فتح خرمشهر؛ فتح خون/ پیشکسوت دفاع‌ مقدس:

پیروزی در عملیات بیت‌المقدس دشمن بعثی را به زانو درآورد

«بابادایی» گفت: اشغال خرمشهر برای دشمن بعثی یک برگ برنده به شمار می‌آمد، اما پس از اجرای عملیات بیت‌المقدس و کسب پیروزی توسط رزمندگان اسلام درواقع دشمن بعثی در برابر جمهوری اسلامی به زانو درآمد.
کد خبر: ۵۹۲۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲ - 28May 2023

پیروزی در عملیات بیت‌المقدس دشمن بعثی را به زانو درآوردبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از چهارمحال و بختیاری، دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی سرشار از خاطرات تلخ و شیرین است، روزی که خبر اشغال خرمشهر توسط نیرو‌های بعثی در کشور شنیده شد قطعا یکی از روز‌های تلخ در تاریخ ایران و دفاع مقدس محسوب می‌شود، اما نکته مهم این است که در هر شکست پیروزی عظیمی نهفته است.

شاید اشغال خرمشهر در روز‌های جنگ تحمیلی موجب ناراحتی غیرقابل وصف رزمندگان و مردم ایران شد، اما آنچه اهمیت فراوانی دارد دستاورد‌های آزادسازی خرمشهر برای ایران است، در واقع با حجم بالای تبلیغات دشمن بعثی پس از اشغال خرمشهر همچنین با توجه به تدابیر بالای عراق برای حفظ شهر موفقیت رزمندگان ایرانی در عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر پس از ۲۳ روز تمامی معادلات غرب و شرق را برهم زد و برای همگان آشکار کرد در جمهوری اسلامی ایران مردم تا پای جان مدافع کشور، امنیت و تمامیت ارضی کشور هستند و برای دفاع از ارزش‌های خود لحظه‌ای تردید ندارند.

در ادامه مصاحبه «سهراب بابادایی» یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس که در عملیات بیت‌المقدس نیز حضور داشته می‌خوانید.

دفاع‌پرس: لطفا از حضور خود در جبهه بفرمایید:

من زمانی که برای اولین بار به جبهه‌های حق علیه باطل اعزام شدم ۱۷ سال داشتم و پس از چند روز آموزش در شهر اهواز به عنوان تک تیرانداز در مرحله اول عملیات بیت‌المقدس شرکت کردم که این مرحله از عملیات چندروزی ادامه داشت.

دفاع‌پرس: نیرو‌های بعثی برای جلوگیری از ورود رزمندگان اسلام به خرمشهر چه اقداماتی انجام داده بودند؟

نیرو‌های بعثی امکانات و استحکامات بسیاری در شهر خرمشهر مستقر کرده بودند تا به این ترتیب از ورود رزمندگان اسلام به درون شهر جلوگیری کنند درواقع تمامی پل‌هایی که راه ارتباطی به شهر بود مانند پل بزرگ میان دو شهر خرمشهر و آبادان توسط نیرو‌های عراقی تخریب شده بودند همچنین نیرو‌های عراقی به وسیله آهن و میلگرد استحکاماتی در اطراف خرمشهر ایجاد کرده بودند که امکان فرود چتربازان و نیرو‌های ایرانی در منطقه وجود نداشته باشد.

خودرو‌هایی که در گمرک خرمشهر وجود داشتند توسط نیرو‌های بعثی به صورت عمودی در اطراف شهر خرمشهر کاشته شده بود تا از حرکت تانک‌ها و نیرو‌های ایرانی جلوگیری شود، منازل مردم خرمشهر نیز به خاکریز تبدیل شده و در حقیقت یک دژ پدافندی قوی در خرمشهر شکل گرفته بود، اما با این وجود نیرو‌های ایرانی موفق به فتح این دژ شدند.

دفاع‌پرس: عملیات بیت‌المقدس چگونه انجام شد؟

عملیات آزادسازی خرمشهر از تاریخ ۱۰ اردیبهشت آغاز شد و حدود ۲۳ روز و در چهار مرحله انجام شد و سرانجام نیز در سوم خرداد به پیروزی رسید و شهر آزاد شد، پس از آزادسازی خرمشهر امام خمینی (ره) به این موضوع اشاره کردند که "خرمشهر را خدا آزاد کرد" و این گفته ایشان نیز بیانگر کار بزرگی است که رزمندگان ایرانی انجام دادند.

دفاع‌پرس: امکانات و مهمات نیرو‌های ایرانی در برابر دشمن به چه صورت بود؟

در عملیات بیت‌المقدس امکانات و تجهیزاتی که دشمن بعثی در اختیار داشت چندین برابر تجهیرات نیرو‌های ایرانی بود درواقع در شرایطی که دشمن تا دندان مسلح بود نیرو‌های ایرانی برای تامین امکانات و مهمات اولیه نیز با مشکلات بسیاری روبرو بودند، در برخی موارد نیز نیرو‌های ایرانی پس از انجام عملیات مهمات موردنیاز خود را از دشمن بعثی دریافت می‌کردند.

دفاع‌پرس: علت اهمیت بالای اشغال و حفظ خرمشهر برای دشمن بعثی چه بود؟

خرمشهر درواقع یک شهر استراتژیک و مهم ایران محسوب می‌شد و به همین علت اشغال و حفظ آن برای دشمن اهمیت بسیاری داشت همچنین نیرو‌های عراقی توانسته بودند تا نزدیک شهر اهواز پیشروی کنند به صورتی که این شهر را به وسیله توپ‌های نزدیک‌برد خود مورد هدف قرار می‌داد به همین علت اشغال خرمشهر برای دشمن بعثی یک برگ برنده به شمار می‌آمد، اما پس از اجرای عملیات بیت‌المقدس و کسب پیروزی توسط رزمندگان اسلام درواقع دشمن بعثی در برابر جمهوری اسلامی به زانو درآمد.

دفاع‌پرس: رمز پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات بیت‌المقدس چه بود؟

ایمان و رشادت در کسب این پیروزی عظیم نقش بسزایی داشت، نیرو‌های بعثی با وجود داشتن تجهیزات بسیار، اما هیچگونه انگیزه و ایمانی نداشتند درحالی که رزمندگان ایرانی بدون داشتن تجهیزات کافی و به علت برخورداری از قدرت ایمان و فرماندهی قاطع امام خمینی (ره) موفق شدند به پیروزی دست پیدا کنند.

دفاع‌پرس: حال و هوای رزمندگان ایرانی و مردم پس از پیروزی و آزادسازی خرمشهر چگونه بود؟

زمانی که خرمشهر آزاد مردم ایران به صورت خودجوش به خیابان‌ها آمده و برای کسب این پیروزی به جشن و شادی پرداختند همچنین با توجه به اینکه عملیات بیت‌المقدس یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس بود پیروزی در آن موجب خوشحالی بیش از حد رزمندگان اسلام شد و اشک شوق در چشمان تمامی نیرو‌های ایرانی مشاهده می‌شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار