ایمانی‌پور: ایران‌شناسی نقش اساسی در دیپلماسی فرهنگی کشور دارد

نقش ایران‌شناسی در دیپلماسی فرهنگی نقش رکنی و اساسی است و در حال حاضر ایران شناسی در خارج از کشور چالش‌ها و مشکلاتی را دارد و برای همین لازم است که ایران با چهره‌ جدید آن شناسانده شود که این مهم جز با برنامه‌ریزی محقق نمی‌شود.
کد خبر: ۵۹۲۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹ - 29May 2023

ایمانی‌پور: نقش ایران‌شناسی در دیپلماسی فرهنگی نقش رکنی و اساسی استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و بنیاد ایرانشناسی در محل حوزه‌ی ریاست این سازمان امضاء شد.

در ابتدای این نشست خلج منفرد، مدیر کل همکاری‌های علمی دانشگاهی سازمان، ضمن خیر مقدم به رئیس بنیاد ایران شناسی و هیئت همراه اظهار داشت: حوزه ایران شناسی در عرصه بین‌المللی از مهمترین کار‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در عرصه بین الملل میباشد و برای همین ما خیلی علاقه‌مند هستیم بر اساس اساسنامه‌ی دو نهاد، این سند همکاری را که در تهیه‌ی محتوی آن تلاش بسیاری شده را به امضاء برسانیم.

در ادامه حجت الاسلام المسلمین ایمانی پور بیان داشت: نقش ایران‌شناسی در دیپلماسی فرهنگی نقش رکنی و اساسی است و در حال حاضر ایران شناسی در خارج از کشور چالش‌ها و مشکلاتی را دارد و برای همین لازم است که ایران با چهره‌ جدید آن شناسانده شود که این مهم جز با برنامه‌ریزی محقق نمی‌شود.

ایشان با تأکید بر نقش ایران شناسی در دانشگاه‌ها اظهار کرد: ما معتقدیم دانشجویان ایران دوستی در دانشگاه‌های دنیا وجود دارند که هرکدام میتوانند در معرفی ایران نقش موثری داشته باشند.

وی در پایان ضمن به فال نیک گرفتن امضای این تفاهم‌نامه در دهه کرامت، اظهار امیدواری کرد که موضوع ایرانشناسی دوباره احیا شود.

در ادامه رجبی دوانی رئیس بنیاد ایران شناسی ضمن تبریک ایام دهه کرامت گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و بنیاد ایران‌شناسی به علت اشتراک وظایف خود می‌توانند در معرفی هرچه بهتر و مناسب‌تر تاریخ و تمدن ایران به خصوص تاریخ و تمدن بعد از انقلاب نقش موثری داشته باشند؛ و این اراده در سازمان وجود دارد و ما نیز تلاش داریم تا کشور خود را در سطح جهانی معرفی کنیم.

وی درخصوص زمینه‌های همکاری جدید در بنیاد ایران شناسی گفت: ما در بنیاد رشته‌های تحصیلی داریم که میتواند در خارج از کشور مخصوصاً کشور‌های همسایه مانند عراق، ترکیه، سوریه و افغانستان خواهان زیادی داشته باشد، رشته‌هایی مثل مرمت نسخ خطی و یا رشته ایران شناسی؛ و دانشجویان این کشور‌ها می‌توانند از تحصیل و دریافت تخصص از این بنیاد بهره‌مند گردند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد با امضای این تفاهم نامه باب همکاری گسترده دو نهاد باز شود.

شایان ذکر است، موضوعات این تفاهم‌نامه شامل سه محور «شناسایی، پژوهش و سیاست گذاری در حوزه ایرانشناسی»، «تولید و تأمین محتوای مناسب علمی، آموزشی و پشتیبانی از مراکز ایران‌شناسی در خارج از کشور» و «برگزاری نشست‌ها و همایش‌های ایران‌شناسی و اعطای جوایز ایران‌شناسی» می‌شود؛ و به منظور اجرای این تفاهم‌نامه، کمیته اجرایی مشترک با حضور مدیرکل همکاری‌های علمی و دانشگاهی و دو تن از کارشناسان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از یک سو و معاون بین‌الملل و دوتن از اعضای هیأت علمی بنیاد ایران‌شناسی از سوی دیگر تشکیل خواهد شد.

منبع: سینماپرس

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار