رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌ زیست مجلس:

تولید نان کامل در استان مرکزی حرکت ارزشمندی است

عسگری با بیان اینکه تولید نان کامل حرکت ارزشمندی است گفت: در نحوه تولید، مصرف و غنی‌سازی نان باید رویه را عوض کنیم و حتماً باید این حرکت را که استان مرکزی در آن پیشگام است به سراسر کشور تعمیم داده شود.
کد خبر: ۵۹۳۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۲ - 31May 2023

تولید نان کامل در استان مرکزی حرکت ارزشمندی استبه گزارش دفاع‌پرس از اراک، «محمد جواد عسگری» رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس امروز (چهارشنبه)  در رویداد ملی احیای نان کامل در استان مرکزی اظهار داشت: امنیت غذایی یکی از مباحث جدی جوامع بشری است که به امنیت ملی گره‌خورده و امروز در حوزه تأمین غذا و سلامت مردم هر دولتی در قالب نقشه راه حرکت نکند قطعاً آسیب می‌بیند.

عسگری افزود: در تنش بین اوکراین و روسیه دیدیم که یک مناقشه منطقه‌ای چگونه روی امنیت غذایی همه‌ی کشورها تأثیر گذاشت لذا اهمیت تأمین غذا و نحوه تأمین آن از مباحث جدی است.

وی ادامه داد: خداوند دو نعمت سلامت و امنیت را ارزانی داشته و در پرتو این دو نعمت است که جامعه می‌تواند به پایداری برسد و مسیر توسعه را دنبال کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس گفت: امروز اگر در بخش تولیدات کشاورزی هزینه کنیم حتماً در حوزه بهداشت و درمان کمتر هزینه خواهیم کرد.

وی با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی در حوزه گندم و نان، گفت: نیاز سالانه کشور به گندم ۱۱ تا ۱۱.۵ میلیون تن گندم است و می‌توانیم به خودکفایی برسیم اما متأسفانه سال گذشته بالغ‌بر ۵ میلیون تن گندم وارداتی ما بوده است.

عسگری بابیان اینکه تولید نان کامل حرکت ارزشمندی است گفت: در نحوه تولید، مصرف و غنی‌سازی نان باید رویه را عوض کنیم و حتماً باید این حرکت را که استان مرکزی در آن پیشگام است به سراسر کشور تعمیم داده شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس افزود: حرکتی که در استان مرکزی آغاز شده بر ماندگاری و کیفیت نان اثر گذار است و قطعاً می‌توانیم در مصرف هم صرفه‌جویی کنیم.

وی ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی و در حوزه تقنینی مسیر هموار است و اعتقاد داریم نان به عنوان یک محصول استراتژیک که در سفره همه خانوارها قرار می‌گیرد باید باکیفیت و قیمت مناسب و در دسترس مردم باشد.

عسگری بیان کرد: یک‌دهم گندمی که مصرف می‌کنیم دور ریز است که این کفران نعمت است و اگر تولید گندم و آرد و تولید نان و نحوه مصرف را مدیریت کنیم حتی می‌توانیم صادرات گندم را داشته باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: امروز در حوزه فرهنگ‌سازی موضوع مصرف و نگهداری نان بسیار مهم است که توجه به آن می‌تواند به حداکثر بهره‌برداری بینجامد.

وی با اشاره به‌ موضوع قیمت خرید تضمینی گندم نیز گفت: سال گذشته بر روی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر کیلو گندم به توافق رسیدیم و خرید گندم به ۷.۵ میلیون تن رسید و امروز تاکنون  بالغ‌بر ۳.۵ میلیون تن گندم تولیدی کشور است و پیش‌بینی کلی رسیدن به تولید حدود ۹ میلیون تن است.

عسگری اضافه کرد: در بودجه امسال ۱۰۲ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی دیده شد و بر روی قیمت ۱۷ هزار تومان برای هر کیلو تأکیدداریم.

وی با اشاره به اینکه بر روی قیمت ۱۷ هزار تومان برای هر کیلو گندم اصرار داریم بیان کرد: دلایل کارشناسی را به معاون اول رئیس‌جمهور هم منتقل کرده‌ایم چراکه در غیر این صورت علاوه بر اینکه گندم قاچاق می‌شود گندم تولیدی به خوراک دام می‌رسد و خیلی از مزارع سبز به چرا می‌رود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس اظهار کرد: اگر قیمت گندم ۱۷ هزار تومان باشد حتماً برای سال آینده خودکفایی ما در حوزه گندم قطعی خواهد بود.

عسگری اضافه کرد: پولی که به کشاورز می‌پردازیم در افزایش تورم هیچ تأثیری ندارد و بلکه در مهار تورم اثرگذار است چون این پول مجدداً به چرخه تولید برمی‌گردد.

وی گفت: حمایت ما از تولیدکنندگان جدی است و مجلس تلاش کرده تا  قوانین کهنه را با نظر نخبگان بخش کشاورزی به‌روز کند و با ظرفیت‌های خوبی که داریم حتماً این بخش به جایگاه اصلی خود خواهد رسید به‌ویژه در استان مرکزی که صنعت در کنار کشاورزی قرار دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس خاطرنشان کرد: امروز بیش از ۵۰۰ میلیون جمعیت پیرامونی ما علاقه‌مند به استفاده از  محصولات کشاورزی ما هستند که در حوزه ارزآوری هم بسیار مؤثر است و تلاش داریم بخش کشاورزی با ۴.۵ میلیون بهره‌بردار به‌عنوان محور توسعه بتواند در راستای معنویات مقام معظم رهبری حرکت کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار