انقلاب اسلامی ایران از عاشورا آغاز شد

۱۳ خرداد سال ۱۳۴۲ مصادف با عاشورای سال ۱۳۸۳ قمری، امام در فیضیه سخنرانی کرد. عالمی فقیه، آگاه و شجاع از در خطر بودن اسلام گفت، از حکومت بنی‌امیه و ضدیت پهلوی با اسلام، از فریاد هیهات من الذله و عدم ارتباط با اسرائیل و بهائیان و عدم وابستگی به شرق و غرب، از عزت و آزادگی گفت و انقلاب از عاشورا آغاز شد.
کد خبر: ۵۹۳۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸ - 31May 2023

انقلاب اسلامی ایران از عاشورا آغاز شدبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، انتظار فرج از نیمه خرداد کشم؛ فریاد حسینی او در جان بیدار دلان رخنه کرد. در پی سخنرانی روشنگرانه امام مردم آگاه و دغدغه‌مند در اوج خفقان رژیم اعتراضات را شروع کردند و رژیم برای جلوگیری از گسترش این اعتراضات در شب نیمه خرداد امام را دستگیر و به تهران منتقل کرد.

روز نیمه خرداد مردم از دستگیری امام مطلع و ساعت ۶ صبح در برابر منزل ایشان در قم تجمع کردند و با حاج آقا مصطفی راهی حرم حضرت معصومه سلام الله شدند. مردم یک شعار می‌دادند. «یا مرگ یا خمینی»، آغاز پیوند ملت با ولایت، پیوندی که ۶۰ سال بر سر آن عهد ایستادند، پیوند ناگسستنی.

عاشورا و انتظار دوبال مسلمانی شد. جهاد در راه خدا برای زمینه سازی ظهور حجت خدا و این وظیفه یک منتظر واقعی است. عاشورا روز مقابله با ظلم و ستم رژیم سفاک و ضد اسلامی پهلوی بود. رژیمی که ملت را ذلیل و کشور را تحت تاراج بیگانگان کرد.

۱۳ خرداد در روز عاشورا، فریاد حسینی خمینی بت شکن قیام را در نیمه خرداد رقم زد و آغازگر ظهور انقلاب اسلامی و فرج در نیمه خرداد شد. کلام حسینی امام نور امیدی درد دل ظلمت شب به جان ملت آزاده تاباند و مردان مرد را به یاری دین خدا خواند تا اسلام را از غربت خارج کند.

آمار‌های مختلفی از فاجعه کشتار این روز ارایه شده است. از جمله ۱۲۳ شهید... قیام از قم آغاز شد و به تهران و ورامین کشانده شد. رژیم برای سرکوب قیام دست به کشتار زد. شدت برخورد با قیام، مخفی کاری و پوشیده نگه داشتن کشتار‌ها باعث شد تا آمار دقیقی از شهدای این روز در دست نباشد. پیکر شهدا توسط عوامل رژیم در کانالی در مسگرآباد و دریاچه نمک قم انداخته شد.

به گفته شاهدان شدت تیراندازی به حدی بود که تظاهرکنندگان قادر نبودند پیکر شهدا و زخمی‌ها را منتقل کنند. اولین قیام ملت به رهبری ولایت فقیه در برابر رژیم ستم شاهی تا ۵ عصر نیمه خرداد ادامه یافت. خون‌ها در پای نهال نورس انقلاب جاری شد.

از شهدای شناسایی شده به ثبت رسیده این قیام بزرگ در قم ۱۷ شهید را می‌توان نام برد شهیدانی که در اوج مظلومیت به شهادت رسیدند و خبری از محل دقیق دفن آنان در دست نیست. شهیدان علی استاد هاشمی، عبدالله اشعری، محمود اعرابی، حسین افسر، عباس اقلیمی، احمد پاره دوز، محمد حسین تشکری، محمد خوش لهجه، علی زارعی، غلامحسین شاه قلندری، علی اکبر شیر خدا، محمد صفایی، محمد علی عباسی، محمود عباسی زاده، مصطفی علی عسگری، حسن کلهر و قاسم مکاری از اولین شهدای انقلاب اسلامی

پس از آن علما با صدور بیانیه و حضور در تهران خواستار آزادی امام شدند. با این اعتراضات رژیم را مجبور کردند تا در ۱۵ فروردین سال ۱۳۴۳ امام را از زندان قصر آزاد کند.

با این قیام مردمی به رهبری امام خمینی شمارش معکوس برای سقوط رژیم ستم‌شاهی آغاز شد. پیامی که در ۱۹ دی ۱۳۵۶ به اوج خود رسید و موجب پیروزی در بهمن ۱۳۵۷ شد.

عاشورا نه فقط آغاز نهضت که الگوی انقلاب اسلامی بود. کوتاه کردن دست اجانب، سربلندی، عزت، استقلال و آزادی در زیر سایه پرچم اسلام حاصل خون هزاران شهید است. اما حفظ این دستاورد‌های ارزشمند با همان روحیه صبر، ایثار، اخلاص در عمل، خدمت به مردم، مقاومت و ایستادگی، بصیرت در دشمن شناسی و وحدت بر محور ولایت حفظ و تقویت خواهد شد.

خون شهدای ۱۵ خرداد، ۱۹دی، دفاع مقدس و امنیت تقدیم راه اسلام و قرآن شد، ملت بر سر عهد با ولایت و شهیدان راست قامت ایستاده و برای حفظ اسلام، استقلال و آزادی خویش و عدم وابستگی به غرب و شرق، با همه تهدید‌ها و تحریم‌ها در جبهه‌های اقتصادی و فرهنگی چهار دهه در برابر نقشه‌های شوم دشمنان مقاومت کرده است؛ و بعد از ۱۴۰۰ سال حکومت اسلامی بر پا نموده است.

ندای یاری دین خدا هر روز و هر لحظه به گوش می‌رسد، دشمنان تحمل این عزت و استقلال را ندارند. آنان ملت‌ها را ذلیل و وابسته می‌خواهند. خود را ارباب دنیا و دنیا را برده خود می‌پنداشتند. اما امام با فریاد حسینی خویش فریاد هیهات من الذله را سر داد و امتی در پشت این ندا ۶۰ سال است که ایستاده، گوش به فرمان ولایت، راست قامت و استوار، در برابر همه تهدیدها، تحریم ها، حیله گری و دسیسه‌ها و نفاق‌ها و فتنه‌ها تا عاشورا را زنده نگه دارد، تا انتظار ان‌شاءالله به زودی زود به فرج رسد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها