فتح خون، فتح خرمشهر/

پاسخ شبهه تداوم جنگ از زبان رهبر معظم انقلاب اسلامی

چرا جنگ پس از فتح خرمشهر ادامه یافت سوالی است که در این سال‌ها زیاد عنوان شده و رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی از سخنرانی‌های خود به آن پاسخ دادند.
کد خبر: ۵۹۲۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۵ - 29May 2023

پس از فتح خرمشهر صدام جنگ را ادامه داد+ فیلمبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، عملیات بیت المقدس و در نتیجه آن فتح خرمشهر پیروزی بزرگی بود که پس از دو سال از شروع جنگ تحمیلی صدام علیه ایران رقم خورد و نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس محسوب می‌شود.

بسیاری این فتح بزرگ را پایان جنگ پنداشتند و حتی سال‌های پس از دفاع مقدس نیز همواره این سوال مطرح بود که چرا جنگ پس از فتح خرمشهر ادامه یافت؟ پاسخ به این سوال در یک مرور سطحی نسبت به شرایط و وقایع آن دوران روشن است که هر چند بخش زیادی از مناطق جنوبی کشور از جمله هویزه و خرمشهر در جریان این عملیات آزاد شد، اما هنوز ۲ هزار کیلومتر از خاک کشور تحت اشغال رژیم بعث بود.

از طرفی در مجامع حقوقی هنوز صدام به عنوان متجاوز شناسخته نمی‌شد و از این رو خبری هم پرداخت غرامت نبود بلکه هیئت‌های میانجی تلاش داشتند تا روند پیروزی‌های ایران را به نفع صدام تمام کنند. هیچ پیشنهاد صلح و نیز بازگشت به مرز‌های پیش از ۳۱ شهریور نیز از سوی شورای امنیت سازمان ملل و هیئت‌های میانجی به ایران داده نشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی‌ای به موضوع ادامه دفاع مقدس پس از فتح خرمشهر اشاره داشته و در اینباره نکاتی را ذکر کرده‌اند. ایشان فرموده‌اند: یک حقیقتی که می‌خواهم تاکید کنم این است که حمله نظامی به ایران بعد از انقلاب غیر منتظره نبود چرا که اگرچه حمله را صدام انجام داد، اما پشت سر صدام استکبار جهانی قرار داشت. حمله این‌ها به نظام انقلابی امری طبیعی است به این خاطر که از انقلاب به شدت عصبانی بودند. این واکنش به این اتفاق بزرگ بود. انقلاب اسلامی ایران صرفا یک شکست سیاسی مقطعی به استکبار و نظام سلطه نبود بلکه تهدید امپراتوری نظام سلطه را در پی داشت.

ایشان در ادامه این صحبت‌ها بیان کرده است: رئیس جمهور گینه و از شخصیت‌های برجسته آفریقا به ما گفته بود این جنگ برای شما ناگزیر بود چرا که هر انقلابی را که نتوانند ساقط کنند نهایتش چنین جنگ تحمیلی راه می‌اندازند. حال یک سری تبلیغات کنند که چرا جنگ کردی با عراق، در صورتی که این چنین نبود یا چرا بعد فتح خرمشهر جنگ را ادامه دادید. واقعیت این است که ما و امام قطعنامه را قبول کردیم و من به عنوان رئیس جمهور به سازمان ملل اعلام کردم، اما بعد این صدام حمله کرد، نیرو‌های ما از همه جای کشور حرکت کردند و به دهن مهاجمین زدند و بعد از این مرصاد در غرب کشور شروع شد. برخی گمان می‌کردند اگر پس از خرمشهر دست روی دست می‌گذاشتیم قضیه تمام می‌شد، اما اینطور نبود.

امام خمینی (ره) نیز درباره حمله صدام چنین می‌گوید: ایران در حال جنگ با آمریکا است. اگر آلت دست آمریکا به ایران تجاوز کرده است فکر نکند دولت و ارتش ایران عاجز از این است که جوابشان را بدهد. هر زمان مقتضی شود پیامی به صدام حسین خواهد داد و ثابت می‌کنند که آمریکا قابل ذکر نیستند و ما همیشه بنا داریم در این برخورد‌ها طوری جواب داده شود که به ملت عراق صدمه‌ای وارد نشود.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار