وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح کرد؛

ایران اسلامی به پشتوانه جوان‌ها و دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد دیجیتال خودکفاست

زارع‌پور با بیان اینکه جمهوری ایران اسلامی امروز به پشتوانه جوان‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان‌ زمینه اقتصاد دیجیتال خودکفا و بی‌نیاز خارج کشور است، گفت: نمایشگاه «صنعت پست» بین‌المللی دنبال شود.
کد خبر: ۵۹۲۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۴ - 29May 2023

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، آیین افتتاح نخستین همایش و نمایشگاه «صنعت پست»؛ تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته، با حضور «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در محل مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار شد.

زارع‌پور: پوشش فیبرنوری به ۲۰ میلیون می‌رسد

در ابتدا، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌اهمیت صنعت پست در بحث کسب‌وکار و اقتصاد دیجیتال اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران در زمینه اقتصاد دیجیتال مبتنی بر پست زودتر از بسیاری از کشورمان فعالیت‌هایش را شروع کرده و به آن رونق داده است.

وی جابه‌جایی الکترونیکی ۹۸ درصد مبادلات پولی کشورمان را نشانه پیشرفت در این زمینه دانست و ادامه داد: خوشبختانه زیرساخت‌های برای اقتصاد الکترونیکی در کشورمان آماده است و برای اینکه به جایگاه خوبی در حوزه اقتصاد دیجیتال برسیم نیازمند یک‌سری مقدمات و زیرساخت‌ها هستیم.

زارع‌پور سیستم لجستیک هوشمند را لازمه تحقق اقتصاد دیجیتال دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران طی این سال‌ها زیرساخت‌های خوبی در شهرها و روستاها فراهم کرده است؛ دسترسی به اینترنت پرسرعت در شهرها و روستاهای ما را در زمره برترین کشورهای پیشرفته قرارداده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتصال ۴ هزار روستای جدید به اینترنت پرسرعت خبرداد و گفت: تا آخر امسال هیچ روستای بالای ۲۰ خانواری نخواهیم داشت که بدون اینترنت باشند. این کار سختی است که انجام خواهیم داد. پروژه بزرگ فیبرنوری ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار را تحت پوشش داده که تا ۱۴۰۴، این رقم به ۲۰ میلیون خواهد رسید.

وی جوان‌های فعال در فضای تجارت الکترونیک را سرداران استقلال کشور دانست و با تاکید براینکه این جوان‌ها همانند جوانان دوران دفاع مقدس که اجازه ندادند خاک کشورمان را دشمن تسخیر کند اجازه ندادند فضای اقتصاد دیجتال کشورمان در دست بیگانه باشد، گفت: ایران اسلامی ما امروز در زمینه اقتصاد دیجیتالی نیازمند و وابسته نیست هرچند برای تکمیل این پیشرفت‌ها نیازمند قدم‌هایی هستیم اما دست‌مان پر است.

زارع‌پور لجستیک هوشمند را مورد تاکید قرار داد و گفت: با وجود تمام زحمات، در زمینه پست هوشمند راه درازی در پیش داریم و باید از هوش مصنوعی بهره کامل بگیریم تا خدمات تضمین شده قابل اتکا به مردم داشته باشیم و در این راستا تمام تلاش ما ارتقاع سطح رفاه مردم است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به برگزاری نمایشگاه صنعت پست اشاره کرد و با بیان اینکه این نمایشگاه با بهره‌گیری از بخش خصوصی و دولتی می‌تواند نقش‌آفرین باشد، گفت: امیدوارم نمایشگاه صنعت پست با اضافه شدن بخش بین‌المللی استمرار پیدا کند.

موسوی: پست سبز فراگیر می‌شود

سپس، سید علیرضا موسوی مدیرعامل صنعت پست و رئیس نمایشگاه به لزوم تحول در سیستم پرداخت و گفت: نیازمند طراحی باجه‌های پستی برای بسته‌های بالای ۲ کیلوگرم هستیم. سیستم صنعت پست در مبادلات، ره‌سپاری و ... باید به‌گونه‌ای طراحی شود که کاربری بهتری پیدا کند.

وی به قابلیت‌های شرکت ملی پست پرداخت و افزود: پشت در بحث توزیع و سیستم موتورسوارن و وانت‌ها برای جا‌به‌جایی نیازمند قابلیت‌های بیشتر است. در این زمینه استفاده از ماشین و موتورهای برقی در دستور کار پست است تا پست سبز محقق شود.

شیری: حرکت در مسیر اقتصاد بی‌وزن راهبردی است

در ادامه، بهزاد شیری مدیرعامل پست بانک ایران، تراکنش‌های مالی اقتصاد دیجیتال را مهم‌ترین بعد این فعالیت دانست و گفت: پست بانک ایران به‌عنوان تخصصی‌ترین بانک توسعه فناوری نقش ایفا می‌کند.

وی حرکت در مسیر اقتصاد بی‌وزن را راهبردی دانست و افزود: تحولات حمل و نقل و لجستیک و پست اجتناب ناپذیر است لذا باید تراکنش‌های مالی نیز با حداقل هزینه صورت گیرد که تداوم گر شعار امسال یعنی «مهار تورم و رشد تولید» است، باشد.

موسوی: موفقیت پست بخاطر حرکت از فضای سنتی به‌سمت الکترونیک
در ادامه، سید محمد موسوی معاون صنایع، ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت بهرویکرد تعاملی دولت سیزدهم اشاره کرد و با بیان اینکه هم‌گرایی خوبی در دستگاه‌ها شکل گرفته است، گفت: شرکت پست پشتیبان نقاط خالی اقتصاد دیجیتال است و این خلاها را پر می‌کند.

وی توجه به پست هوشمند و اقتصاد دیجیتال را از الزامات شرایط کنونی اقتصاد دانست و تاکید کرد: خوشبختانه صنعت پست کشورمان با تجدیدنظر در روش‌های سنتی پست، فضا و ظرفیت‌هایش را در اختیار مجموعه‌های دانش‌بنیان گذاشت که در آینده موجب پیشرفت خواهد شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها