یادداشت/ سرهنگ جهانگیر کریمی

آگاهی پیوسته و دائم، مؤلفه بارز پلیس هوشمند

یکی از مؤلفه‌های پلیس هوشمند آگاهی پیوسته و دائم از اوضاع جامعه است به طوری که مدام در برابر بمباران اطلاعات و آگاهی از مسائل روز جامعه و نیازمندی‌های روز مردم قرار بگیرد.
کد خبر: ۵۹۳۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۲ - 02June 2023

آگاهی پیوسته و دائم، مؤلفه بارز پلیس هوشمندگروه اجتماعی دفاع‌پرس - سرهنگ «جهانگیر کریمی» معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان؛ برای تأمین امنیت در جامعه و کسب رضایت مردم و مسئولان، شیوه‌ها و نظریه‌های بسیاری مطرح شدند، زمانی پلیسی کردن فضای جامعه بیان شد، در دوره دیگر پلیس رویکرد جامعه محوری و استفاده از مشارکت‌های مردمی را در پیش گرفت، پس از آن بحث پیش بینی مقدم بر پیشگیری از جرم به میان آمد و امروز از پلیس هوشمند سخن به میان می‌آید.

پلیس هوشمند در واقع پلیسی است که بتواند همگام با سیر تحولات دنیای اطلاعات و ارتباطات و پیچیدگی جرایم گام برداشته و بر اوضاع جامعه از مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی گرفته تا اقتصادی اطلاع داشته باشد و با بینش و بصیرت لازم بتواند بهترین تصمیم گیری را در سریعترین زمان و در مواقع حساس و بحرانی اتخاذ کرده و بتواند خدمتگراری شایسته برای مردم باشد.

امروزه با فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی در جهان و پیچیده شدن جرایم، دیگر نمی‌توان امنیت جامعه را با شیوه‌های سنتی تأمین کرد بلکه باید پلیس روز به روز بر آگاهی‌های خود افزوده و همگام با سیر تحولات جامعه قدم بردارد.

برای اینکه بدانیم یک پلیس هوشمند چگونه پلیسی است باید ابتدا ویژگی‌ها و مؤلفه‌های آن را بشناسیم. یکی از مؤلفه‌های پلیس هوشمند، آگاهی پیوسته و دائم از اوضاع جامعه است به طوری که مدام در برابر بمباران اطلاعات و آگاهی از مسائل روز جامعه و نیازمندی‌های روز مردم قرار بگیرد.

کارشناسان و صاحب نظران مسائل انتظامی معتقدند که هر پلیس باید حداقل ۱۰ اولویت مورد نیاز مردم منطقه زندگی و محل مأموریت خود را بداند و بر مسائل و معضلات اجتماعی و فرهنگی آن منطقه تسلط پیدا کند.

از دیگر مؤلفه‌های پلیس هوشمند می‌توان به رصد تحولات اجتماعی، مسئله یابی، برآورد، ایجاد تعاملات اجتماعی، پویایی محیطی و افزایش بینش و بصیرت، ارتباط و تعامل با نخبگان جامعه اشاره کرد.

پلیس هوشمند با رصد تحولات جامعه قبل از اینکه یک مسئله اجتماعی به مسئله امنیتی تبدیل شود آن را شناسایی کرده و نسبت به حساس کردن مردم و مسئولان برای مقابله با آن موضوع اقدام می‌کند.

برای اینکه بتوانیم چنین پلیس‌های هوشمندی را تربیت کنیم می‌بایست آن‌ها را به جدیدترین و مدرن‌ترین تجهیزات روز دنیا مجهز کنیم. باید آن‌ها را با دانش مردم شناسی و شناخت محیط منطقه‌ای آشنا کرده و زمینه مطالعه اخبار و گزارش‌های روز را در بین آن‌ها ترغیب نماییم و اینکه آن‌ها را به رصد تحولات حوزه ماموریتی خود تشویق کنیم.

در این راستا معاونت فرهنگی و اجتماعی به عنوان پیشروترین معاونت در سطح فرماندهی انتظامی با دارا بودن قسمت‌های مهمی، چون اطلاع رسانی، مشاوره، مستندات و امور هنری و آموزش همگانی و اداره رصد فضای مجازی می‌تواند در راستای هوشمند کردن نیرو‌های پلیس نقش موثری ایفا کند.

کارشناسان این معاونت با تمام توان و تخصص، ابزار‌ها و امکانات در اختیار خود تلاش می‌کنند تا بتوانند قدم‌ها موثری در ارتقای سطح دانش و هوش کارکنان بردارند و مطمئناً بازخورد این اقدامات منجر به تامین بهتر امنیت جامعه و رضایت مندی بالای مردم از حافظان امنیت خواهد شد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها