رئیس ستاد مرکزی مراسم ۱۴ و ۱۵ خرداد در نشست خبری:

امام راحل یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های سیاسی و مذهبی تاریخ معاصر ایران و جهان است

حجت‌الاسلام عرب‌انصاری گفت: چهاردهم و پانزدهم خرداد ۱۳۴۲ یادآور دو رویداد مهم انقلاب اسلامی است که در دو واقعه، یاد و نام رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) می‌درخشد.
کد خبر: ۵۹۳۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱ - 31May 2023

امام راحل یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های سیاسی و مذهبی تاریخ معاصر ایران و جهان استبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدمهدی عرب‌انصاری» رئیس ستاد مرکزی مراسم ۱۴ و ۱۵ خرداد در نشست خبری درباره اعلام برنامه‌های بزرگداشت ارتحال امام راحل و گرامیداشت قیام خونین یوم الله ۱۵ خرداد که صبح امروز (چهارشنبه) در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک میلاد امام رضا (ع) اظهار داشت: چهاردهم و پانزدهم خرداد ۱۳۴۲ یادآور دو رویداد مهم انقلاب اسلامی است که در دو واقعه، یاد و نام رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) می‌درخشد.

رئیس ستاد مرکزی مراسم ۱۴ و ۱۵ خرداد با بیان اینکه امام راحل یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های سیاسی و مذهبی تاریخ معاصر ایران و جهان است، افزود: نقش امام خمینی (ره) در هدایت نهضت انقلابی مردم ایران در سال ۱۳۵۷ و تشکیل حکومت اسلامی را نمی‌توان نادیده گرفت. امام راحل شخصیتی کاریزماتیک و قوی داشت و اندیشه پیشرو این شخصیت که برگرفته از تعالیم اسلامی بود که توانست جبهه اعتراضی علیه نظام مستبد شاهنشاهی را در ایران راه‌اندازی و آن نظام را سرنگون سازد.

حجت الاسلام عرب‌انصاری تاکید کرد: امام راحل توانست نظامی نوین در هندسه قدرت جهانی بر پایه جمهوریت و اسلامیت و با رای قاطع مردم ایران را پایه‌گذاری کند که تبدیل به یک الگو در بسیاری از کشور‌های اسلامی شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از ابعاد شخصیتی امام راحل همچنان ناشناخته مانده است، افزود: نسل کنونی انقلاب و نسل جوان، همه ابعاد وجودی امام را بدرستی نمی‌شناسند؛ لذا معرفی ایشان از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

حجت الاسلام عرب‌انصاری گفت: قیام پانزدهم خرداد، نهضتی خودجوش و مردمی در واکنش به سخنرانی اعتراضی امام خمینی (ره) در مدرسه فیضیه قم در سال ۱۳۴۲ بود و امام راحل در این سخنرانی، به‌شدت و به‌صراحت به شاه و اسرائیل اعتراض کردند که به‌دنبال این سخنرانی، رژیم پهلوی، ایشان را سحرگاه ۱۵ خرداد در منزل‌شان در قم دستگیر کرد. مردم نیز همان روز در قم، ورامین و تهران و تعدادی از شهر‌ها از جمله شیراز و تبریز، به خیابان‌ها ریختند و قیام پانزدهم خرداد شکل گرفت.

وی اضافه کرد: امام راحل به‌دلیل به شهادت رسیدن جمعی از مردم به دست رژیم پهلوی، این‌روز را برای همیشه عزای عمومی اعلام کردند و قیام پانزدهم خرداد نقطه عطفی در مبارزات ملت ایران شد.

حجت‌الاسلام عرب‌انصاری اظهار کرد: مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) و مراسم بزرگداشت شصتمین سال قیام ۱۵ خرداد (با تاکید بر تفکیک دو مراسم از یکدیگر) در حالی امسال برگزار خواهد شد که محدودیت‌های برگزاری آن در زمان همه‌گیری بیماری کرونا در چند سال گذشته از بین رفته و به همین جهت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بنا دارد تا با اهداف مشخص شده و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این دو مناسبت پر اهمیت را بصورت مطلوب برگزار کند.

وی با بیان اینکه اقدامات لازم برای برگزاری مراسم ۱۴ و ۱۵ خرداد در بیش از هزار شهر و روستای کشور با شعار «خمینی، حقیقت ماندگار» انجام شده است، تصریح کرد: مراسم ویژه ۱۳ خرداد بعد از نماز مغرب و عشاء در حرم امام خمینی (ره) با سخنرانی رییس جمهور برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام عرب‌انصاری تاکید کرد: مراسم ۱۴ خرداد در حرم مطهر امام راحل ساعت ۹ صبح با حضور اقشار مختلف مردم از تهران و سایر شهر‌های کشور و با سخنرانی، ولی امر مسلمین حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: مراسم ویژه شهدای ۱۵ خرداد ساعت ۱۷:۳۰ در کنار مزار شهیدان در تهران، میدان افسریه، بزرگراه امام رضاع بعد از میدان آقانور، با سخنرانی کاظم غریب آبادی رئیس ستاد بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی و همچنین رئیس حقوق بشر قوه قضائیه وحضور مردم و خانواده معزز شهیدان ۱۵ خرداد نیز برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها