاب دوربین‌های رسانه ملی میهمان چشمان مشتاق بینندگان نشد، اما گرمای حضور پیش‌کِسوتان و یادگاران دوران دفاع مقدس چیزی نبود که به چشم نیاید.

در این گردهمایی که برای دومین سال متوالی، به‌همت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار می‌شد، بیش از ۶۵۰ نفر از فرماندهان گردان‌های رزمی و رسته‌های تخصصی دوران جنگ، خانواده معظم شهدا، فرماندهان قرارگاه‌ها، لشکر‌ها، تیپ‌ها، سپاه‌های استانی و جمعی از پژوهشگران و نویسندگان نام‌آشنای دفاع مقدس گردهم آمدند. در دقایق اولیه این نشست صمیمی، نوای گرم و دل‌نشین حاج صادق آهنگران که روزگاری همدم فرماندهان و رزمندگان در خطوط مقدم جبهه بود و احساسات و عاطفه را در وجود آنان جاری می‌کرد، با همخوانی فرمانده گردان‌ها، سالن ۵ آذر سازمان بسیج را به سال‌های نه‌چندان دور دفاع مقدس گره زد و اشک‌های زلال فرماندهان عزیز را به‌یاد روز‌های آتش و خون و شب‌های پرستاره وداع سرازیر کرد. حاج صادق در حضور رزمندگان عزیز سلیقه به خرج داد و با خواندن بیت‌های برجسته نوا‌های ماندگار آن دوران طلایی، حس خوب جهاد و شهادت و ازخودگذشتگی را دوباره زنده کرد و عزیزان حاضر را دل‌تنگ آن لحظات نورانی.

این گردهمایی میهمانان ویژه‌ای هم داشت که به این محفل گرمایی دوچندان بخشیدند. روحانیون و طلاب رزمنده، پیشمرگان کُرد مسلمان و رزمندگان و فرماندهان سلحشور و میهن‌دوست سیستان و بلوچستان، میهمانان گران‌قدر این مراسم بودند و اتحاد و وحدت و همدلی را با حضور خود فریاد می‌زدند. تجلیل از خانواده فرماندهان شهید گردان‌های دوران جنگ توسط خانواده‌ها و بازماندگان فرماندهان شهید لشکرها، ابتکاری بود که در این گردهمایی رخ داد و دل و جان خانواده شهدا را بیش‌ازپیش به هم نزدیک‌تر کرد.

سخنرانی پرشور سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، نقطه اوج این جلسه صمیمانه بود که یادگاران دوران دفاع مقدس را به وجد آورد؛ تاجایی‌که پس از پایان سخنرانی، گرد او جمع شدند و او را در آغوش کشیدند. ایشان نیز با متانت و گرمی به درددل همگان گوش دادند و در صورت لزوم، دستور پیگیری خواسته رزمندگان و دلاوران را صادر کردند.

دقایقی تا اذان ظهر مانده بود که فرماندهان در گوشه‌وکنار فضای بیرون از سالن دورهم جمع شده بودند و با گعده‌های خودمانی، خاطرات دوران جنگ را مرور می‌کردند. برخی حسرت و غبطه یاران شهیدشان را می‌خوردند و از یکدیگر التماس دعا داشتند که برای به‌شهادت‌رسیدن هم دعا کنند.

با برآمدن بانگ اذان ظهر به افق تهران، رفقای چندین‌ساله دست در دست هم و مشعوف و خرسند از گردهمایی، قدم‌های استوار خود را به سمت‌وسوی حسینیه امام‌خمینی (ره) جفت کردند تا با یاد خدا شکرگزار سالیانی نه‌چندان دور باشند که این انقلاب و کشور را از خطری سهمگین نجات دادند.

استقبال کم‌نظیر و رضایت میهمانان محترم از این گردهمایی که درواقع یک عملیات تمام‌عیار فرهنگی بود، مسئولان و دست‌اندرکاران را متذکر این توصیه نورانی حضرت امام، رضوان‌الله تعالی علیه، کرد که «نگذارید پیش‌کِسوتان جهاد و شهادت در پیچ‌وخم زندگی روزمره به فراموشی سپرده شوند!» و بیان بلیغ، ولی امر مسلمین حضرت امام‌خامنه‌ای، مدظله‌العالی، که فرمودند: «از سرمایه معنوی دفاع مقدس باید محافظت کرد.»

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار