یادداشت/ روزبه قمصری

«سقوط کابینه نتانیاهو» سرانجامِ جنگ پنج روزه با جهاد اسلامی

ادعای نتانیاهو مبنی بر پیروزی در جنگ پنج روزه رژیم صهیونیستی و جنبش جهاد اسلامی فلسطین به منظور ایجاد حاشیه‌ای امن برای کابینه نتانیاهو بوده است.
کد خبر: ۵۹۲۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۵ - 31May 2023

سقوط کابینه نتانیاهو ایستگاه پایانی جنگ پنج روزه با جهاد اسلامیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- روزبه قمصری؛ اکنون ساکنان اراضی اشغالی بعد از حدود یک ماه از پایان جنگ پنج روزه رژیم صهیونیستی و جنبش جهاد اسلامی فلسطین متوجه شدند که ادعای نتانیاهو مبنی بر پیروزی در این جنگ فقط فریب و دروغی بزرگ به صهیونیست‌ها به منظور ایجاد حاشیه‌ای امن برای کابینه نتانیاهو بوده است. دروغی که از حالا شاهد نمایان شدن تبعات و عوارض آن در اراضی اشغالی هستیم.

اما ماجرای شکل‌گیری جنگ پنج روزه رژیم صهیونیستی و جنبش جهاد اسلامی فلسطین از آنجایی کجا آغاز شد که سران و مقامات تل آویو از چندین ماه تظاهرات مردم صهیونیست ساکن اراضی اشغالی در اعتراض به اقدامات و فعالیت‌های کابینه تندرو نتانیاهو و همچنین کودتای قضائی نخست وزیر فعلی این رژیم خسته و عاجز شده بودند و به رغم تمامی برخورد‌های خشن و پلیسی که با مردم داشتند نتوانستند تظاهرات‌ها را که حالا بعد از گذشت چندین ماه به رویه‌ای ثابت تبدیل شده بود را کنترل کرده و جلوی برگزاری آن را بگیرند.

بر این اساس کابینه نتانیاهو طرح و نقشه آغاز درگیری کوتاه، محدود و کنترل شده را با یکی از گروه‌های مقاومت فلسطینی دادند تا از این طریق با تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی مردم ساکن سرزمین‌های اشغالی و انحراف اذهان صهیونیست‌ها، زمینه‌های پایان تظاهرات هفتگی تل‌آویو و سایر شهر‌های اراضی اشغالی را فراهم کنند. اینگونه شد که ارتش رژیم اشغالگر و نامشروع صهیونیستی جنگی ناگهانی و پنج روزه را علیه جهاد اسلامی فلسطین آغاز کرد.

ارتش رژیم صهیونیست در طول این جنگ پنج روزه تعداد ۱۱ نفر از فرماندهان این گروه مقاومت فلسطینی را به شهادت رساند. اما نکته جالب توجه ضربات سخت و دردناکی بود که این رژیم متجاوز از جنبش جهاد اسلامی فلسطین دریافت کرد. این ضربات به قدری غیرقابل پیش‌بینی و غافلگیرکننده بود که مجبور شدند فقط پنج روز بعد از آغاز تجاوز به این گروه مقاومت فلسطینی آتش بس را قبول کرده تا ضربات کمتری را از جنبش جهاد اسلامی فلسطین دریافت کند.

البته در این گزارش بیش از آنکه به بررسی تحولات میان رژیم صهیونیستی و جهاد اسلامی فلسطین بپردازیم، موضوع نتیجه معکوس این جنگ را بر کابینه نتانیاهو را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم. زیرا به دلیل اینکه رژیم صهیونیستی یا بهتر بگوییم کابینه نتانیاهو بعد از اینکه نتوانست به اهداف و برنامه‌های خود در سایه این چنگ پنج روزه که همانا فرونشاندن تظاهرات صهیونیست‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی دست پیدا کند، حالا با خطر بسیار جدی و فوری فروپاشی روبرو شده است.

در حقیقت باید گفت سران و مقامات تل‌آویو پیش از آغاز جنگ با گروه‌های مقاومت فلسطینی به خوبی می‌دانستند و آگاه بودند که طرح کابینه نتانیاهو برای آغاز جنگ محدود با طرف فلسطینی به منظور پایان بخشیدن به تظاهرات هفتگی صهیونیست‌ها دارای دو سرانجام متفاوت است. سرانجام نخست که البته به جایی نرسید و شکست خورد این بود که این جنگ موجب کنار گذاشتن موقت اختلافات و نارضایتی‌ها میان صهیونیست‌ها و کابینه نتانیاهو شود و به این صورت تظاهرات‌های هفتگی به پایان می‌رسید.

اما دومین سرانجام این جنگ که آگاه شدن مردم صهیونیست ساکن اراضی اشغالی از علل و عوامل اصلی آغاز این جنگ و تعمیق و گسترش بحران برای کابینه نتانیاهو بود به حقیقت پیوست و هم اکنون با مردم ساکن اراضی اشغالی با فهمیدن این موضوع که ادعای ارتش آن‌ها مبنی بر پیروزی در این جنگ را فقط به منظور فریب و دروغی بزرگ به صهیونیست‌ها به منظور ایجاد حاشیه‌ای امن برای کابینه نتانیاهو مطرح کرده، بیش از پیش دچار خشم و عصبانیت شدند.

در پایان باید گفت نتیجه این سرانجام شوم برای کابینه نتانیاهو را می‌توان در تظاهرات گسترده شنبه این هفته صهیونیست‌ها در تل‌آویو و سایر شهر‌های سرزمین‌های اشغالی ازجمله حیفا به خوبی مشاهده کرد. امری که با توجه به افزایش قابل توجه تعداد و گستردگی صهیونیست‌هایی که در این تظاهرات شاهد آن بودیم باید انتظار داشته باشیم تا در طی هفته‌های آینده بحران در سرزمین‌های اشغالی به شدت افزایش پیدا کند که سرانجام آن می‌توان سقوط کابینه نتانیاهو باشد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار