استاندار مرکزی:

دانشگاه‌ها برای تاثیرگذاری در جامعه تلاش کنند

مخلص‌الائمه گفت: دانشگاه‌ها باید برای تاثیرگذاری هر چه بیشتر در جامعه تمام تلاش خود را به کار گیرند.
کد خبر: ۵۹۲۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲ - 29May 2023
دانشگاه‌ها برای تاثیرگذاری در جامعه تلاش کنند/// سلام. اصلاح شد.ممنون از زحمات شمابه گزارش دفاع‌پرس از اراک، «فرزاد مخلص‌الائمه»استاندار مرکزی امروز دوشنبه در نشست تریبون آزاد «۲۰ ماه عملکرد دولت؛ از شعار تا واقعیت» در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اراک، افزود: بسیاری از دانشگاه‌ها تا پشت دیوار خود هم تاثیر ندارند و این ضعف باید رفع شود.
 
وی بیان کرد: ارتباط استانداری با دانشگاه‌ها قطع نیست و افزایش این ارتباط در دستور کار جدی قرار دارد.
 
استاندار مرکزی ادامه داد: در نشست تریبون آزاد امروز (دوشنبه) در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اراک ۷۵ نکته مهم از سوی دانشجویان بیان شد که تمام نکات مورد توجه قرار می‌گیرد.
 
مخلص‌الائمه عنوان کرد: انتقاداتی که به برخی مسئولان گرفته شد به طور قطع پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد و مسایل فرااستانی نیز به مسولان اعلام می‌شود.
 
وی تصریح کرد: همه با فضای ملی کشور در تغییر دولت دوازدهم به سیزدهم بویژه در مسایل اقتصادی و سیاست بین‌الملل مطلع هستند، شرایط ویژه‌ای که در تاریخ کشور بی‌سابقه بود.
 
استاندار مرکزی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب سال گذشته اعلام کردند که کشور دچار یک عقب افتادگی ۱۰ ساله است، که نتیجه آن منجر به تورم ۵۰ درصدی و بالاتر، رشد اقتصادی نزدیک به صفر نرخ سرمایه‌گذاری نزدیک به صفر و نرخ بالای ۲ رقمی بیکاری و مشکلات دیگر شد.
 
وی گفت: این وضعیت واقعیتی بود که نخبگان و توده مردم در جریان آن هستند، علاوه بر این برخی از مراجع تصمیم‌گیر کشور به طور کامل تعطیل بودند، شواری عالی آموزش و پرورش در ۱۰ سال قبل از دولت سیزدهم هیچ جلسه‌ای برگزار نکرده بود، شورای عالی فضای مجازی به طور تقریبی تعطیل بود و هیات امنای دانشگاه فرهنگیان چندین دوره تشکیل جلسه نداشت.
 
استاندار مرکزی اضافه کرد: شورای عالی جوانان تا قبل از دولت سیزدهم در ۱۰ سال هیچ جلسه‌ای نداشت، در این نشست‌ها باید تصمیمات بین‌بخشی با حضور عالی‌ترین مقام کشور و استان‌ها اتخاذ شود تا راهبری لازم صورت گیرد.
 
مخلص‌الائمه عنوان کرد: اگر نشستی تشکیل نشود یا وزیری اجازه نداشته باشد که رئیس جمهور را ببیند و یا رئیس‌جمهور ساعت ۱۰ سر کار بیاید، آیاد این کشور می‌چرخد و عقب افتادگی‌ها جبران می‌شود؟
 
وی گفت: مقام معظم رهبر در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند که فاصله بین واقعیت‌ها و بایدها زیاد است و وجدان‌های آرمان‌خواه را آزار داده و می‌دهد و این فاصله را باید با کار زیاد و برنامه‌ریزی شده و کار جهادی علمی نه کار جهادی بی‌پایه و برنامه، جبران شود.
 
استاندار مرکزی افزود: از اوایل دهه ۵۰ همزمان با افزایش قیمت نفت کشور دچار بروکراسی فربه و بیماری بسیار قوی شد که سایه آن بر همه بخش‌های اجرایی کشور وجود داشت و تعبیر رهبر معظم انقلاب در این خصوص آن است که نفت، این سرمایه خدادادی در چند دهه عامل فروریختی‌های فراوان اقتصادی، اجتماعی، سیاسی در کشور شده است.
 
وی گفت: یکی از عوامل این فروریختگی، بروکروسی و دیوان سالاری مفرطی است که تمام نظام اجرایی کشور را در دل خود گرفته است، وقتی نظام دیوان سالار بخواهد حرکت کند توان ترمیم و دفع بیماری را از خود ندارد و مانند یک افلیج می‌ماند که توانایی راه رفتن هم ندارد، چه برسد به اینکه تحول ایجاد کند.
 
استاندار مرکزی ادامه داد: علت همه نارکارآمدی‌های کشور یا مسئله است یا آسیب، آسیب پیامد مسئله است و مسئله مانع تحقق وضع مطلوب است و تا زمانی‌که این ناکارآمدی به عنوان ابر مسئله کشور مهار نشود، مشکلات و آسیب‌ها باقی می‌ماند.
 
مخلص‌الائمه تاکید کرد: استان مرکزی جزو قطب‌های مهم اقتصادی و صنعتی کشور است، برخی از صنایع کشور اولین بار در این استان ایجاد شده است، هم‌اکنون رتبه اول تنوع تولیدات صنعتی کشور مربوط به این استان است، با اینکه استان پهناوری نیست، به لحاظ حجم صنایع رتبه چهارم را دارد و در بسیاری از محصولات بی‌تردید یا رتبه اول را داراست یا تنها تولید کننده است.
 
وی گفت: کشاورزی استان مرکزی که زیر سایه صنعت استان پنهان شده، در بسیاری از محصولات راهبردی رتبه‌های برتر را دارد، در برخی محصولات مهم و صادراتی مانند گل و گیاه رتبه اول کشور، تولید گندم رتبه سوم، تولید لوبیا رتبه سوم و در بخش‌های دیگر جایگاه‌های منحصر به فردی دارد.
 
مخلص‌الائمه یادآور شد: شرکت آذرآب در ابتدای تحویل دولت سیزدهم کاسه چه کنم بر دست داشت که حقوق تا عید۱۴۰۱ کارگران را چگونه پرداخت کنند و احتمالا تصویر درب اتاق جوش خورده مدیرعامل شرکت در فضای مجازی در ذهن‌ها است.
 
وی گفت: کارگاه‌های این شرکت تعطیل بودند، بخشی از تجهیزات شرکت توقیف و حساب‌های بانکی مسدود بود و یک ریال هیچ بانکی حاضر به ضمانت نامه ارزی نبود و در خصوص هپکو هم، همه می‌دانند که این شرکت در سال ۱۴۰۰ چه وضعیتی داشت و کارگران چند مرتبه راه‌ها را بستند.
 
استاندار مرکزی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱، یک صنعت صدقه بگیر هم در استان مرکزی وجود نداشت و هیچ حقوق عقب افتاده‌ای برای شرکت‌های بزرگ وجود ندارد و شرکتی که تا نگران پرداخت حقوق بود و هفت سال در بهترین شرایط حقوق معوق داشت، بزرگترین قرارداد تاریخی خود را منعقد کرده است.
 
مخلص‌الائمه بیان کرد: حوزه اشتغال و رشد تولید در استان مرکزی جز از طریق شرکت‌ها، سازمان‌ها و صنایع پیشران اتفاق نمی‌افتد، مشاغل خانگی، اشتغال خرد و متوسط دنبال می‌شود اما صنایع و شرکت‌های پیشران عامل اصلی حرکت کلان هستند.
 
وی گفت: ارزش پنج هزار ساعت قالی بافی برابر با یک ساعت کار صنعتی با ارزش متوسط است، نسبت به پیشران‌ها در استان حساس هستیم.
 
استاندار مرکزی اضافه کرد: در حوزه معیشت، گرانی، ارز و تورم، ایرادات و انتقادات وارد است، و امسال رهبر معظم انقلاب این دغدغه را به روشنی دیدند که فرمان سال را با مهار تورم؛ رشد تولید نامگذاری کردند.
 
مخلص الائمه اظهار کرد: پاسخ این مشکلات روشن است، زیرا کشور با ۱۰ سال تعطیلی اقتصاد مواجه بوده و حداقل در پنج سال گذشته با تورم‌هایی مواجه بود که شاید فقط در جنگ جهانی دوم مشابهت داشته باشد.
 
وی گفت: تورم چند سال گذشته به تب مزمن در کالبد اقتصاد کشور تبدیل شده و تن تب دار با موجودی صفر به یک تیم مدیریتی جدید رسیده که با یک دستور و یک تصمیم یک شبه نمی‌توان آن را مهار کرد و باید عفونت‌ها از بدن خارج شود.
 
استاندار مرکزی افزود: دولت برای مهار تورم اقدامات گسترده‌ای انجام داد و به طور قطع اگر کشور با فتنه پیچیده و پیچیده‌ترین فتنه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مواجه نمی‌شد، در شرایط اقتصادی متفاوتی قرار داشتیم.
 
مخلص‌الائمه بیان کرد: یکی از اهداف جدی این فتنه بحث اقتصادی بود که تا حدودی هم موفق شد و این جریان برنامه‌ریزی شده بود.
 
وی تصریح کرد: دولت سیزدهم برای معیشت برنامه دارد و برای حل مشکلات اقتصادی جز رشد تولید راه موثر دیگری وجود ندارد.
 
استاندار مرکزی ادامه داد: کشور در چند سال یارانه را به وارد کننده پرداخت می‌کرد که این روش مضخک‌ترین و احمقانه‌ترین کار بود که دست اقتصاد کشور و تولیدکنندگان زیر تیغ برخی از سوداگران و زیاده‌خواهان قرار گیرد و دولت سیزدهم این روش را تغییر داد و یارانه نقدی مردم را هم برای افزایش قدرت خرید مردم، افزایش داد.
 
مخلص‌الائمه عنوان کرد: بحران جمعیت در کشور نگران کننده است و این مهم به راحتی قابل تغییر نیست و تابع مولفه‌های مختلفی از جمله اقتصاد و سبک زندگی است.
 
وی گفت: در استان مرکزی در زمینه ساخت مسکن ملی به جز اراک که در آن کمبود زمین دولتی وجود دارد، رتبه خوبی حاکم است.
 
استاندار مرکزی افزود: در بسیاری‌ها از جاها زمین‌های خارج از شهر به شهر ملحق شده و تغییر کاربری صورت گرفت و طرح هشت هزار و ۱۰۰ واحدی مسکن ملی اراک با بدعهدی پیمانکار مواجه شد و پیمانکار جدید مستقر شده و به طور حتم عقب افتادگی در این طرح جبران می‌شود.
 
مخلص‌الائمه تاکید کرد: در بسیاری از شهرهای استان مرکزی به تعداد هر متقاضی مسکن ملی، امکان ساخت وجود دارد.
 
وی گفت: اگر مشکل بدعهدی پیمانکار طرح هشت هزار و ۱۰۰ واحدی رخ نداده بود، استان مرکزی در زمینه ساخت طرح اقدام ملی مسکن رتبه سوم کشور را داشت.
 
استاندار مرکزی ادامه داد: روند اشتغال در استان مرکزی خوب است و در برخی شهرستان‌ها، شهرک‌های صنعتی به دنبال نیروی کار هستند و نرخ بیکاری در آنها صفر است.
 
مخلص‌الائمه تاکید کرد: در زمینه فساد مدیران با هیچ کسی تعارف نمی‌شود و در این راستا برخوردهای متعددی شده است و در مجموع سلامت نظام اداری استان از وضعیت خوبی برخوردار است.
 
وی یادآور شد: ۸۰ هزار پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که ۳۰ سال بودجه کشور جوابگوی تکمیل این طرح‌ها نیست.
 
استاندار مرکزی عنوان کرد: بودجه عمرانی سال گذشته استان هشت درصد بیشتر از ۶ سال گذشته تخصیص یافت و با وجود مشکلات اقتصادی، تعدادی از طرح‌ها به اتمام و بهره‌برداری رسیدند و تعداد زیادی از طرح‌ها نیز امسال افتتاح می‌شود.
 
مخلص‌الائمه بیان کرد: در گذشته هیچ پروژه عمرانی در استان مرکزی خارج از ساعت اداری فعال نبود و برای اولین بار در تاریخ این استان، پروژه‌ها شبانه‌روزی است.
 
وی گفت: مدیران این استان سال گذشته ۷۷۰ سفر استانی داشتند و امسال رکورد ۵۰ سال گذشته در سفرهای مدیران زده می‌شود و هیچ‌مدیری نباید پشت میز بنشیند و همه باید در کف میدان باشند.
 
استاندار مرکزی در خصوص سوال برخی از دانشجویان در خصوص حجاب، عنوان کرد: با هنجارشکنان برخورد می‌شود و موافق برخورد سلبی نیستیم.
 
مخلص الائمه بیان کرد: از هر ایده‌ای که کمک به گسترش عفاف و حجاب در جامعه کند با هر هزینه‌ایکه باشد، حمایت می‌شود.
 
وی گفت: بسیج دانشجویی به طور نسبی با همه فراز و فرودهایی که در کشور وجود داشته به وظایف خود به خوبی عمل کرده است.
 
استاندار مرکزی در این نشست به سئوالات دانشجویان پاسخ داد و قول نشست دیگر را نیز به آنها داد.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار